[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دوست‌داشتنی‌ترین تیم ملی ورزش ایران، روزنامه شیراز نوین

طبق چرخه‌ای که فدراسیون کشتی تعریف کرده بود، 10 ملی‌پوش ایران در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان به شرح زیر معرفی شدند:
به گزارش ورزش سه، در برخی اوزان مثل 65، 86 و 125 کیلوگرم نفراتی همچون رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع با کمترین دردسر صاحب دوبنده تیم ملی شدند و در برخی اوزان مثل 79 و 97 کیلوگرم محمد نخودی و مجتبی گلیج با گذراندن چند مرحله انتخابی موفق شدند بار دیگر ملی‌پوش شوند. 
البته که در این میان بدشانسی و خوش‌شانسی هم تأثیرگذار بود؛ بیشتر از همه نیز این ماجرا در وزن 92 کیلوگرم رخ داد؛ جایی که مبین عظیمی قهرمان جام تختی شد، سپس با انصراف او کامران قاسمپور بدون انتخابی صاحب دوبنده تیم ملی شد، اما در نهایت با مصدومیت کامران، کادرفنی امیرعلی آذرپیرا نفر دوم انتخابی وزن 97 کیلوگرم را به یک وزن پایین‌تر آورد و در وزن 92 کیلوگرم قرار داد.
میلاد والی‌زاده، جوان‌ترین و کم‌تجربه‌ترین عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران به حساب می‌آید که در وزن 57 کیلوگرم روی تشک می‌رود و حسن یزدانی هم کاپیتان تیم ملی و باتجربه‌ترین و پرافتخارترین آزادکار ایرانی در صربستان خواهد بود. 
به‌جز میلاد والی‌زاده و امیرعلی آذرپیرا 8 آزادکار دیگر ایران سابقه حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان را دارند؛ البته که همه این 8 نفر مدال جهانی نیز در کارنامه داشته‌اند و این امید ایران را برای درخشش در مسابقات جهانی 2023 صربستان افزایش می‌دهد.
مسابقات قهرمانی کشتی آزاد جهان 2023 در صربستان دو تفاوت بزرگ با سال گذشته خواهد داشت؛ اول اینکه روسیه بعد از یک سال محرومیت از حضور در این رویداد، با نظر مثبت اتحادیه جهانی به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ کشتی جهان امسال در مسابقات جهانی حاضر خواهد بود و این کار ایرانی‌ها را سخت‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر مسابقات امسال در 6 وزن المپیکی 57، 65، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم از اهمیت دوچندانی برخوردار است، چون 5 نفر اول مسابقات جهانی صاحب سهمیه المپیک 2024 پاریس می‌شوند. 
در ادامه بیشتر با 10 آزادکار ایرانی حاضر در مسابقات جهانی که از 25 شهریور کار خود را در صربستان آغاز می‌کنند، آشنا می‌شویم:
* میلاد والی‌زاده؛ 57 کیلو
در این وزن نگرانی‌ها برای کادرفنی دوچندان است؛ این کشتی‌گیر جوان که تجربه حضور در مسابقات بزرگ را نداشته، در مسابقات رنکینگ مجارستان با اینکه به مدال نرسید، اما توانست حریف مستقیم خود یعنی احمد محمدنژاد جوان را شکست دهد. ویدئوی دلداری دادن والی‌زاده به جوان در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و این پدیده 18 ساله توانست صاحب دوبنده تیم ملی شود. سال‌هاست که ایران در وزن 57 کیلوگرم صاحب مدال نشده و دچار معضل جدی است. با توجه به نتایج قبلی و تجربه کم والی‌زاده کمتر کسی از او توقع مدال دارد، اما باید دید عملکرد او در صربستان چگونه خواهد بود.
* رضا اطری؛ 61 کیلو
بالاخره طلسم رضا اطری در مدال‌آوری جهانی با رفتن به یک وزن بالاتر شکسته شد؛ او سال قبل در 61 کیلو کشتی گرفت و با گرفتن مدال نقره جهان تا حدودی موفق بود. این کشتی گیر باتجربه که چند دوره جهانی و المپیک را تجربه کرده، امیدوار است در دومین سال حضور خود در وزن 61 کیلوگرم طلایی شود. او بدون رقیب خاصی در ایران توانست صاحب دوبنده تیم ملی شود و حالا امیدوار به کسب اولین طلای جهانی خود است.
* رحمان عموزاد؛ 65 کیلو
با اینکه هنوز رحمان خیلی جوان و شاید کم‌تجربه است، اما با توجه به سبک کشتی او، چیزی جز مدال طلا از این کشتی‌گیر بی‌رحم توقع نمی رود. رحمان عموزاد که سال گذشته با عملکرد خود دنیای کشتی را شگفت‌زده کرد و به مدال طلای جهان رسید، امسال با گرفتن مدال طلای آسیا صاحب دوبنده تیم ملی شد. این جوان اهل بهشهر مازندران با سبک هجومی کشتی خود در دنیا شناخته شده و کارش به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود.
* امیرمحمد یزدانی؛ 70 کیلو
وزن 70 کیلوگرم سال قبل برای امیرمحمد یزدانی خوش‌یمن نبود و او با قرعه نحسی مواجه شد که نتوانست روی تشک برود. این کشتی‌گیر که سابقه کسب مدال نقره جهان را در کارنامه دارد، امسال با انگیزه‌های زیادی روی تشک خواهد رفت؛ او فقط در انتخابی مرحله نهایی شرکت کرد و توانست بار دیگر صاحب دوبنده تیم ملی شود. امیرمحمد در این وزن غیرالمپیکی کار راحت‌تری نسبت به گذشته دارد، اما مدال طلای جهان که قطعاً هدف اوست، به راحتی به دست نخواهد آمد.
* یونس امامی؛ 74 کیلو
پسر کم‌حاشیه و خوش‌تکنیک کشتی ایران بعد از کسب مدال برنز سال گذشته جهان در وزن پرمدعی 74 کیلو، کادرفنی را به کسب مدال‌های خوش‌رنگ‌تر در جهانی و المپیک امیدوارتر کرد؛ یونس امامی که قبلاً در 70 کیلو هم یک مدال جهانی داشته، مثل همیشه رقبای سرسختی             
            
            
            
همچون کایل داک آمریکایی و سیداکوف روسی خواهد داشت و قطعاً در ماه‌های اخیر برنامه‌های زیادی را برای شکست دادن این چهره‌های مدعی تمرین و تکرار کرده است.
* محمد نخودی؛ 79 کیلو
شاید در غیاب جردن باروز آمریکایی شانس اول قهرمانی محمد نخودی باشد که در دو سال گذشته در فینال مقابل این ستاره آمریکایی شکست خورده است. البته که جانشین باروز هم می‌تواند رقیب سرسختی برای نخودی باشد، اما این بهترین فرصت برای آزادکار جوان ایرانی است که خودی نشان دهد. نخودی در داخل به سختی توانست در چند مرحله انتخابی از سد علی سوادکوهی عبور کند؛ اگرچه در جام تختی به او باخت. به هر حال، نخودی صاحب دوبنده تیم ملی شد و حالا به چیزی جز تبدیل کردن نقره‌های سال‌های قبلی به طلا فکر نمی‌کند.
* حسن یزدانی؛ 86 کیلو
کاپیتان و ستاره تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی 2022 هم بدون شک دیوید تیلور را به‌عنوان رقیب اصلی پیش رو دارد؛ او در یک سال اخیر با کمک مربیان تمرکزش را روی همین کشتی گذاشته و امیدوار است بتواند برای دومین بار این کشتی‌گیر چغر آمریکایی را شکست دهد. یزدانی که مثل همیشه کار سختی برای تصاحب دوبنده تیم ملی نداشت، در ماه‌های اخیر در آرامش و بدون حاشیه کار خود را سپری کرده. او به خوبی می‌داند به خاطر پایین آمدن رنکینگ خودش و تیلور ممکن است زودتر از فینال با او برخورد کند، پس خودش را برای یک مبارزه سخت آماده کرده است.
* امیرعلی آذرپیرا؛ 92 کیلو
کامران قاسمپور با بدشانسی تمام نتوانست خودش را به مسابقات جهانی 2023 صربستان برساند و کادرفنی هم در یک تصمیم غیرمنتظره اعلام کرد از امیرعلی آذرپیرا در این وزن استفاده خواهد کرد؛ این کشتی‌گیر جوان که در وزن 97 کیلوگرم سابقه کسب دو مدال طلای امیدهای جهان را در کارنامه دارد، حالا به یک وزن پایین‌تر آمده، جایی که در دو سال اخیر قاسمپور پادشاهی کرده است. خبر خوش برای آذرپیرا غیبت جی‌دن کاکس در این وزن است و او در صورت آماده بودن می‌تواند خودش را به مدال جهانی و حتی قهرمانی برساند.
* مجتبی گلیج؛ 97 کیلو
مجتبی گلیج خودش هم می‌داند که چه کار سختی برای کسب مدال جهانی دارد؛ حضور مدعیان پرتعداد و نامدار در این وزن کار را برای این پسر تنکابنی سخت کرده است. گلیج که در داخل تمامی رقبایش را شکست داده، دو سال قبل مدال برنز جهان را کسب کرد، اما امسال می‌خواهد شگفتی‌سازی کند. با حضور نفراتی همچون کایل اسنایدر و عبدالرشید سعداله‌یف رسیدن به مدال طلای این وزن دشوار خواهد بود، اما گلیج با سبک دفاعی خاص خود در آستانه المپیک اهداف بزرگی در سر دارد.
* امیرحسین زارع؛ 125 کیلو
یکی از اوزان جذاب و تماشایی در صربستان 125 کیلوگرم خواهد بود؛ جایی که مدعیانی همچون امیرحسین زارع قهرمان جهان 2021، گیبل استیوسون قهرمان المپیک توکیو، طاها آکگل دارنده مدال جهانی و مدافع عنوان قهرمانی و گنو پتریاشویلی دارنده سه طلای جهانی حضور دارند. زارع که حالا دیگر به‌عنوان یک کشتی‌گیر باتجربه شناخته می‌شود، نشان داده توانایی شکست تمامی رقبای سرشناس خود را دارد، اما در روز مسابقه مشخص خواهد شد کدام‌یک از این چهار مدعی موفق‌تر خواهند بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی