[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۲
  • دوره جدید

جایگاه تحقیق و فن‌آوری‌های نوین در آموزش‌وپرورش، روزنامه شیراز نوین

آموزش و پروش نهادی است که مردم جامعه انتظارات زیادی از آن دارند. نهادی که باید  نسل آینده را تربیت کند و به آنها آموزش دهد. در واقع، بنیان توسعه یک جامعه از آموزش و پرورش و از مدارس شروع می‌شود و انتظار می‌رود که برای این منظور معلمان توانمندی داشته باشیم تا آنها بتوانند دانش‌آموزان خلاق و توانمند و مسئول را تربیت کنند. اما  وضعیت فعلی آموزش و پرورش به ما چه می‌گوید؟  چند درصد معلمین در امر تحقیق و ترجمه و تألیف کتب و نوشتن مقالات شرکت دارند. آیا دانش‌آموزان مدارس آموزش‌های لازم را می‌بینند؟ هر سال به مناسبت‌های مختلف بخشنامه‌هایی به مدارس فرستاده می‌شود که بر اساس آن از معلمان و دانش‌آموران خواسته می‌شود درباره موضوعات مختلف مقالاتی بنویسند. کمتر معلم و دانش‌آموزی پیدا می‌شود که انگیزه کافی برای نوشتن مقاله از خود نشان دهند و کسانی هم که در این امر شرکت می‌کنند مقاله در نطر آنها عبارت است از جمع‌آوری کوکورانه از اینترنت و پشت سر هم قرار دادن مطالب. بدون ذکر منابع و بدون رعایت اصل امانت‌داری و اخلاق‌مداری و گویا امانت و اخلاق اصلا معنی ندارد. واقعیت این است که در بین معلمان ما  کمتر کسی است که می‌فهمد مقاله استاندارد باید چگونه نوشته شود. وقتی از مقالات ISI  صحبت می‌شود بیشتر معلمان از آن سر در نمی‌آورند.امروزه در آموزش و پرورش از تولید محتوای الکترونیکی صحبت می‌شود. راستی چند درصد ما تولید محتوا داریم؟ آیا اصلاً مفهوم تولید محتوا را می‌دانیم؟ با این اوصاف تحقیقات علمی و میدانی هم جای خود دارند. سال‌هاست آزمایشگاه‌های مدارس به زباله‌دان تبدیل شده‌اند و هیچ نیرویی برای مدیریت و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مدارس تعلق نمی‌گیرد. بسیاری از دانش‌آموزان از ما می‌پرسند آقا ما را به آزمایشگاه نمی‌برند؟ مشکل  بزرگ دیگری که ما داریم این است که مدارس از نظر تکنولوژی‌ها و فن‌آوری‌های جدید  نسبت به نهادهای دیگر عقب است. در همین راستا کامپیوترهای بیشتر مدارس دولتی به هفت یا هشت سال قبل تعلق دارند و پاسخگوی نرم‌افزارهای جدید که سرعت بالای سی پی یو و گرافیک بالا را می‌طلبند نیست. اگر در این مدارس معلمی بخواهد از نرم‌افزار گوگل ایرث استفاده کند و مثلاً وضعیت جغرافیای ایران را توضیح دهد، یا کامپیوترها جوابگو نیستند یا اینترنت مشکل دارد یا همکار اطلاعات لازم را از نرم‌افزار ندارد.
سهیلا رضایی، دبیر شاغل در متوسطه اول معلم یک، ناحیه یک شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی