[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

درآمد دلاری صنایع‌دستی در سکوت ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

پیوند هنر به اقتصاد در قالب تولید «صنایع دستی» می‌تواند ضمن اینکه بسیاری افراد را از بیکاری نجات دهد، هنر ایرانی را نیز زنده نگه دارد. در حالی که اشتغال، نبض تپنده یک جامعه است و منجر به رشد اقتصادی می‌شود، توجه به رشته‌هایی که می‌توانند با سرمایه اندک به اشتغال‌زایی منجر شوند حائز اهمیت ویژه است؛ آنچه در این گزارش بر آن تأکید داریم، این است که پیوند هنر به اقتصاد در قالب تولید «صنایع دستی» می‌تواند ضمن اینکه بسیاری افراد را از بیکاری نجات دهد، هنر ایرانی را نیز زنده نگه دارد.
اشتغال در صنایع‌دستی سرمایه بسیار کمتری نسبت به صنعت می‌خواهد
با یک مقایسه ساده در خصوص سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال از طریق صنعت و صنایع دستی برای ایجاد یک شغل پایدار، همین بس که بگوییم در حوزه صنعتی تا ۵۰۰میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است اما تنها با صرف تا ۳۰میلیون تومان، می‌توان در حوزه صنایع دستی شغل پایدار ایجاد کرد.
به دلیل اینکه ایجاد اشتغال در صنایع دستی با سرمایه اندک میسر است، این کار می‌تواند همچنین در رفع مشکلات زیست محیطی، بیکاری زنان و جوانان، مهاجرت از روستاها به دلیل بیکاری و... مؤثر واقع شود.
رونق بازار صنایع دستی در گرو رشد تولید، رشد فرهنگ مصرف صنایع دستی و ایجاد محدودیت برای واردات بی‌رویه از کشورهای مختلف است. بر اساس آمار ارائه شده، نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران کمتر از ۱۶ درصد است؛ یعنی ۵۰ درصد منابع انسانی در جامعه ما هدر می‌رود. این در حالی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری، بازطراحی و تغییر کاربری صنایع دستی، راهی برای افزایش نرخ اشتغال زنان نیز ایجاد کرد.
همچنین از این موضع نباید غافل شویم که بانوان بیش از ۸۰ درصد هنرمندان صنایع دستی کشور ما را تشکیل می‌دهند که یک ظرفیت قابل توجه در حوزه اشتغال بانوان است.
اگر صنایع دستی منجر به اتشغال و درآمد پایدار شود، بی‌شک شاهد جلوگیری از مهاجرت از روستاها در پی بیکاری هم خواهیم بود؛ موضوعی که باعث می‌شود تا روستاها خالی از سکنه نشوند و در گذر زمان از بین نروند.
راه‌اندازی یک کارگاه کوچک و حتی خانگی صنایع دستی می‌تواند، اقتصاد یک روستا را پویا کند و همچنین اجازه ندهد تا یک هنر صنایع دستی بومی منطقه هم رو به فراموشی برود که خود یک کار فرهنگی نیز محسوب 
می‌شود.
ضرورت توجه به نیاز بازار؛ تبدیل صنایع‌دستی به کالای مصرفی روزمره
برای اینکه صنایع دستی مختلف، بتواند مشتری داشته باشد باید آن را به یک کالای مصرفی روزانه تبدیل کرد؛ یعنی لزوماً صنایع دستی به گونه‌ای تولید نشود که یک کالای زینتی باشد و مردم آن را در سبد خرید خود غیرضروری بدانند.
به عنوان مثال در سال‌های اخیر شاهد هستیم که ظروف مسی مجدداً به چرخه زندگی روزانه مردم وارد شده است؛ در حالی که شاید 10 سال قبل مردم با روی آوردن به ظروف چدن و تفلون، ظرف مسی را از زندگی خود حذف کرده بودند. بی‌شک در این میان آگاهی‌بخشی به جامعه در خصوص مزایای استفاده از ظروف مسی برای سلامت مؤثر بوده است و در پی یک کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی، حالا مس به عنوان جنس ظروف روزمره زندگی کاربری خوبی یافته است.
ایجاد بیش از 3هزار شغل در فارس از طریق صنایع‌دستی
در سراسر کشور ۲۹۶ رشته فعال صنایع دستی وجود دارد. ۱۴ شهر و روستای ایران در این زمینه به ثبت جهانی رسیده‌اند و ۵۲ شهر و روستای کشور نیز در این عرصه ثبت ملی‌ شده‌اند؛ این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که صنایع دستی تا چه اندازه ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال دارد.
استان فارس یک الگوی خوب در زمینه تنوع صنایع دستی است که اشتغال‌زایی خوبی هم در این بخش داشته است؛ به گفته سید مؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ شغل در حوزه صنایع‌ دستی در استان فارس ایجاد شده و تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.
وی همچنین بر لزوم اهمیت آموزش در صنایع دستی تأکید داشته و می‌گوید: ۶۴۰ کلاس آموزش صنایع‌دستی در این مدت در استان برگزار شده است و با هدف حمایت از صنعتگران، در دولت سیزدهم در ۴۲ نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی صنایع دستی شرکت داشته‌ایم.
محسن‌نژاد از ثبت و رونمایی از خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز به عنوان 2 برند صنایع دستی شیراز به عنوان یک اقدام مؤثر در حوزه صنایع دستی و اشتغال و تولید در این حوزه نام می‌برد و برندسازی را اقدام مؤثری در فروش صنایع دستی می‌داند.
وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها برای بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع دستی است.
شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌ دستی همچون شهر خشت کازرون به عنوان شهر حصیربافی، روستای کندازی مرودشت به عنوان روستای رواربافی و روستای تنگ چوگان کازرون به عنوان روستای رندبافی هم از اقداماتی است که در خصوص حمایت از صنایع دستی بومی فارس در 2 سال اخیر به انجام رسیده که خود اقدام مؤثری به شمار می‌رود.
طبق آمار ارائه شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی در 2 سال اخیر، 3میلیون و ۷۰۰هزار دلار بوده که به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی