[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

تدابیر ویژه برای شکست تیم‌های تدافعی، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار- گروه ورزش
هفته اول رقابت‌های لیگ یک از این هفته آغاز شد و دو نماینده فوتبال شیراز در هفته اول مقابل نمایندگان خورستان به میدان رفتند.
تیم ‌فجر شهید سپاسی شیراز در مسجد سلیمان مهمان تیم ‌نفت این شهر بود و در پایان با یک گل مغلوب میزبان خود شد و دیگر نماینده شیراز  تیم شهر  راز در ورزشگاه حافظیه میزبان تیم ‌استقلال ملاثانی بود و مقابل این تیم با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد.
نکته قابل‌توجه در این دو بازی برگزارشده بازی‌های تدافعی هر دو نماینده خوزستان مقابل تیم‌های شیرازی بود که کسب نتایج دلخواه این تیم‌ها باعث شده بود به این سبک از بازی و حتی اتلاف وقت در اکثر دقایق بازی بپردازند. شاید یک‌گل از سوی هر یک از تیم‌های شیرازی مقابل حریفان خوزستانی باعث می‌شد، روند بازی‌ها به سود تیم‌های شیرازی برگردد.
حال  تحلیل و نگاهی کوتاه به این دو بازی خواهیم داشت:
*نفت مسجد سلیمان- فجر شهید سپاسی شیراز
در این بازی گل تماشایی تیم نفت در دقایق ابتدایی مسابقه باعث شد این تیم خیلی زود عقب بکشد و در اکثر دقایق بازی با تجمع در زمین خودی از تک‌گل خود دفاع کند.
فجر شهید سپاسی از لحاظ تاکتیکی تغییرات زیادی نسبت به فصل گذشته نداشت؛ هرچند با اضافه کردن چندین مهره تکنیکی در میانه میدان سرعت و ابتکار عمل  بهتری داشت و با ایجاد چند موقعیت گلزنی مناسب، روند خوبی در بازی از خود نشان داد، ولی با از دست دادن این فرصت ها، مشخص شد که ضعف این تیم در گلزنی همچنان پابرجاست.
از طرفی فجری‌ها در این بازی  به مانند تعدادی از بازی‌های  فصل قبل مقابل حریف‌هایی که بسته و دفاعی و تأخیری بازی می‌کنند دچار مشکل شد.
هرچند در مسابقه اول، مالکیت توپ و تعداد پاس‌های فجر شهید سپاسی نسبت به حریف بسیار بیشتر بود، ولی عملاً نتوانست از این برتری برای گشودن دروازه حریف استفاده کند. در چنین بازی‌های سختی، استفاده از ضربات ایستگاهی می‌تواند راهگشا باشد و بهتر است کادر فنی طلایی‌پوشان برای استفاده از این حربه، برنامه بیشتری داشته باشند. فجری‌ها در ادامه فصل در مسابقات زیادی با چنین حریفانی که بسته و با سبک تدافعی و تأخیری بازی می‌کنند، روبه‌رو خواهند شد.
*شهر راز شیراز - استقلال ملاثانی
تیم شهر راز در اولین مسابقه رسمی خود در ورزشگاه حافظیه مقابل تیم چِغِر و منظمی از لحاظ دفاعی قرار گرفته بود؛ تیمی که تنها با هدف کسب حداقل امتیاز وارد زمین شده بود. کادر فنی شهر راز هم به خوبی به این ‌امر واقف بود و در آغاز بازی با سیستم چهار-چهار-دو وارد بازی شد.
هافبک‌های این تیم در شروع بازی با هیجان زیاد در بازی‌سازی و فرستادن توپ برای مهاجمان عجله داشتند، ولی رفته‌رفته با حفظ توپ و  گردش آن کمی به بازی نظم دادند.
نارنجی‌پوشان شیرازی در نیمه اول چندان در خلق موقعیت موفق نبودند؛ البته قرار گرفتن حسین فاضلی به‌عنوان یکی از دو مهاجم در کنار بابامحمدی، چندان کارساز نبود. به نظر می‌رسید این بازیکن با این پست کمی غریبه بود، چون در چندین مورد، فاضلی با برگشت به عقب سعی در گرفتن توپ در میانه میدان و بازی‌سازی داشت.
همچنین کم‌کاری دو مدافع کناری در فاز هجومی هم کاملاً به چشم ‌می‌آمد. با توجه به دفاع مطلق تیم‌ملاثانی، مدافعان کناری می‌توانستند بیشتر و مؤثرتر در حملات شرکت کنند.
در شروع نیمه دوم‌ تغییر سیستم به چهار-سه-سه و استفاده از دو وینگر در کنار تک‌مهاجم این‌تیم شرایط موقعیت‌سازی را برای شهر راز بهتر کرد.
چندین سانتر و کار ترکیبی در کناره‌ها و ارسال‌های خطرناک روی دروازه، فقط یک ‌اشاره لازم داشت که قفل دروازه استقلال را باز کند، اما به مانند دیگر نماینده شهرمان، شهر راز هم هیچ‌گاه موفق به گلزنی نشد.
این امیدواری وجود دارد که تیم ‌شهر راز در هفته های آینده با هماهنگی بیشتر بازیکنان خوب و با تجربه خود، بتواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
در هفته اول مسابقات لیگ یک علی‌رغم اینکه دو تیم‌ شیرازی نتایج خوبی کسب نکردند و با یک امتیاز از دو مسابقه و بدون گل زده عملکرد خوبی به لحاظ آماری و امتیازی نداشتند، ولی بازی‌های نسبتاً قابل قبولی از لحاظ سبک بازی و موقعیت‌سازی انجام دادند و می‌توان امیدوار بود در هفته‌های آینده با بهبود روند گلزنی، شاگردان مهدی رجب زاده و ستار زارع در امر نتیجه‌گیری هم موفق‌تر عمل کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی