[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۵
  • دوره جدید

برخی روش‌های انگیزش در سازمان‌های آموزشی، روزنامه شیراز نوین

١- توجه به نیازهای افراد: مدیران آموزشی باید نیازهای دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان را با توجه به شرایط سنی، تجربی و تفاوت‌های فردی آنها در تعیین تکالیف، دادن تمرین، فراهم کردن امکانات و وسایل و فضاهای کار و بازی در نظر بگیرند.
٢- ایجاد امنیت شغلی و کاری: محیط کار دانش‌آموزان و معلمان باید از امنیت کافی برخوردار باشد. دانش‌آموزان نباید از سرنوشت خود و احتمالاً ارتکاب اشتباهات شدیداً بترسند. معلمان نیز باید به آینده شغلی و ثبات کاری خود مطمئن باشند. این مسئله در مورد مدیران مدارس نیز صادق است. 
٣- حقوق مکفی: حقوق علاوه بر آن که وسیله‌ای برای تأمین نیازهای روزمره زندگی و اداره خانواده است، ممکن است عاملی برای تعیین ارزش و احترام اجتماعی و عدالت محسوب شود. پس، باید بر اساس جایگاه اجتماعی، موقعیت علمی و سطح تورم در جامعه حقوق مکفی برای معلمان در نظر گرفت.
٤- احساس تعلق و مالکیت: باید سعی کرد طوری با دانش‌آموزان و معلمان رفتار شود که نوعی احساس مالکیت نسبت به مدرسه به آنها دست دهد. مشارکت و مؤثر بودن در سرنوشت سازمان آموزشی سطح احساس تعلق و مالکیت را بالا می‌برد.
٥- دادن کار مناسب با استعدادهای افراد: دادن تکالیف و تقسیم کار مناسب با علائق و استعدادهای دانش‌آموزان و معلمان اساس بر انگیختن افراد است. بسیاری از دانش‌آموزان از عدم هدایت تحصیلی درست و قرار گرفتن در رشته‌های غیرمرتبط با استعداد خودشان در حالت بی‌انگیزگی قرار دارند. آموزش و پرورش باید به هنگام استخدام، معلمانی را که در رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود تحصیل کرده‌اند گزینش کند و سعی داشته باشد که در هنگام تقسیم کار چه از نظر حوزه و رشته کاری و چه از نظر مقطع و کلاس علائق و استعدادهای آنها را در نظر بگیرد.
6- روشن کردن اهداف و انتظارات آموزشی و پرورشی مدرسه: بسیاری از محققان تأکید کرده‌اند که روشن کردن اهداف و انتظارات سازمان می‌تواند بر انگیزه افراد اثر مثبتی داشته باشد. دانش‌آموزان، معلمان، کارکنان و حتی اولیا باید از اهداف و سازمان آموزشی آگاهی داشته باشند تا بتوانند آنها را تعقیب کنند. مدیریت بر مبنای هدف (MBO) نیز یکی از راه‌های انگیزش است. در این صورت، افراد و مدیران در کنار هم می‌نشینند و بر اساس اهداف اصلی آموزش و پرورش، اهداف و سیاست‌های مدرسه و راه‌های رسیدن به آن اهداف را با کمک هم تعیین می‌کنند. این کار سبب ایجاد تعهد در کارکنان، معلمان و دانش‌آموزان می شود.
٧- مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها: چنانچه قبلاً هم توضیح داده شد، مشارکت در امور سازمان از راه‌های افزایش انگیزش است.
فاطمه حسینعلی‌پور، رابط تلفیقی استثنایی رویش، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی