[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

هدبندی که آلزایمر را در خواب شناسایی می کند، روزنامه شیراز نوین

محققان یک هدبند ساده و سبک ابداع کرده‌اند که به تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از اینترستینگ انجینرینگ، دستگاه نوآورانه‌ای با همکاری محققان دانشگاه کلردادو و واشنگتن ابداع شده است که فعالیت مغزی فرد را هنگام خواب رصد کرده و هر گونه نشانه از بیماری آلزایمر را قبل از تأثیرگذاری آن بر عملکرد و حافظه فرد شناسایی می‌کند.
هنگامی که فرد خواب است، دستگاه به طور مداوم امواج مغزی او را رصد کرده و هر گونه اختلالی که نشان‌دهنده آغاز آلزایمر باشد را ردیابی می‌کند. به طور دقیق‌تر این دستگاه الگوی امواج مغزی کاربر را با استفاده از EEG رصد می‌کند.
برایس مک کانل، استادیار نورولوژی در دانشگاه کلورادو و مؤلف ارشد پژوهش در این‌باره می‌گوید: این نشانگر زیستی دیجیتال به طور کلی هر هدبندEEG ساده را به یک ردیاب سلامت مغز تبدیل می‌کند. تحقیقات علمی پیشین به رابطه میان بی‌خوابی و آلزایمر اشاره کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست کیفیت نامناسب خواب چگونه روی تحول آلزایمر یا حتی خواب تأثیر می‌گذارد.
محققان کارآمدی هدبند در رصد سلامت مغز را در یک تحقیق با حضور ۲۰۵ شرکت‌کننده سالمند سنجیدند؛ محققان تغییراتی در الگوهای عصبی طی خواب رصد کردند که به تجمیع پروتئین‌های آمیلوئید و تاو منجر می‌شود؛ این پروتئین‌ها نشانگرهای زیستی در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر هستند.
هرچند هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما به ردیابی زودهنگام آن برای بهبود مدیریت بیماری منجر می‌شود؛ همین روند احتمالاً پیشرفت بیماری را کند و کیفیت زندگی بیمار را ارتقا می‌دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی