[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فارس، پیشتاز در تولید هسته‌های اولیه بذری، روزنامه شیراز نوین

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با بیان اینکه این مرکز رتبه نخست کشور را در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور کسب کرد، گفت: رکورد تولید این هسته‌های راهبردی که تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است، در دولت مردمی شکسته شد.
به گزارش ایرنا، ابوالفتح مرادی روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم ۳۳۱ تن هسته اولیه بذری را برای ۷۰ رقم گیاهی تولید کرد.
وی با اشاره به اهمیت تولید هسته‌های بذری، بیان کرد: اگر یک سال تولید این هسته‌ها متوقف شود، تولید محصولات و امنیت غذایی جامعه برای پنج سال با مشکل مواجه می‌شود.
وی اصلاح ارقام گیاهی را از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس دانست و توضیح داد: این اقدام با هدف تأمین امنیت غذایی جامعه انجام می‌شود؛ چراکه به عنوان نمونه کشت یک رقم گندم تنها پنج تا ۶ سال منجر به برداشت محصول خوبی خواهد داشت، اما پس از آن تغییر شرایط محیطی و طغیان آفات میزان برداشت را کم می‌کند. بنابراین اصلاح ارقام ضروری است.
مرادی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم موفق به اصلاح ۳۱ رقم گیاهی پرمحصول، مقاوم به بیماری‌ها و آفات و شرایط سخت محیطی شد.
وی عنوان کرد: ۱۴ مورد از این ارقام گیاهی مربوط به گندم است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس اضافه کرد: پژوهشگران این مرکز در دولت سیزدهم ۵۳۰ طرح تحقیقاتی را آغاز کردند که ۲۳۶ مورد آن پایان یافت و نتایج در قالب مقالات علمی، ترویجی و ۱۹ جلد کتاب در اختیار بهره‌برداران کشاورزی قرار گرفت.
وی یادآور شد: میانگین عملکرد کشت گندم پیش از انقلاب اسلامی ۲ تن در سطح زمین بود، اما امروز با اقدامات مرکز تحقیقات کشاورزی به بیش از ۱۰ تن رسیده است. وی اضافه کرد: این اقدامات پژوهشی در همراهی با آموزش کشاورزان باعث شده تا تولید سالانه محصولات کشاورزی کشور از ۲۰ میلیون تن پیش از انقلاب اسلامی به بیش از ۱۲۰ هزار تن برسد که اگرچه ۴۰ درصد این افزایش مربوط به افزایش سطح کشت است، اما ۶۰ درصد این رشد به دنبال نفوذ دانش در کشاورزی رخ داده است.
تفاوت الگوی کشت فارس با دیگر استان‌ها
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس تدوین و اجرای الگوی کشت را از اقدامات مهم دولت سیزدهم عنوان کرد که با تولیگری سازمان تحقیقات کشاورزی تدوین شد.
مرادی گفت: تفاوت الگوی کشت فارس با دیگر استان‌ها این است که الگوی کشت این استان از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تهیه و تدوین شد.
وی افزود: اکنون تدوین الگس کشت برای ۹ دشت فارس نیز در دست تدوین است.
مرادی بیان کرد: با اجرای الگوی کشت منابع آب و خاک کشور و استان حفظ و امنیت ملی و غذایی کشور تأمین می‌شود.
ثبت ۲ اختراع مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در دولت سیزدهم
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس اعلام کرد: اعضای هیئت علمی این مرکز تحقیقات طی ۲ سال گذشته موفق به ثبت ۲ اختراع شدند.
مرادی گفت: یکی از این اختراعات ماشین بینایی برای سنجش کیفیت برنج و گندم و تشخیص میزان شکستگی آن است که مشابه خارجی نیز ندارد.
وی افزود: اختراع دیگر تعیین فرایند و فرمولاسیون نان سنگک با آرد بلوط است که در سلامت دستگاه گوارش اثرگذار است.
آموزش ۵۲هزار کشاورز در ۲ سال
مرادی ارائه آموزش به بهره‌برداران کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی را یکی دیگر از خدمات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس عنوان کرد و گفت: در ۲ سال گذشته نزدیک به سه‌هزار دوره آموزشی برای ۵۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی برگزار شده که در دانش‌افزایی و افزایش تولید آنها اثرگذار است. وی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۹۴ دوره آموزشی از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی فارس برای کارکنان و مروجان جهاد دانشگاهی برگزار شده است. رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس یادآور شد: این مرکز تحقیقات ۱۰ بخش و ۱۵ ایستگاه تحقیقاتی با ۱۰۰ عضو هیئت علمی دارد که به تولید هسته‌های اولیه بذری برای فارس و دست‌کم ۱۶ استان کشور 
می‌پردازند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی