[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

معلمان عصر جدید، روزنامه شیراز نوین

ناظم چند نفر از «بدها»ى کلاس را به زیرزمین تاریک مدرسه برده بود. بچه‌ها در کلاس گریه مى‌کردند و قسم مى‌خوردند در آنجا حیوانات وحشى دیده‌اند. ناظم به بچه‌هاى کلاس هشدار مى‌داد که اگر درس نخوانید و شیطنت کنید در زیرزمین کنار آن حیوانات زندانى مى‌شوید. معلم بعد از رفتن ناظم از بچه‌هاى تنبیه شده پرسید که آیا شما واقعاً در زیرزمین حیوانات وحشى دیدید؟ آنها گفتند بله. او گفت ولى چنین چیزهایى در زیرزمین وجود ندارد. آنجا فقط یک زیرزمین تاریک است. بعداً خودتان بروید و با دقت نگاه کنید. این دست برخوردها از سوى معلمان چالشى براى نظام تعلیم و تربیت سنتى است. نگرشى که مى‌کوشد نگاه کودکان را به دنیاى اطراف واقع‌گرا و مشاهده‌گر کند چالشى براى این نظام است. اما تلاش دوچندانى از سوى معلمان لازم است تا شکل سنتى آموزش و پرورش ما به سیاق دنیاى مدرن درآید. ما در خاطراتمان معلمان زیادى را به یاد داریم که فقط گوینده بوده‌اند، درنتیجه ذهن ما مدام در خارج از درس و کلاس سیر مى‌کرده است. در کلاس بسیارى از معلمان از ترس به خود لرزیده‌ایم چون موقع درس پرسیدن به ازاى هر «واوى» که جامى‌انداختیم یک نمره از ما کم مى‌شد. در محضر بسیارى از معلمان از اظهارنظر مى‌ترسیدیم چون ممکن بود مسخره شویم یا به اصطلاح به ما گیر بدهند. به طور کلى در بیشتر کلاس‌ها ما شنونده صرف و معلم، گوینده صرف بوده است. نمى‌‌خواهیم بسیارى از این تجربیات براى کودکان عصر جدید تکرار شود، ولى واقعیت این است که نوع نگرش برخی از معلمان به حرفه‌شان مدت‌هاست که تغییر نکرده است. در حالى که اصولاً نحوه اداره کلاس‌هاى درس در کشورهاى پیشرفته به کلى با آنچه ما در ذهن داریم و کودکان ما تجربه مى‌کنند متفاوت است. در جهان امروز در حرفه معلمى تحولات عمده‌اى به وجود آمده است تا معلمان خود را با مقتضاى عصر جدید و تحولات علمى و فنى و فلسفى دنیا تطبیق دهند. از زمانى که کودک صورت ناقصى از انسان بالغ تصور مى‌شد و دائماً به هر وسیله‌اى از جمله تنبیه و توبیخ، تربیت مى‌شد زمان زیادى سپرى شده است. در آن عصر کودکان و نوجوانان باید در مقابل بزرگسالان تسلیم محض مى‌بودند، ولى اینک به قدرت مشاهده، تعقل و تخیل آنها مانند بزرگسالان احترام گذاشته مى‌شود. کودک دیگر لازم نیست در کلاس شنونده صرف باشد. او باید در کلاس مشارکت کند. نقش معلم نیز با وجود اینکه همچنان مهم و تعیین کننده است، در دادن مطالب بسته و محدود خلاصه نمى‌شود.
مرضیه کوهگرد، آموزگار شاغل در دبستان فیض دو، ناحیه یک شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی