[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تحول هوشمند صنعت تولید در چین با کمک ربات‌ها ، روزنامه شیراز نوین

چین در تلاش برای توسعه نوآوری گرا، بخش رباتیک به یکی از صنایع نوظهور راهبردی این کشور تبدیل کرده که دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است.
به گزارش ایرنا از تارنمای خبری چاینا دیلی، در کارخانه‌ای در بائوتو در منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین، ربات‌های صنعتی تحت نظارت شیائو پان ساخته می‌شود؛ در این کارخانه، رباتی در حال صیقل دادن قالب‌های کربنی آلومینیومی الکترولیتی است. این ربات در حال انجام آزمایش‌های عملکردی، می‌تواند شبانه‌روزی در محیط‌های بسیار آلوده و سایر محیط‌های سخت با حداکثر کارایی به کار خود ادامه دهد.
شیائو، پژوهشگر دانشکده مهندسی الکترومکانیک دانشگاه فناوری گوانگدونگ گفت: کار من نصب مغز و چشم برای ربات‌های صنعتی است تا ببینند، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و کارهای پیچیده‌تر را انجام دهند.
داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد تولید ربات‌های صنعتی چین در سال ۲۰۲۲ به ۴۴۳ هزار دستگاه رسید که نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد افزایش داشته است.
شیائو که پشتیبانی فناورانه برای این شرکت و چندین شرکت دیگر ارائه می‌کند، بیان کرد: ربات‌های صنعتی مزایای منحصر به فردی در تولید مدولار(پیمانه‌ای)، تکراری و دقیق دارند و می‌توانند در دمای پایین، دمای بالا، محیط‌های سمی و سایر محیط‌های خطرناک به کار گرفته شوند.
وی افزود: ربات‌های صنعتی که کاربرد گسترده‌ای در بخش‌هایی مانند الکترونیک، ذوب فلز و معدن کاری دارند، می‌توانند ایمنی و کارایی تولید را بهبود بخشند، هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند و تولید را به سمت سطح بالاتری از هوشمندسازی سوق دهند.
شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت: صنعت رباتیک نمایانگر تولید پیشرفته است و جامعه بشری را به عصر هوشمند رهنمون می‌سازد، توسعه اقتصادی جهان را تقویت می‌کند و رفاه بشر را بهبود می‌بخشد.
براساس گزارش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات(MIIT) چین، این کشور به بزرگترین بازار ربات‌های صنعتی جهان تبدیل شده است.
براساس برنامه اقدام «Robot+» که اوایل سال جاری وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و ۱۶ بخش دولتی دیگر چین منتشر کردند، این کشور متعهد شده است استفاده از ربات‌ها را در تولید، کشاورزی، تدارکات، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات سالمندان و سایر حوزه‌ها افزایش دهد.
براساس این گزارش، تراکم ربات‌های چین که به معنای تعداد ربات‌ها به ازای هر ۱۰ هزار کارمند است، در سال گذشته برای بخش تولید به ۳۹۲ دستگاه رسید.
تحلیل‌گران می‌گویند: این بخش که نشان‌دهنده قدرت یک کشور در نوآوری های فناورانه و تولید پیشرفته است، باعث تحول و ارتقای هوشمند شرکت‌های تولیدی چین شده و به افزایش بهره‌وری کل عوامل کمک می‌کند.
در ۱۰ سال گذشته، صنعت تولید فناوری پیشرفته چین رشد سریعی را گزارش کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش سالانه ۷.۴ درصد افزایش داشته است؛ براساس داده‌های کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، تولیدات صنعتی با ارزش افزوده این بخش در سال گذشته ۱۵.۵ درصد تولیدات شرکت‌های صنعتی بزرگ این کشور را تشکیل می‌داد که نسبت به سال ۲۰۱۲، ۹.۴ درصد افزایش داشته است.
گوئو یانچون، رئیس این شرکت گفت: خط تولید خودکار این شرکت، ظرفیت تولید و کارایی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.
اگرچه راه‌اندازی خط تولید خودکار بیش از ۲۰ میلیون یوان(۲.۷۹ میلیون دلار) هزینه داشته است، اما به گفته گوئو این هزینه پس از تولید انبوه، قابل هضم است.
گوئو گفت: با کمک ربات‌های صنعتی، موفق شدیم میزان کیفیت محصول را از حدود ۹۶ درصد به ۹۹ درصد برسانیم.
وی گفت: این شرکت در حال راه‌اندازی دومین خط تولید خودکار است که از ربات‌های صنعتی به‌جای کارگرانی که قطعات را برداشته و روی تسمه نقاله قرار می‌دهند، استفاده خواهد کرد.
شیائو پان ادامه داد: از شرکت‌های تولیدی زیادی در سراسر چین بازدید کردم و متوجه شدم سطح اتوماسیون آنها پایین مانده است؛ هنوز ظرفیت زیادی برای توسعه بازار ربات‌های صنعتی وجود دارد.
براساس گزارش مؤسسه الکترونیک چین، انتظار می‌رود ارزش بازار ربات‌های صنعتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۸.۷ میلیارد دلار برسد و تا پایان سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش یابد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی