[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سالم‌ترین سبزی جهان، روزنامه شیراز نوین

شاهی یکی از سبزی‌های محبوب در سراسر دنیاست که امروزه توسط بعضی از مراجع معتبر جهانی به‌عنوان «سالم‌ترین سبزی جهان» شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری هم به تراکم بالای مواد مغذی در این سبزی خاص برمی‌گردد.
به گزارش بهداشت نیوز، اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم که هر کدام از مواد غذایی به‌ازای هر 100 کالری حدود چند درصد از نیازهای روزانه بدن به مواد مغذی را تأمین می‌کنند، سبزی شاهی نمره 100 از 100 را به‌دست می‌آورد. اما شاهی دقیقاً چه مزیت‌هایی دارد و عوامل ایجادکننده آنها کدامند؟! 
1. شاهی دارای اثرات ضدالتهابی قوی است 
اولین ویژگی شاهی که اهمیت آن را دوچندان می‌کند، خاصیت ضدالتهابی آن است؛ کیفیت ضدالتهابی شاهی باعث می‌شود که این سبزی توانایی بالایی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو داشته باشد. محققان می‌گویند که شاهی به‌عنوان بهترین منبع برای دریافت ترکیب ویژه‌ای با نام «فنیتیل ایزوتیوسیانات»(PEITC) شناخته می‌شود. این ماده خاص هم رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد، هم خاصیت ضدالتهابی دارد و هم اثرات آنتی‌اکسیدانی قابل‌توجهی خواهد داشت. 
2. شاهی سرشار از ویتامین K است 
حتماً شنیده‌اید که افزودن کلم کیل یا بروکلی به برنامه غذایی برای افزایش دریافت ویتامین K طبیعی ضروری است، اما سبزی شاهی هم سرشار از ویتامین K است. در واقع، هر یک لیوان از سبزی شاهی حدود 85 میکروگرم ویتامین K دارد، در حالی که نیاز روزانه بزرگسالان به این ماده حدود 120 میکروگرم است؛ بنابراین با گنجاندن یک وعده مصرفی از شاهی به رژیم غذایی روزانه می‌توانید بخش زیادی از ویتامین K مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. 
3. شاهی از قلب محافظت می‌کند 
سبزی شاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که مزیت‌های زیادی برای سلامت قلب دارند. سبزی شاهی ذاتاً هیچ‌گونه چربی اشباعی ندارد و میزان سدیم نیز در آن بسیار ناچیز است، درحالی که همین دو عامل برای حمایت از سلامت قلب بسیار مهم هستند. در ضمن، سبزی شاهی حاوی 3 ریزمغذی مهم در رژیم غذایی DASH است؛ منیزیم، پتاسیم و کلسیم. همین رژیم غذایی است که برای کاهش فشارخون و کلسترول خون در جهت مقابله با بیماری‌های قلبی کاربرد دارد، درحالی که سبزی شاهی خودش می‌تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. سبزی شاهی حاوی نیترات‌های غذایی است که می‌توانند سلامت رگ‌های خونی را ارتقا دهند، گردش خون را تقویت کنند و نقش مثبتی در تنظیم فشارخون داشته باشند. این نیترات‌ها در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شوند؛ یعنی همان ترکیبی که التهاب را در رگ‌های خونی تسکین می‌دهد و عملکردهای قلبی‌ـ‌عروقی را تقویت می‌کند. 
 4. شاهی حاوی ترکیبات ضدسرطان است 
سبزی شاهی از جنبه‌های مختلفی به تقویت سلامت قلب، استخوان‌ها و چشم‌ها کمک می‌کند؛ در حالی که التهاب را هم کاهش می‌دهد. مجموعه ویژگی‌های شاهی باعث می‌شوند که این سبزی به یکی از خوراکی‌های باکیفیت و مهم برای محافظت از بدن در برابر سرطان تبدیل شود. محققان می‌گویند که ترکیبات زیست‌فعال درون شاهی مثل گلوکوزینولات‌ها می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کنند و نقش مثبتی در حذف این سلول‌ها داشته باشند؛ در حالی که همین ویژگی به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های مختلف کمک می‌کند. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های(ترکیبات شیمیایی گیاهی) مختلف در سبزی شاهی هم باعث می‌شود که مصرف منظم این سبزی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی