[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

غذاهایی که روی خواب شبانه مؤثرند، روزنامه شیراز نوین

کاهش کیفیت خواب شبانه همیشه به‌ دلیل مصرف قهوه و کافئین نیست، بلکه برخی غذاهای سالم و سبک نیز می‌توانند خواب شما را مختل کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه به برخی از این غذاها خواهیم پرداخت:
* سالاد و سبزیجات خام
یک وعده سالاد تازه برای شام اگرچه مضر نیست، اما فیبر موجود در اجزای تشکیل‌دهنده آن از قبیل گوجه‌فرنگی، هویج، خیار و ... فرایند هضم را دشوار می‌کند، باعث تجمع گاز در روده و نفخ می‌شود و خواب عمیق را دشوار می‌کند.
* غذاهای تند
قبل از رفتن به رختخواب، باید از مصرف خوراکی‌های تند اجتناب کنید؛ متخصصان استرالیایی دریافتند که غذای تند و اختلالات خواب باهم مرتبط هستند. براساس مطالعات آنها، کسانی‌ که قبل از خواب سُس «تاباسکو» یا «خردل» می‌خورند، به ‌دلیل کابوس‌های شبانه نمی‌توانند به ‌خواب بروند یا خواب ضعیفی دارند. توضیح این موضوع ماده «کپسایسین» است که مثلاً در فلفل قرمز وجود دارد. این ماده می‌تواند دمای بدن را تغییر دهد که به‌ نوبه‌ خود بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر غذای تند دوست دارید، بهتر است آنها را در زمان ناهار بخورید.
* زنجبیل
زنجبیل جزو اصلی غذاهای آسیایی است. افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، دوست دارند از این ماده غذایی استفاده کنند، زیرا مواد تند موجود در زنجبیل متابولیسم را تحریک می‌کند و افزایش می‌دهد، اما متابولیسم تحریک‌شده از به‌ خواب‌رفتن عمیق جلوگیری می‌کند.
* سیر
سیر باعث نفخ و تشنگی شدید می‌شود؛ از ساعات عصر به ‌بعد از مصرف این ماده غذایی اجتناب کنید.
* شکلات
دانه کاکائو حاوی «تئوبرومین» است؛ این ماده دارای ساختارهایی شبیه به کافئین بوده و اثر محرکی دارد. شکلات تلخ حتی نسبت بیشتری از تئوبرومین دارد و به‌عنوان میان‌وعده عصر مناسب نیست.
* شیرین‌ بیان
شیرین‌بیان حاوی «گلیسیرریزین» است؛ یک شیرین‌کننده طبیعی که بر تعادل آب و نمک بدن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه فشارخون را افزایش می‌دهد.
اگر به‌ یک‌باره بیش ازحد شیرین ‌بیان بخورید، حتی می‌توانید به‌دلیل فشارخون بالا به آریتمی قلبی مبتلا شوید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی