[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تپش عمرانی در شهر زیر زمینی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com


/// اشاره: 
عملیات سازندگی در شیراز با رویکردی عدالت‌محور و با هدف توزیع متوازن امکانات شهری به پیش می‌راند. هدف اصلی از پروژه‌های مدیریت شهری محرومیت‌زدایی عنوان می‌شود و در پرتو آن می‌توان شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای نظیر ایجاد ارزش افزوده، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهبود سرانه بهداشت و سلامت و مهم‌تر از همه رشد سرانه نشاط و ارتقای کیفیت زندگی باشیم. امروزه طیف پروژه‌های مدیریت شهری شیراز از تنوع و گستردگی محسوسی برخوردار است؛ از پروژه‌های حوزه سیما و منظر گرفته تا راه‌اندازی نهضت آسفالت، از توسعه زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل تا ایمن‌سازی معابر، از احداث شاهراه‌های ارتباطی تا بهره‌برداری از پردیس سینمایی. به‌موازات همه مواردی که از آنها یاد شده، در شهر زیرزمینی هم غوغایی برپاست. کارگران و کارشناسان قلب زمین را می‌شکافند تا خطوط ریلی زیر پوست شهر گسترده شود و با اتخاذ این راهکار، گام بلندی در راستای حمل‌ونقل پاک، ارزان و سریع بردارند. ایستگاه شهدای عادل‌آباد از حط دوم قطار شهری شیراز یکی از واپسین دستاوردهای مدیریت شهری است که در زمینه اجرای گسترش شبکه مترو به بهره‌برداری رسید. جذابیت این پروژه آنقدر برای دولتمردان ارزنده بود که نماینده ویژه قوه مجریه برای بهره‌برداری از آن مسافر شیراز شود.
 گسترش شبکه ریلی زیر پوست شهر
به همت شهرداری شیراز و حمایت شورای اسلامی شهر، ایستگاه شهدای عادل‌آباد خط ۲ مترو شیراز با اعتبار ۶۷۰۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
این مراسم صبح پنجشنبه 9 شهریورماه با حضور با حضور نماینده هیئت‌دولت، استاندار فارس، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شیراز و جمعی دیگر از مسئولان با همراهی اصحاب رسانه در ایستگاه شهدای عادل‌آباد برگزار شد.
 قدردانی هیئت دولت از مدیران فارس
نماینده هیئت دولت در سفر به فارس که در آیین بهره‌برداری از ایستگاه مترو شهدای عادل‌آباد شیراز حضور یافت، از مسئولان، بابت همت و تلاش شبانه‌روزی تقدیر و اظهار کرد: حضور نماینده دولت در استان‌ها تنها یک پیام دارد و آن هم تقدیر از تلاش مدیران است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به‌عنوان نماینده هیئت دولت در این آیین حضور داشت، با بیان اینکه امروز، روز کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی به مثابه اقدام انقلابی است. بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه همه مسئولان پرتلاش موجب سربلندی دولت هستند، گفت: بر همه مسئولان واجب است که در شرایط تحریم اقتصادی، جهادی کار کنند و این جهادی کار کردن تنها مختص مدیر و مسئول نیست، که وظیفه همگانی است. او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: همه تصور می‌کنند که تنها وزارت بهداشت باید عامل ایجاد سلامت باشد؛ در حالی‌که عوامل مختلفی در این مهم نقش دارند و پروژه‌های شهرداری شیراز که در این مراسم تشریح شد نیز در راستای سلامت‌آفرینی بود. این مقام عالی وزارت بهداشت تصریح کرد: ساخت جاده و اتوبان مطلوب، حمل‌ونقل عمومی و دیگر پروژه‌های زیرساختی در ایجاد سلامت اثرگذار است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه سلامت ایجاد شده است، گفت: افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری‌های واگیردار، کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار و نوزادان و... در سایه انقلاب اسلامی ایجاد شد. عین‌اللهی اضافه کرد: در حوزه درمان نیز با توجه به افزایش ۳ برابری جمعیت، اما در تمام رشته‌های تخصصی دارای متخصص هستیم و امکان درمان تمام بیماری‌ها در خود کشور وجود دارد. او با بیان اینکه اگر امروز به خارج از ایران سفر کنیم، عظمت این کشور بیشتر درک می‌شود، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند و توانمند با نیروهای انسانی متعهد و متخصص است.
نماینده هیئت دولت در سفر به استان فارس با تصریح بر این نکته که امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از قدرت سخت آن بیشتر است، افزود: در کربلا دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی کرده‌ایم و اساتید ما در آن مرکز مشغول امر آموزش و درمان هستند. عین‌اللهی خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای مجازی با سخن باطل و نکات کاذب سعی در انعکاس و تبلیغات منفی موفقیت‌های جمهوری اسلامی دارد که امید است با تبلیغات وسیع رسانه‌های داخلی، شاهد انعکاس فعالیت‌ها و قدرت عظیم کشور باشیم.
او تصریح کرد: امروز در فعالیت‌های پژوهشی رتبه علمی ایران افزایش یافته، ٧٠ درصد در دانش‌بنیان رشد داشته‌ایم، حدود ٩٩ درصد داروهای کشور در داخل تولید می‌شود، ۶۷ دانشگاه و دانشکده، ٢٢هزار عضو هیئت علمی، ٢٧٠هزار دانشجو و ٨٥٠ مرکز تحقیقاتی فعال داریم که همه اینها جزو دستاوردهای انقلاب است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در راستای افزایش علاقه‌مندی به توانمندی بیشتر اساتید و دانشمندان نیز بحث تمام‌وقتی آنها را به شکل عملی پشتیبانی کرده‌ایم و تعرفه پزشکی اساتید تمام‌وقت با بخش خصوصی یکسان شده و مالیات‌ها نیز کاهش یافته و سقف پرداخت کم شده است.عین‌اللهی تصریح کرد: استعداد در فارس بسیار است.
 پاسداشت تلاش‌های مدیریت شهری
در ادامه این مراسم، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز با خیر مقدم به بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت که به‌عنوان نماینده هیئت دولت به این استان در هفته دولت سفر کرده‌اند، از تلاش و خدمات مدیریت شهری شیراز در توسعه خطوط مترو و بهره‌برداری از ایستگاه شهدای عادل‌آباد قدردانی کرد.
 تعریف 72 پروژه با تلاش جهادی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: در شورای ششم شیراز ٧٢ رویکرد تعریف کرده‌ایم که حرکت جهادی یکی از آن‌هاست و امروز مدعی هستیم که در بخش‌های مختلف پروژه‌ها در سرفصل‌های گوناگون در حال اجراست. سید ابراهیم حسینی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای اصلی ما نیز سومین حرم اهل بیت(ع) بوده که سندی جامع برای آن تدوین شده و یکی از محورهای آن شاخص محرومیت‌زدایی است.
 تمرکز بر محرومیت‌زدایی است
شهردار کلان‌شهر شیراز نیز بهره‌برداری از ایستگاه مترو عادل‌آباد را به ارزش ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: افتتاح بخشی از پروژه‌ها در سفر قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری به این کلان‌شهر انجام خواهد شد. محمدحسن اسدی در آیین بهره‌برداری ایستگاه متروی شهدای عادل‌آباد شیراز اظهار کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان نماینده هیئت‌دولت در بدو ورود به این کلان‌شهر با مترو از میدان الله تا میدان امام حسین(ع) و سپس به ایستگاه شهدای عادل‌آباد آمد. او ادامه داد: در دوازدهمین گام جهش عمرانی شهرداری شاهد اقدام مؤثر و فعال در همه ابعاد هستیم. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با بیان اینکه ٣ درصد از بودجه کل عمرانی شهرداری این کلان‌شهر به رفع محرومیت و پروژه‌های محرومیت‌زدایی اختصاص داده شد، گفت: سال گذشته در ۴۰ محله محروم و هدف، ٧٧ پروژه به ارزش ۵هزار و ۱۰۰میلیارد ریال تعریف شد که امروز شاهد افتتاح ۴۷ پروژه آن به اعتبار ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال هستیم. اسدی ادامه داد: شهرداری طی یک برنامه چهارماهه با تحلیل و مطالعات لازم، در مناطق یازده‌گانه معابر فرعی، خاکی و عرض کم را تعریف کرد و در این راستا ١٢٠٠میلیارد تومان اعتبار برای ۶میلیون مترمربع معابر شهری و ٧٠٠هزار تن آسفالت تعریف کرد که موجب امیدآفرینی شده است. شهردار کلان‌شهر شیراز عنوان کرد: برای هفته دولت نیز ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح یا کلنگ‌زنی داریم.او اضافه کرد: برای سفر هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز نیز یک بسته ۱۵هزار میلیارد تومانی آماده شده است که خط ۴ مترو و بهره‌برداری از بازار پروتئین شیراز در راستای سامان‌دهی مشاغل پروتئینی، لبنی و صیفی در قلب شیراز در این سفر پیش‌بینی شده است.اسدی همچنین از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)‌ به‌عنوان پیمانکار پروژه خط دوم مترو شیراز تقدیر کرد.
 محرومیت‌زدایی شیراز در کشور بی‌نظیر است
در ادامه این مراسم، سخنگو و رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز بیان کرد: در هفته‌ای که مزین به نام ۲ شهید والامقام دولت است، پروژه‌های محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسید که در کشور بی‌نظیر است؛ چراکه در سال‌های گذشته محرومیت‌زدایی به اسم محرومیت با شرایط خاصی ایجاد شد. سیده مریم حسینی ادامه داد: در سایه کم‌توجهی و غفلت و کمبود بودجه، تفکرها بر محرومیت‌زدایی متمرکز شد و در این راستا در شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیونی تحت عنوان سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کمتر برخوردار با تفکر از بین بردن محرومیت، ایجاد شد. او خاطرنشان کرد: ۴۰ محله شناسایی و درجه‌بندی محرومیت‌ها در آن دسته‌بندی و سندی تدوین شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح بر اینکه محرومیت‌‌زدایی یک نگاه دینی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب برای رفع کمبودهای شهر است، گفت: در موضوع محرومیت‌زدایی در این کلان‌شهر، به جز مسائل عمرانی با تفکر فرهنگی پیش می‌رویم. حسینی همچنین با بیان اینکه در ١١ منطقه شهر، شهرداران جوان با فرهنگ محرومیت‌زدایی در حال فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد که روند محرومیت‌زدایی در شیراز به الگویی ملی تبدیل شود.
 رونمایی از سند ارتقای کیفیت زندگی محلات
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است ایستگاه متروی شهدای عادل‌آباد با حضور نماینده هیئت‌دولت و مقامات ملی، استانی و شهری به‌عنوان چهارمین ایستگاه فاز یک خط ۲ مترو با اعتبار ۶هزار ‌و ۷۰۰میلیارد ریال در دوازدهمین گام از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز هم‌زمان با هفته دولت به افتتاح و بهره‌برداری رسید.
این گزارش می‌افزاید: ایستگاه متروی شهدای عادل‌آباد با حضور نماینده هیئت‌دولت و مقامات ملی، استانی و شهری به‌عنوان چهارمین ایستگاه فاز یک خط ۲ مترو با اعتبار ۶هزار و ۷۰۰میلیارد ریال در دوازدهمین گام از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز هم‌زمان با هفته دولت به افتتاح و بهره‌برداری رسید. گفتنی ‌است، در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو شهدای عادل‌آباد از سند ارتقای کیفیت زندگی محلات کلان‌شهر شیراز رونمایی شد.
 تنفس عمرانی در شهر زیرزمینی
با توجه به مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور و تصمیمات اخذ شده در رابطه با کلان‌شهر شیراز، شش خط مترویی برای سیستم حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری شیراز پیش‌بینی شده است. خط یک قطار شهری شیراز به طول 24/5 کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلان‌شهر شیراز میسر می‌نماید. این خط شامل 20 ایستگاه مسافربری می‌باشد که اولین ایستگاه در میدان الله (گلسرخ- شرق شیراز) واقع شده و به آخرین ایستگاه در میدان احسان (غرب شیراز) ختم می‌گردد. از لحاظ عملکردی و چرخه حرکتی مسافران، ایستگاه‌ها به دو دسته سکوی جزیره‌ای به معنای قرارگیری 2 تونل در اطراف ایستگاه (قطارها در طرفین) و سکوی مسافر در وسط ایستگاه و سکو طرفین به معنای یک تونل مرکزی برای عبور و مرور دو قطار و 2 سکو در طرفین ایستگاه تقسیم می‌شوند. همچنین خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بولوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین(ع)، میدان آزادی، بولوار آزادی، میدان اطلسی و بولوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می‌گذرد. خط ۲ مترو با خطوط ۴، ۱ و ۶ قطار شهری شیـراز به ترتیب در ایستگاه امام حسین(ع)، ایستگاه استقلال و ایستگاه رحمت تقاطع دارد. این خط عمدتاً به صورت زیرزمینی در حال احداث می‌باشد. خط ۲ حدود ۱۵/۱ کیلومتر طول داشته (۱۳۴۰۰متر به صورت زیرزمینی و ۱۷۰۰ متر به صورت همسطح) و شامل دو مسیر تونلی مجزا، ۱۳ ایستگاه (۱۲ ایستگاه زیرزمینی و ۱ ایستگاه روزمینی)، مجموعه دپو و پارکینگ (در منتهی الیه جنوب غربی مسیر) و یک فضای محدود پارکینگ در انتهای شمال شرقی خط می‌باشد. خط ۳ مترو به طول تقریبی ۱۱/۷ کیلومتـر دارای ۸ ایستـگاه، که به عنوان توسعه غربی خط ۱ نیز محسوب می‌شود، در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و با عبور از مسیرهای میدان میرزای شیرازی- بولوار میرزای شیرازی- میدان صنایع- بولوار دکتر حسابی به ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد. خط ۴ مترو به طول تقریبی ۱۷ کیلومتـر و دارای ۱۷ ایستـگاه که در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و از مسیرهای میدان احسان- بولوار شهید رجایی- بولوار پاسداران- بولوار استقلال- مشیر شرقی- مشیر کهنه- بولوار سیبویه- بولوار الزهرا عبور می‌نماید و به خطوط ۱ و ۲ و ۳ و ۵ و ۶ متصل خواهد شد.
خط ۵ مترو به طول تقریبی ۱۰ کیلومتـر و دارای ۹ ایستگاه است که در راستای شمـالی به جنوبی قرار گرفته است و از مسیرهای آرامگاه سعدی- بولوار بوستان- بولوار سلمان فارسی-  بولوار زینبیه- خیابان جنت- بولوار نواب صفوی عبور می‌نماید. این خط با خطوط ۱ و ۲ و ۴ و ۶ ارتباط خواهد داشت و خط ۶ مترو به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۴ ایستگاه که در راستای شرقی غربی قرار گرفته است، از مسیرهای بولوار مطهری- بولوار مطهری شمالی- میدان مطهری- بولوار مطهری جنوبی- بوستان جنت- خیابان میثم- خیابان استاد فراشبندی بولوار رحمت- میدان کوزه‌گری پل غدیر عبور می‌نماید. این خط با خطوط ۱ و ۲ و ۴ و ۵ ارتباط خواهد داشت. مهم ترین مزایای استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی درون شهری عبارت‌اند از: حـل مشکل تـرافیک و افـزایش کیفیت سفرهای درون‌شهری، کاهش مصرف سوخت و حفظ انرژی‌های غیرقابل برگشت، مـدیـریـت زمـان در سفـر درون‌شهـری، دستیـابـی بـه کـوتـاه‌تـریـن مسیـر، تـجـربـه آرامـش در سفـر، آثـار اقتصـادی و زیـست‌محیطـی و کـاهش هـزیـنـه سفـر اشاره کرد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی