[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۱
  • دوره جدید

آکنه می‌تواند برای پوست مفید باشد؟، روزنامه شیراز نوین

به گزارش آخرین خبر، افراد بسیاری برای راحت شدن از شر آکنه‌ به متخصص پوست مراجعه می‌کنند، اما به گزارش «کانورسیشن»، آکنه می‌تواند برای پوست فایده داشته باشد. عجیب است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتری‌های آکنه سلول‌های پوست را به تولید چربی‌های ضروری تحریک می‌کنند. آکنه سد محافظتی است؛ پوست بزرگترین عضو بدن است و به‌عنوان خط مقدم دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا و تهدیدهای محیط خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند. تنظیم دما و حفظ رطوبت هم از عملکردهای مهم پوست است. این تصور که لیپیدها با ایجاد چربی و آکنه به پوست آسیب می‌رسانند، اشتباه است؛ در واقع، این لیپیدها در محافظت از سد پوستی، نقش حیاتی دارند. لیپیدها در واقع ترکیبات آلی‌اند که چربی، روغن‌ و انواع دیگر مولکول‌ها را شامل می‌شوند. آنها اجزای ضروری خارجی‌ترین لایه پوست به شمار می‌روند. تغییرات در ترکیب چربی پوست، توانایی عملکرد آن به‌عنوان یک سد محافظ را مختل می‌کند و به طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس منجر می‌شود.
نقش آکنه در سلامت پوست
هزاران نوع باکتری، پوست انسان را احاطه می‌کند؛ یکی از رایج‌ترین میکروب‌های روی پوست، «کوتی‌باکترویوم آکنه» یا «سی.آکنه» است. نقش بالقوه‌ این باکتری در ایجاد آکنه شناخته شده است، اما آثار گسترده آن بر سلامت پوست چندان که باید آشکار نیست. محققان دریافتند سی.‌آکنه‌ها سلول‌های پوستی خاصی را تحریک می‌کنند تا تولید لیپیدهایی را که برای حفظ سد پوستی مهم‌اند، به طور قابل‌توجهی افزایش دهند. در واقع، سی‌.آکنه‌ها با تولید نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه، به نام «اسید پروپیونیک»، تولید لیپیدها را افزایش می‌دهد. 
محدود کردن رشد موارد بیماری‌زا
«اسید پروپیونیک» برای پوست محیط اسیدی ایجاد می‌کند که مزایای زیادی از جمله محدود کردن رشد موارد بیماری‌زا، کاهش برخی عفونت‌ها و کمک به آثار ضدالتهابی روده را به همراه دارد. نتایج این تحقیقات نقش مهم باکتری معمولی پوست در شکل دادن به ترکیب لیپیدها را برجسته کرد. همچنین لیپیدهای تولیدشده پس از قرار گرفتن در معرض سی‌.‌آکنه‌ها، آثار ضدمیکروبی پیدا می‌کنند. محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر بر میکروبیوم پوست به درمان‌های جدید برای بیماری‌های پوستی دست یابند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی