[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۳
  • دوره جدید

آموزش مهارت‌های غیردرسی، روزنامه شیراز نوین

نظام‌های آموزشی بسیاری از کشورها هدف ایجاد مهارت‌های غیردرسی را برای ورود به بازار کار و افزایش آستانه تحمل و بردباری برای مواجهه با پیچیدگی‌های جوامع امروزی جدی می‌گیرند. اما با وجود گام‌هایی که برداشته شده، ما هنوز نتوانسته‌ایم آموزش‌های متناسب با فناوری‌های قرن ۲۱ را در نظام آموزش و پرورشمان لحاظ کنیم و همچنان جای خالی بسیاری از مباحث مربوط به مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی ما به چشم می‌‌خورد.
بعضی از این مهارت‌ها، مهارت‌هایی هستند که هم در محیط کار و هم در زندگی روزمره و خانوادگی لازم‌اند. به عنوان مثال می‌توان از مهارت حل مشکل، مهارت تحلیل و روابط عمومی نام برد. بنابراین از نظام آموزشی انتظار می‌رود حداقلی از مهارت‌هایی که مردم به آنها نیاز دارند را آموزش دهد. با کاسته شدن از جمعیت دانش‌آموزی، نظام آموزشی می‌تواند در کلاس‌هایی که از جمعیت آنها کاسته شده، مهارت‌هایی نظیر کار گروهی را به دانش‌آموزان آموزش دهد. واقعیت این است که بر اساس شیوه‌های جدید آموزشی دنیا، دیگر نظام‌های آموزشی انبوهی از اطلاعات ریز را آموزش نمی‌دهند و شیوه حافظه محوری را کنار گذاشته‌اند. بلکه توانایی حضور ذهن، تشخیص، انتخاب، استدلال و مشارکت را می‌آموزند. در عصر جدید کسانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند باید توانایی مناظره، تمرکز و گزینش اطلاعات را داشته باشند. به این ترتیب از این توانایی برخوردار می‌شوند که به عنوان مثال با رجوع به اینترنت اطلاعات مورد نیازشان را تأمین کنند و خود را در هر زمانی با مقتضیات حرفه خودشان یا هر حرفه جدیدی که می‌خواهند وارد آن شوند وفق دهند.
دانش‌آموزان باید مهارت جست و جوی منابع مورد نیاز و استفاده از داده‌ها و کتاب‌های مرجع و راهنما و امکانات رایانه و اینترنت را برای اندیشیدن و ابداع داشته باشند و فرصت‌های فراوانی برای مشاهده، جست‌وجو، پیشنهاد طرح‌ها و اجرای آنها، ارزیابی شواهد و نتایج و استفاده از بازخوردها برای تعدیل مسیر در اختیارشان قرار دهیم.
محبوبه رحمن‌پور، دبیر شاغل در آموزشگاه نادرکاظمی، ناحیه یک شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی