[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

امیدآفرینی ارمغان محرومیت زدایی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
دوازدهمین گام از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز به صورت ویژه به پروژه‌های محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز اختصاص یافت. آیین افتتاح هم‌زمان ۴۷ پروژه محرومیت‌زدایی در محلات شیراز با ارزشی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال در ۱۰ منطقه اين کلان‌شهر به مناسبت «هفته دولت» برگزار شد. این مراسم با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهری و همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 تدوین سندی جامع برای محرومیت‌زدایی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین اظهار کرد: در شورای ششم شیراز ٧٢ رویکرد تعریف کرده‌ایم که حرکت جهادی یکی از آنهاست و امروز مدعی هستیم که در بخش‌های مختلف پروژه‌ها در سرفصل گوناگون در حال اجراست. سید ابراهیم حسینی خاطر نشان کرد: یکی از شعارهای اصلی ما نیز سومین حرم اهل بیت(ع) بوده که سندی جامع برای آن تدوین شده که یکی از محورهای آن شاخص محرومیت‌زدایی است.
  اختصاص بودجه ویژه برای محرومیت‌زدایی
شهردار کلان‌شهر شیراز در آیین افتتاح ۴۷ پروژه محرومیت‌زدایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ۴۰ محله در قالب ٧٧ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال در سطح مناطق یازده‌گانه کلان‌شهر شیراز در دستور کار قرار گرفت که امروز به صورت خاص فاز نخست در قالب ۴۷ پروژه‌ با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به افتتاح رسید‌. اسدی ادامه داد: در دوازهمین گام جهش عمرانی شهرداری شاهد اقدام مؤثر و فعال در همه ابعاد هستیم. او با بیان اینکه ٣ درصد از بودجه کل عمرانی شهرداری شیراز به رفع محرومیت و پروژه‌های محرومیت‌زدایی اختصاص داده شد، گفت: سال گذشته در ۴۰ محله محروم و هدف، ٧٧ پروژه به ارزش پنج هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال تعریف شد که امروز شاهد افتتاح ۴۷ پروژه آن به اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هستیم. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز ادامه داد: شهرداری طی یک برنامه چهارماهه با تحلیل و مطالعات لازم، در مناطق یازده‌گانه معابر فرعی، خاکی و عرض کم را تعریف کرد و این راستا ١٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای ۶ میلیون مترمربع معابر شهری و ٧٠٠ هزار تن آسفالت تعریف کرد که موجب امیدآفرینی شده است. اسدی عنوان کرد: برای هفته دولت نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح و یا کلنگ‌زنی داریم.
 تعامل مدیرت شهری با دستگاه‌های حاکمیتی
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: شاهد تعامل و همراهی بین شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز با دیگر دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که نتیجه آن ارائه خدمات در محروم‌ترین نقاط این کلان‌شهر بوده است.جعفر قادری ادامه داد: تلاش ما این بوده که در بودجه‌های سالانه و برنامه‌های توسعه‌ای کشور و همچنین قوانین دیگری همانند قانون تأمین مالی توسعه زیرساخت‌ها کمک کنیم تا موانع قانونی برداشته شود. او خاطر نشان کرد: خوشبختانه در طرح تأمین مالی استفاده از ظرفیت و منابع مردمی پیش‌بینی شده است. عضو اقتصاددان مجلس شورای اسلامی شهر اضافه کرد: در احکامی که در برنامه هفتم توسعه کشور آمده نیز از دیدگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.قادری یادآور شد: در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس هم طرح‌ها و برنامه‌های خوبی دیده شده و اخیراً جلسه‌ای در خصوص بحث کمربندی شیراز نیز برگزار و مطالعه رینگ دوم کمربندی در دستور کار قرار گرفته و بخش‌های قابل واگذاری به شهرداری شیراز بررسی خواهد شد.
 فهم مشترک برای جبران عقب ماندگی‌ها
سخنگو و رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: خوشبختانه در فاز نخست فعالیت‌های محرومیت‌زدایی به یک فهم مشترک رسیدیم و قرار است عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کنیم. سیده مریم حسینی به مردم منطقه ٩ کلان‌شهر شیراز نوید داد که در شش ماهه دوم امسال اتفاقات بهتری در رفع محرومیت از این منطقه اجرایی می‌شود. او اعلام کرد: در این راستا ٧٢ پروژه تعریف شده که منطقه ٩ شیراز شرایط بهتری از نظر رفع محرومیت پیدا خواهد کرد. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در هفته‌ای که مزین به نام دو شهید والامقام دولت است، پروژه‌های محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسید که در کشور بی‌نظیر است، چراکه در سال‌های گذشته محرومیت‌زدایی با شرایط خاصی ایجاد شد. حسینی ادامه داد: در سایه کم‌توجهی و غفلت و کمبود بودجه، تفکرها بر محرومیت‌زدایی متمرکز شد و در این راستا در شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیونی تحت عنوان سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کمتر برخوردار با تفکر از بین بردن محرومیت، ایجاد شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: ۴۰ محله شناسایی و درجه‌بندی محرومیت‌ها در آن دسته‌بندی و سندی تدوین شد. او با تصریح اینکه محرومیت‌‌زدایی یک نگاه دینی براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رفع کمبودهای شهر است، گفت: در موضوع محرومیت‌زدایی در این کلان‌شهر، به‌جز مسائل عمرانی با تفکر فرهنگی پیش می‌رویم. حسینی همچنین با بیان اینکه در ١١ منطقه شهر، شهرداران جوان با فرهنگ محرومیت‌زدایی در حال فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد که روند محرومیت‌زدایی در شیراز به الگویی ملی تبدیل شود. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: محرومیت‌زدایی در حقیقت اقدامات عقب‌افتاده سال‌های گذشته است که بر زمین مانده بود که این موضوع بر اثر غفلت و بی‌توجهی مسئولان بوده است. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در حال حاضر کمیته محرومیت‌زدایی اقدام به تعریف پروژه‌ها کرده است و بر مدیران و شهرداران مناطق اضافه بر وظایفشان، وظایف دیگری تحمیل می‌کند تا محلات محروم از محرومیت خارج و به محله مطلوب دست یابند.
 جلب رضایت شهروندان با پروژه‌های محرومیت‌زدایی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز اظهار کرد: امروز در ۱۰ منطقه شهر شیراز پروژه‌های محرومیت‌زدایی اجرا و به بهره‌برداری رسید. محمد امین افزود: این پروژه‌ها از جنس محرومیت‌زدایی و در محلات کم برخوردار است و رضایتمندی قابل‌توجه شهروندان را در پی خواهد داشت.
 ارتقای کیفیت زندگی در محلات کمتر برخوردار
شهردار منطقه ۴ شیراز نیز بیان کرد: در راستای افزایش سطح ارتقای کیفیت زندگی در محلات کمتر برخوردار، با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز و دستور شهردار این کلان‌شهر عملیات عمرانی در ۲ محله هدف کشن و عادل‌آباد در دستور کار قرار گرفت.حسام‌الدین اسدزاده ادامه داد: ۲.۵ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری جهت دفع آب‌های سطحی با مبلغی بالغ‌بر ۷.۵ میلیارد و زیرسازی و کانیواگذاری و آسفالت معابر محله کشن نیز با اعتباری بالغ بر ۶.۵ میلیارد تومان انجام شد. او یکی از مطالبات اصلی مردم محله کُشن را اجرای روکش خیابان اصلی این محله عنوان کرد که به دلیل عدم اتمام فاضلاب شهری، امکان‌پذیر نبود و در این خصوص بیان کرد: با پیگیری‌های مستمر انجام‌شده، روکش اصلی آسفالت این محله به مساحت ۳۵ هزارمترمربع با اعتباری افزون‌بر ۶.۵ میلیارد تومان رقم خورد. شهردار منطقه ۴ شیراز خاطر نشان کرد: در محله قلعه عادل‌آباد نیز عملیات لوله‌گذاری به طول ۱.۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ٣ میلیارد تومان در دست اقدام است.
  رفع محرومیت از مهدی‌آباد تا حجت‌آباد
شهردار منطقه ٩ شیراز نیز بیان کرد: رفع محرومیت از ۳ شهرک مهدی‌آباد، حجت‌آباد و سامان در دستورکار قرار گرفت و در سال جاری با دستور اکید شهردار کلان‌شهر شیراز این اعتبار به ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که ٣٠ میلیارد تومان آن به ٣٠ هزار مترمربع پیاده‌رو سازی، جدول‌گذاری، کانیواگذاری آسفالت و زیرسازی اختصاص داده شد. سید محمدجواد افضلی تصریح کرد: علاوه بر این ۵۰ میلیارد تومان که مختص محرومیت‌زدایی بود از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های عمرانی سطح منطقه ۹ و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر به صورت عادی برای بحث محرومیت‌زدایی در این سه شهرک هزینه شد.
 اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در محلات هدف
سرپرست شهرداری منطقه ۷ شیراز نیز اظهار کرد: در سطح این منطقه، پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ۷ محله هدف به بهره‌برداری می‌رسد. محمد جعفری افزود: این پروژه‌ها شامل عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی، بهسازی و زیرسازی آسفالت معابر و همسطح سازی پیاده‌روهاست. ا‌و گفت: اجرای این پروژه‌ها با هدف دفع روان آب‌های سطحی در معابر، توسعه زیرساخت‌های شهری و بهبود بهداشت محیط زیست صورت می‌گیرد. سرپرست شهرداری منطقه ۷ شیراز ادامه داد: در مجموع ۷.۵ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری در سطح منطقه هفت در حال انجام است که ۲.۵ کیلومتر سهم پروژه‌های محرومیت زدایی است و ۱.۵ کیلومتر آن عملیات لوله‌گذاری اجرا شده است.جعفری اضافه کرد: بهسازی و زیرسازی ۲۵ هزار مترمربع آسفالت معابر انجام شده است که در محله سهل‌آباد میزان ۱۴ هزار مترمربع این عملیات صورت گرفته است. او به سایر پروژه‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: بهسازی و سامان‌دهی بولوار سادات به طول ۱۱۰۰ متر و عرض ۴۵ متر که شامل احیای فضای سبز، نقاشی‌های دیواری مشرف به بولوار، رنگ‌آمیزی تک لبه‌های بولوار با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان، لوله‌گذاری کانال شماره یک سهل‌آباد در شرق این محله با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد و احداث زورخانه، مسجد و خانه محله از دیگر پروژه‌های اجرایی و در دستور کار است.
 اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در شهرک سعدی
 شهردار منطقه ۳ شیراز نیز در آیین بهره‌برداری از برخی پروژه‌های محرومیت‌زدایی در شهرک سعدی، گفت: اگرچه این شهرداری در نقاط مختلف سطح این منطقه پروژه‌های متعددی را در حال اجرا دارد، اما در کنار این پروژه‌ها اجرای پروژه‌هایی تحت عنوان محرومیت‌زدایی نیز نشان از یک روش و تفکری جدید در شورای اسلامی شهر و شهرداری برای ارائه خدمات یکسان و متوازن به همه نقاط شهر دارد. 
غلامرضا شهریاری با اعلام اینکه پروژه‌های مختلفی تحت عنوان محرومیت‌زدایی با ارزش ریالی حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در شهرک سعدی در حال اجراست، به اهمیت این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: اینکه این پروژه‌ها براساس نوع نیاز محله‌ها و بنا به درخواست شهروندان اجرا می‌شوند، ارزش کار را دوچندان کرده است. او که در جمع اهالی شهرک سعدی سخن می‌گفت، به تلاش جهادی مجموعه شهرداری منطقه ۳ و اتحاد و همدلی که بین مسئولان این شهرداری و مردم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: در بودجه ۱۴۰۲، پروژه‌های خرد و کلان متعددی برای نقاط مختلف سطح منطقه تعریف شده است که بخشی از این پروژه نظیر پروژه تعریض و اتصال بولوار نارنجستان به جاده خرامه، احداث اولین مجموعه ورزشی ویژه بانوان، احداث بوستان شهرک امام حسن مجتبی(ع)، احداث بوستان گود گل کنان، احداث بوستان خیابان شهید نیک‌نژاد(سرسره)، تکمیل محور گردشگری حاج عزت فهندژ سعدی، زیرسازی وروکش آسفالت و ... در شهرک سعدی اجرا خواهند شد. شهردار منطقه ۳ در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر پروژه‌های عمرانی این منطقه و تأثیراتی که بر این منطقه و به‌ طور کلی کلان‌شهر شیراز خواهند داشت، اشاره کرد و گفت: در بدو ورود به این منطقه یعنی در ورودی دروازه قرآن طرح‌های خوبی نظیر زیباسازی ورودی شهر، احداث پارک و شهربازی شیراز و ... برای اجرا، مد نظر است که قطعاً پس از اجرا در توسعه و پیشرفت این منطقه و معرفی هرچه بهتر کلان‌شهر شیراز به مراجعه‌کنندگان تأثیرگذار خواهند بود.
  نقش ارزنده پروژه‌ها در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان
  اجرای عملیات لوله‌گذاری کوچه شهید محمود صالحی منشعب از خیابان ابیوردی یک، اجرای عملیات لوله‌گذاری منشعب از ابیوردی(ابیوردی یک، کوچه ۱۱ حسن‌آباد)، تملک املاک و بازگشایی معبر محله ابیوردی(کوچه جمشیدی) و تملک املاک و بازگشایی معبر محله مهدی‌آباد در منطقه یک و لوله‌گذاری منشعبات خیابان کارگر کوچه ۲۲، احداث سرویس بهداشتی در بوستان شکوفه، تملک و بازگشایی شهرک بهار به متراژ ۱۶۹.۶۸ مترمربع، بهسازی و مرمت جداره‌ها و دیواره‌های محله قیام فاز یک، بهسازی و مرمت جداره‌ها و دیواره‌های محله قیام فاز ۲، تملک و بازگشایی معبر شیخ علی چوپان به متراژ ۴۲۰.۶ مترمربع و احداث سرویس بهداشتی در محله شیخ علی چوپان در منطقه ۲ هستند که امروز به بهره‌برداری رسیدند.بهسازی و زیرسازی، جدول و لوله‌گذاری و آسفالت محله برآفتاب سعدی فاز یک، بهسازی و زیرسازی، جدول و لوله‌گذاری و آسفالت محله برآفتاب سعدی فاز ۲، بهسازی و زیرسازی، جدول و لوله‌گذاری و آسفالت محدوده خیابان آبخوان غربی و شرقی، بهسازی و زیرسازی، جدول و لوله‌گذاری و آسفالت محدوده بلوار شهید وفایی و شهرک امام حسین‌(ع) از پروژه‌های محرومیت‌زدایی منطقه ۳ و لوله‌گذاری قلعه عادل‌آباد، لوله‌گذاری معبر اصلی گلشن و بهسازی معابر و آسفالت گلشن در منطقه ۴ به بهره‌برداری رسیدند.عملیات جدول‌گذاری، کانیواگذاری، زیرسازی و آسفالت عدالت، گفتار، سپاه جنوبی، ۴۵ متری دولت و کوشک میدان، تعمیر و مرمت جداول کوشک میدان و خرید پمپ آب جهت مدیریت بحران از پروژه‌های منطقه ۵ و لوله‌گذاری شهرک جوادیه پروژه محرومیت‌زدایی منطقه ۶ شهرداری شیراز بوده است. 
لوله‌گذاری کوچه ۸۹ کوشکک، بهسازی، زیرسازی و آسفالت سهل‌آباد، ایستگاه اتوبوس وزیرآباد، بهسازی بلوار سادات سهل‌آباد و لکه‌گیری و روکش آسفالت بلوار سادات سهل‌آباد از پروژه‌های محرومیت‌زدایی منطقه ۷ و کف‌سازی، بدنه‌سازی، جداره سازی و تأسیسات شهری محله هجرت، لوله‌گذاری دفع آبهای سطحی محله هجرت، تأسیسات برقی و مکانیکی(تأمین روشنایی و نورپردازی) هجرت، جمع‌آوری آبهای سطحی(لوله‌گذاری) بالاکفت، زیرسازی و آسفالت معابر بالاکفت، جابه‌جایی شبکه برق سنگ سیاه، کف‌سازی، بدنه‌سازی، جداره‌سازی و نورپردازی لب آب، زیرسازی و آسفالت معابر تیموری، جمع‌آوری آبهای سطحی(لوله‌گذاری) تیموری و کف‌سازی، بدنه‌سازی و جداره‌سازی تیموری از پروژه‌های بهره‌برداری شده در منطقه ۸ هستند. 
لکه‌گیری و روکش آسفالت مهدی‌آباد، جدول‌گذاری مهدی‌آباد و لوله‌گذاری مهدی‌آباد در منطقه ۹ و زیرسازی و آسفالت محله قناعت‌پیشه، جدول‌گذاری محله شاهیجان، کانیوا‌گذاری محله شاهیجان، آسفالت محله شاهیجان، پیاده‌رو سازی محله شاهیجان، لوله‌گذاری خیابان بنیانی و پل عابر پیاده فلزی خیابان بنیانی در منطقه ۱۱ به بهره‌برداری رسیدند.
گفتنی ‌است در برگزاری این آیین‌ها، همچنین از سند ارتقای کیفیت زندگی محلات کلان‌شهر شیراز نیز رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی