[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کارگردان و بازیگر تئاتر: ما هم راه والت دیزنی را برویم، روزنامه شیراز نوین


کارگردان و بازیگر تئاتر:
ما هم راه والت دیزنی را برویم
ناصر آویژه که این روزها نمایش «مش مش قلی خان» را روی صحنه می‌برد، گفت: اگر بتوانیم عناصر کهن را با زبان امروزی برای بچه‌ها جذاب کنیم، همچنان آن را دوست خواهند داشت و این همان کاری است که والت دیزنی انجام می‌دهد.
به گزارش ایسنا، این کارگردان و بازیگر تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره تازه‌ترین نمایش خود اظهار داشت: مخاطب نمایش ما کودک است، ولی خانواده‌ها یعنی پدر و مادرها هم به خوبی با کار ارتباط برقرار می‌کنند، چون این نمایش برای آنان نوستالژی دارد و ما از ترانه‌های فولکلور بهره می‌بریم که شنیدن دوباره‌اش برای نسل قبلی لذت‌بخش است.
او  با ابراز خرسندی از استقبال کودکان از نمایش «مش مش قلی خان» ادامه داد: بچه‌ها هم به خوبی با کار ارتباط برقرار می‌کنند و این نشان می‌دهد که موسیقی و داستان‌های فولکلور در ناخودآگاه جمعی ما وجود دارد و در حافظه جمعی ما محفوظ است؛ بنابراین اگر نسبت به داستان‌های کهن و فولکلور، نگاه به روزتر و دقیق‌تری داشته باشیم، می‌توانیم نسل جدید را هم با خود همراه کنیم و این همان کاری است که والت دیزنی انجام می‌دهد.
آویژه درباره داستان این نمایش توضیح داد: نمایش ما درباره پسری است به نام «مش مش قلی خان» که با رفتار نسنجیده خود، اهالی یک روستا را دچار درسر می‌کند. در واقع محتوای نمایش درباره آدم بودن است و اینکه انسان بودن صرفاً به حرف زدن و راه رفتن و این‌ها نیست، بلکه فراتر از همه این‌ها رعایت ادب و احترام، کمک کردن به دیگران و مهربانی است؛ این موضوع همچنان هم می‌تواند به روز باشد. البته این پیام‌ها به شیوه غیرمستقیم و با زبان نمایش و به صورت موزیکال به تماشاگران ارائه می‌شود.
او با اشاره به اینکه دیالوگ‌های این نمایش مسجع است، گفت: از آنجا که کل شهر نمایش ما بر مدار درستی حرکت می‌کند، لازم بود تا زبان مناسبی هم برای دیالوگ‌های آن انتخاب کنیم و بدین ترتیب قرار شد دیالوگ‌ها آهنگین باشند؛ البته دیالوگ‌های «مش مش قلی خان» زبان دیگری دارند. با این انتخاب نشان می‌دهیم که برای زبان هم احترام ویژه‌ای قائل هستیم. 
این کارگردان افزود: ارائه این مفاهیم به نسل امروز بسیار مهم است و دوست داشتیم بر تماشاگران بیشتری اثر بگذاریم؛ خوشبختانه تماشاگرانی داریم که چندین بار به تماشای نمایش آمده‌اند. او که این نمایش را در فرهنگسرای شفق روی صحنه می‌برد، ادامه داد: خوشبختانه در این مدت با استقبال کم‌نظیر تماشاگران مواجه شده‌ایم و ای کاش بعد از نمایش ما آثار دیگری هم در این فرهنگسرا اجرا داشته باشند تا تماشاگر بداند همیشه در این فرهنگسرا کاری روی صحنه است؛ بدین ترتیب تماشاگر این مکان را جزو مکان‌های ثابت اجرای تئاتر در نظر می‌گیرد، ولی متأسفانه اغلب فرهنگسراها اجرای روتین تئاتر ندارند و معمولاً هم سالن‌هایشان چندمنظوره است. آویژه که در این مدت چند اثر برزگسال هم داشته است، یادآوری کرد: تصمیم دارم در هر دو رشته تئاتر کودک و بزرگسال فعالیت کنم و سال گذشته هم چند نمایش بزرگسال داشتم؛ حالا هم مشغول آماده کردن یک نمایش بزرگسال دیگر با نام «بالاتر از سیاهی» برای اجرا در جشنواره تئاتر آیینی سنتی هستم که متن آن را امیرحسین انصافی نوشته و گیتا داودی آن را دراماتوژی می‌کند؛ خودم هم علاوه بر کارگردانی، نقش سیاه را در آن بازی می‌کنم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی