[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه اکبر جوجه، روزنامه شیراز نوین

اکبر جوجه یکی از انواع غذاهای پرطرفدار و خوش‌مزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان گلوگاه می‌باشد. این غذای خوش‌مزه که یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است، توسط علی‌اکبر کلبادی نژاد ابداع شده است. برای تهیه این غذای خوش‌مزه از مرغ‌های جوان با وزن کم استفاده می‌شود و به همین دلیل اکبر جوجه دارای بافتی نرم و بسیار لطیف می‌باشد. روش پخت این غذا به این شکل است که ابتدا گوشت مرغ را با مواد طعم‌دهنده طعم‌دار می‌کنند، سپس آن را در مخلوطی از کره و روغن به صورت شناور سرخ می‌کنند که باعث می‌شود این غذا کالری بالایی داشته باشد. برای مشاهده آموزش آشپزی شمالی و مرحله به مرحله طرز تهیه اکبر جوجه در ادامه با ما همراه باشید.
 
 مواد لازم برای 2 نفر
مرغ کوچک:    ۱ عدد
زعفران دم‌کرده: یک‌‌چهارم فنجان
کره: ۱۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۴ حبه
آب‌لیمو: نصف لیوان
رب انار: نصف لیوان
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی
روغن مایع: ۱ لیوان

 طرز تهیه
 مرحله ۱: آماده‌سازی مرغ
برای تهیه اکبر جوجه خوش‌مزه ابتدا مرغ را شسته، سپس از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که برای تهیه اکبر جوجه به هیچ عنوان نباید پوست روی مرغ را جدا کنیم.
 مرحله ۲: انتخاب مرغ مناسب
نکته مهم در مورد اکبر جوجه این است که در رستوران‌های اکبر جوجه از جوجه‌مرغ استفاده می‌شود و اگر می‌خواهید اکبر جوجه شما مانند رستوران شود حتماً از جوجه‌مرغ یا حداقل از مرغ‌های کوچک استفاده کنید.
 مرحله ۳: تهیه و افزودن ترکیبات طعم‌دهنده
پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کرده و به کاسه حاوی مرغ اضافه می‌کنیم. در ادامه سیرها را خرد کرده و به کاسه اضافه می‌کنیم. حالا آب‌لیمو را به همراه زعفران دم‌کرده و مقداری نمک و فلفل‌سیاه به کاسه اضافه کرده و خوب مواد را مخلوط می‌کنیم.
 مرحله ۴: ماساژ دادن و طعم‌دار کردن مرغ
مواد طعم‌دهنده را با دست روی تمام قسمت‌های گوشت مرغ ماساژ می‌دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم‌دار شود. پس از این کار روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا گوشت مرغ طعم‌دار شود. در صورت تمایل می‌توانیم مقداری شیر هم در مواد طعم‌دهنده مرغ استفاده کنیم.
 مرحله ۵: استراحت کافی؛ رمز اکبر جوجه لذیذ
توصیه ما این است که هر زمان می‌خواهید اکبر جوجه درست کنید حتماً از شب قبل گوشت مرغ را طعم‌دار کنید؛ طعم‌دار کردن گوشت مرغ یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود اکبر جوجه شما خوش‌مزه‌تر و لذیذتر شود.
 مرحله ۶: پخت و سرخ کردن مرغ
پس از اینکه گوشت مرغ طعم‌دار شد آن را از یخچال خارج می ‌نیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و روغن مایع را به آن اضافه می‌کنیم. حرارت زیر قابلمه باید متوسط باشد تا علاوه بر اینکه روغن نسوزد، گوشت مرغ مغزپخت شود.
 مرحله ۷: تفت دادن در کره
قطعات گوشت مرغ را در روغن داغ قرار می‌دهیم و پس از اینکه دو طرف قطعات مرغ طلایی و مرغ مغزپخت شد آن را از قابلمه خارج می‌کنیم. در مرحله بعدی باید حدود ۵ دقیقه گوشت مرغ را در کره تفت دهیم تا لذیذتر شود.
 مرحله ۸: روش جایگزین افزودن کره به روغن
البته می‌توانیم برای اینکه وقت کمتری صرف شود، کره را به قابلمه حاوی روغن اضافه کنیم تا جوجه‌ها در مخلوط کره و روغن سرخ شوند. پس از اینکه کره به خورد گوشت مرغ رفت مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.
 مرحله ۹: گرفتن روغن اضافی و سرو کردن
در این مرحله پس از اینکه جوجه‌ها به طور کامل سرخ و طلایی شدند، آنها را در توری فلزی قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آنها خارج شود. در پایان اکبرجوجه‌ها را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه کته زعفرانی و رب انار تُرش سرو می‌کنیم.

 نکات کلیدی
 استفاده از روغن مناسب
مناسب‌ترین روغن برای سرخ کردن اکبر جوجه روغن مخصوص سرخ‌کردنی است؛ به دلیل اینکه اکبر جوجه باید در روغن شناور سرخ شود اگر از روغن خوراکی استفاده کنید، روغن زیادی جذب مرغ می‌شود، اما روغن‌های سرخ‌کردنی جذب کمتری دارند. به همین دلیل روغن‌های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن اکبر جوجه مناسب‌تر هستند. نکته دیگر اینکه روغن مخصوص سرخ‌کردنی به راحتی نمی‌سوزد و برای سرخ کردن مناسب‌تر است و به همین دلیل باعث سیاه شدن مرغ نمی‌شود.
 راز نرمی اکبر جوجه و جلوگیری از سفت شدن آن
هنگامی که اکبر جوجه سفت می‌شود، مطمئناً چیزی از چرخه‌ آماده‌سازی آن از قلم افتاده است؛ یکی از دلایل اصلی این مشکل، حذف پوست مرغ است. پوست، مانند یک سپر محافظ، بافت گوشت را در برابر حرارت نگه می‌دارد و مانع از سفت شدن آن می‌شود. همچنین مرحله‌ مهم دیگری که برای نرم و خوش‌طعم بودن اکبر جوجه باید به آن دقت کرد، مرینیت و مزه‌دهی است؛ این فرایند به گوشت مرغ فرصت می‌دهد تا طعم و عطر مواد طعم‌دهنده را جذب کند و باعث نرم و خوش‌مزه بودن آن می‌شود. بنابراین، حتماً پوست مرغ را حفظ کنید و مرحله‌ طعم‌دار کردن گوشت مرغ را با دقت و حوصله انجام دهید.
 نکات سرخ کردن اکبر جوجه
یکی از نکات مهمی که هنگام سرخ کردن قطعات مرغ را باید در نظر داشته باشید این است که حتماً خرده‌های پیاز را از گوشت مرغ جدا کنید، زیرا پیاز خیلی سریع می‌سوزد و علاوه بر اینکه بر طعم غذا تأثیر می‌گذارد، باعث می‌شود زیبایی ظاهری اکبر جوجه هم کمتر شود.
 اکبر جوجه در سرخ‌کن
روش درست کردن اکبر جوجه در سرخ‌کن بسیار ساده است و نکته خاصی ندارد. برای درست کردن اکبر جوجه در سرخ‌کن ابتدا مخلوط روغن مایع و کره را داخل سرخ‌کن می ریزیم، سپس جوجه‌ها را درون آن قرار داده و اجازه می‌دهیم به طور کامل طلایی شوند.
 برنج مناسب اکبر جوجه
اکبر جوجه معمولاً با دو نوع برنج آبکش‌شده ساده و کته سرو می‌شود. البته برای اینکه اکبر جوجه را به سبک مازندارنی سرو کنیم حتماً باید آن را با کته سرو کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی