[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

باید برای المپیک ۲۰۲۸ سرمایه‌گذاری شود، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
مربی استان فارسی تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان اعتقاد دارد که برای ماندگار شدن این بچه‌ها در ورزش حرفه‌ای، باید مسئولان نقش و وظیفه خود را ایفا کنند.
چندی پیش تیم‌های ملی وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان ایران درخشش خیره‌کننده‌ای در مسابقات قهرمانی آسیا در دهلی نو، پایتخت هندوستان داشتند که بخش عمده‌ای از مدال‌ها را بچه‌های فارس به دست آوردند. 
فاطمه کشاورز  با مهار وزنه ۱۱۱ کیلوگرم و رسیدن به حد نصاب مجموع ۱۹۷ کیلوگرم ضمن کسب مدال طلای دوضرب، قهرمان دسته ۶۴ کیلوگرم جوانان آسیا شد؛ این وزنه‌بردار شایسته فارس و شهرستان مرودشت در حرکت یک‌ضرب نیز با مهار وزنه ۸۶ کیلوگرم، مدال نقره را از آن خود کرد.
همچنین در رقابت‌های پسران، فرهاد قلی زاده با ١٤٣ كيلوگرم در يک‌ضرب مدال نقره ، ١٧٤ كيلوگرم در دوضرب مدال طلا و مجموع ٣١٧ كيلوگرم مدال طلا در رده نوجوانان و همچنین در رده جوانان با ثبت ١٧٤ كيلوگرم مدال نقره حركت دوضرب و ٣١٧ كيلوگرم مدال برنز مجموع رقابت‌ها را به دست آورد.
در پایان رقابت‌های دسته ۹۶  کیلوگرم جوانان آسیا نیز علی‌رضا نصیری، وزنه‌بردار مرودشتی تیم ملی به سه مدال نقره دست یافت؛ نصیری در حركت یک‌ضرب با ركورد ۱۵۶ کیلوگرم، در حرکت دوضرب با ركورد ۱۹۶ کیلوگرم و در مجموع با ركورد ۳۵۲ کیلوگرم با كسب ٣ نشان نقره، نایب‌قهرمان جوانان آسيا شد.
در دسته ۹۶کیلوگرم، حمیدرضا زارعی، دیگر ملی‌پوش مرودشتی تیم ملی نوجوانان در دسته ۹۶کیلوگرم به مدال نقره دوضرب و برنز مجموع دست یافت. در پایان حرکت دوضرب نوجوانان در گروه A دسته ۹۶ کیلوگرم حمیدرضا زارعی که در گروه(B)۱۷۴ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۰۶ را زده بود به مدال نقره و برنز رسید.
همچنین ابوالفضل زارع، وزنه‌بردار خوش‌آتیه مرودشتی با کسب ٤ طلا و ٢ نقره از رقابت‌های نوجوانان و جوانان در آوردگاه هندوستان یکه‌تازی کرد. این وزنه‌بردار خوش‌تکنیک با کسب سه مدال طلا در حرکات یک‌ضرب، دوضرب و مجموع، قهرمان بلامنازع نوجوان آسیا شد؛ زارع همچنین موفق شد در یک رقابت تماشایی و با ثبت رکوردهای بسیار عالی در رده سنی جوانان نیز یک مدال طلا و دو نقره را نیز از آن خود کند و به مقام دوم جوانان آسیا دست یابد.
 حسن عمادی، وزنه‌بردار عمادآبادی از بخش مرکزی شهرستان مرودشت، دیگر نماینده ایران در دسته 109 کیلوگرم بود که با رکورد ۱۵۸ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۸۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۴۳ کیلوگرم چهارم آسیا شد و در یک‌ضرب به مدال نقره رسید.
در نهایت تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران با کسب ۹ طلا، ۱۲ نقره و ۲ برنز با ۷۴۱ امتیاز تیمی، در رقابتی نزدیک با ازبکستان، با ۹ امتیاز برتری عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد و روی سکوی قهرمانی ایستاد.
مرتضی رضاییان هم یک مربی فارسی بود که در کادر فنی تیم ملی حضور داشت؛ وی در این‌باره گفت: آقای پانزوان، مربی خیلی از قهرمان‌های کشوراز جمله کیانوش رستمی، بهداد سلیمی، سهراب مرادی و حتی خود من بود که افتخار بزرگی بود به‌عنوان مربی در کنارش کسب تجربه کردم.
او در خصوص عملکرد تیم‌های جوانان و نوجوانان در آسیا اظهار داشت: در تیم جوانان ما فقط 5 نفر از رده سنی جوانان بودند و بقیه در بازه سنی نوجوانان بودند که در بخش جوانان به میدان رفته و مدال گرفتند؛ این خودش خیلی امیدوارکننده است که بچه‌های نوجوانان ما می‌توانند در رده جوانان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. این‌ها آینده وزنه‌برداری کشور هستند و خیلی به درخشش آنها در میادین بزرگتر امیدواریم.
رضاییان افزود: باید از آقای انوشیروانی و همچنین آقای بهداد سلیمی در رأس فدراسیون تشکر کنم که در این مدت خیلی وقت گذاشتند، کمبودهای اردو را مهیا کردند و زمینه‌ساز این موفقیت‌ها شدند. استان فارس هم این افتخار را داشت که سه اردوی تیم ملی را میزبانی کند. اولین اردوی ما در شهرستان نی‌ریز بود، دومین اردو در مرودشت برگزار شد و سومین اردو هم در شیراز بود که این خود یک نقطه قوت و عملکرد مثبت برای هیئت وزنه‌برداری استان فارس است که باید از آقای حبیبی در رأس هیئت تشکر کنیم که در این یک سال، کار چند سال را انجام دادند.
این مربی وزنه‌برداری درباره اینکه چرا ایرانی‌ها فقط در وزن‌های سنگین موفق هستند، عنوان کرد: وزنه‌برداری فارس در گذشته در سبک وزن حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما در آسیا کشورها کار سختی در سبک‌وزن دارند؛ یعنی اگر بتوانند در آسیا مقام بیاورند در جهان هم می‌توانند مدال‌آور باشند. 
رضاییان در این خصوص که چرا خیلی از وزنه‌برداران در رده‌های پایه موفق هستند، اما تا رده بزرگسالان و کسب افتخارات بزرگ به تلاش خود ادامه نمی‌دهند، گفت: من از دید خودم فکر می‌کنم، وزنه‌بردارانی که کار را از رده سنی نوجوانان آغاز می‌کنند و به رده‌های بالاتر می‌روند، آن زمان انرژی و انگیزه بیشتری دارند و مسئولان باید در این رده‌های سنی، خیلی به آنها توجه کنند؛ چه از لحاظ روحی روانی و چه از لحاظ مالی. باید کاری کنند که این جوان‌ها وقتی به رده بزرگسالان می‌رسند، دغدغه مالی نداشته باشند. طبیعی است که با بالا رفتن سن، آن انگیزه و شوق کاهش پیدا کند، پس نیاز به شارژ روحی دارند. فکر آینده و زندگی می‌آید سراغشان و نمی‌گذارد راحت کار کنند؛ قطعاً وقتی سنت به رده بزرگسالان می‌رسد، زندگیت تغییر می‌کند، بحث شغل و ازدواج و مسکن باعث می‌شود دغدغه‌ها زیاد شود. برای همین بچه‌ها باید تا نقطه آخر حمایت شوند تا بتوانند فارس را در آینده صاحب مدال المپیک کنند.
وی درباره مسابقات قهرمانی آسیا در هند نیز گفت: با اینکه هندِ میزبان، نایب‌قهرمان جهان بود، اما اینجا در کشور خودش روی سکوی سوم قرار گرفت. ازبکستان هم که قهرمان آسیا بود، نایب‌قهرمان شد. تیم‌های قدرتمندی به مسابقات آمده بودند و همین نشان می‌دهد که قهرمانی بچه‌های  ما ارزش بالایی دارد؛ یعنی همین که ما نایب‌قهرمان جهان و قهرمان آسیا را شکست می‌دهیم، نکته‌ای امیدوار‌کننده است برای درخشش در مسابقات قهرمانی جهان و تمرکز کردن بچه‌های نوجوان و جوانانمان روی آن مسابقات. باید روی این بچه‌ها برای المپیک 2028 سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی