[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۱۰
  • دوره جدید

راه گمشده راه‌آهن فارس، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- امین افشار
Amin.afshar.20000@gmail.com

فارس به دلیل دارا بودن قدمتی کهن و میراث فرهنگی و مذهبی غنی مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی است و همچنین به دلیل بهره‌مندی از ذخایر عظیم گاز و نفت، توانمندی بالا در زمینه کشاورزی، معادن و... منطقه‌ای استراتژیک و مهم در کشور به شمار می‌رود. اما متاسفانه هنوز خط آهنی در حد نام و وسعت و جمعیت این خطه در اختیار نیست.
اگر خطوط ریلی در این استان گسترش متناسبی مانند تمام استان‌های کشور داشت، قطعا آمار تصادفات و حوادث بالا که همیشه فارس رتبه اول تا سوم را در زمینه تصادفات منجر به فوت در کشور دارد را کاهش می‌داد. متاسفانه کمبود خط آهن در سال‌های اخیر در این استان به شدت لمس می‌شود. تا جایی که این ضعف دامن گردشگران خارجی را نیز گرفته و تنها در یک ساله اخیر چندین تصادف اتوبوس و خودرو حامل توریست‌ها در فارس اتفاق افتاده و باعث فوت ده‌ها نفر از آنها شده است.
حوالی خرداد سال ۱۳۸۸ بود که با افتتاح ایستگاه موقت راه آهن شیراز انتظار بیش از نیم قرن اهالی این خطه به
 واقعیت تبدیل شد اما کیفیت اجرای این طرح و شتابزدگی
 در اجرای آن همیشه با حاشیه‌های منفی بسیاری همراه بوده است.
داشتن راه آهن در شیراز مقوله‌ای است که می‌توان آن را در حد آرزو دانست و شاید آرزوی داشتن قطار و سوار شدن بر آن در فارس همسن ورود خود قطار به ایران باشد. چون حدود 56سال پیش این آرزوی اهالی فارس را به صورت مکتوب در نوشته‌ای از مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌نگار شوخ طبع کرمانی می‌توان سراغ گرفت. وی در مقاله‌ای مربوط به اول خرداد 1337 که در کتاب «زیر این هفت آسمان» درج شده، این آرزوی اهالی فارس را بازتاب داده است.
تا همین اواخر زمانی که دانشجویان فارس راه شهرهای دیگر را عمدتا با اتوبوس در پیش می‌گرفتند تا درس بخوانند و رفت و آمد کنند، دیگران از آنان می‌پرسیدند چرا با قطار عازم شهرهای دیگر نمی‌شوید؟ و هنگامی که با این پاسخ مواجه می‌شدند که استان فارس راه آهن ندارد، به سختی باورشان می‌شد استانی به اهمیت فارس، راه آهن ندارد.
اما اکنون و با گذشت 8سال از به صدا درآمدن سوت قطار در فارس هنوز آنچنان که باید این ظرفیت عظیم نتوانسته در بخش صنعتی، صادرات و گردشگری استان به کار گرفته شود که یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم گسترش فراگیر و کیفیت خطوط ریلی موجود است.
 به همین دلیل توسعه شبکه ریلی استان، اتصال آن به بنادر مهم جنوب کشور و استان‌های هم‌جوار و ارتقای کیفیت خطوط فعلی که متاسفانه در دوره‌ای با شتابزدگی و تنها برای تعجیل در قیچی کردن روبان افتتاح شد، انجام شد، از جمله موثرترین راهکارهای پیش روی مدیران دولتی استان است.
مجموع این عوامل تاکنون باعث شده گردشگری، صنعت و صادرات استان علی‌رغم ورود ده ساله خط آهن به فارس هنوز تشنه راه آهن با کیفیتی که جوابگو ظرفیت‌های غنی این استان باشد، است.
سرعت پایین قطار فارس نشانه بی‌کیفیتی خطوط ریلی است
پرویز رستم زاده، عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت:واقعیت این است که راه آهن فارس تاکنون نتوانسته نقشی در حد و اندازه ظرفیت‌های بسیار این خطه بازی کند.
رستم زاده قطار تهران به شیراز را مثال زد و افزود:زمان مورد نیاز برای استفاده از قطار در این مسیر حدود ۱۸ساعت است و در بدترین موقع روز نیز انجام می‌گیرد. با یک بررسی ساده میدانی خواهید فهمید که سرعت پایین این قطار برای گردشگر خارجی که زمانی محدود و مشخص برای اقامت در کشور دارد، اصلا به صرفه نیست. او زمان افتتاح این خط آهن را خاطرنشان کرد و گفت:این خط ریلی حدودا سال ۸۷ و در دولت قبل اتفاق افتاد و چون در زمان اجرای این پروژه عجله شد و در کمترین زمان ممکن انجام شد، کیفیت کار به شدت کاهش یافت.
وی دلیل سرعت پایین قطار در این مسیر را عدم داشتن کیفیت خطوط ریلی عنوان کرد و توضیح داد:استفاده از قطارهای فارس خصوصا برای گردشگر خارجی که محدودیت زمانی دارد مقرون به صرفه نیست و صحت این موضوع را می‌توان در مقایسه‌ای ساده از میزان استفاده گردشگران خارجی از هواپیما، اتوبوس، خودرو و قطار در این استان محاسبه کرد و قطعا قطار فارس به دلیل سرعت پایین، کیفیت خدمات و عدم گستردگی کمترین میزان مقبولیت را در بین گردشگران دارد.
عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز بیان کرد:راه آهن فارس تاکنون نتوانسته نقش مفیدی در توسعه استان بازی کند ولی اینکه در آینده نیز همین گونه باشد یا ارتقا یابد، به تصمیم گیری‌های صحیح مدیران این حوزه بستگی دارد.
او نقش خطوط ریلی در توسعه فارس را با توجه به اینکه این استان قطب گردشگری در حوزه‌های تاریخی، سلامت و مذهبی است را مهم ارزیابی کرد و افزود:تا زمانی که ارتباط ریلی این استان با دیگر نقاط کشور کم است، راه آهن نمی‌تواند نقش بسزایی در توسعه فارس بازی کند. وی با اشاره به آمار تصادفات جاده فارس اضافه کرد:در حوزه آزاد راه و جاده درون و برون استانی نیز کمبود شدید در این استان احساس می‌شود و دلیل اصلی بالا بودن میزان تصادفات منجر به فوت در فارس کمبود راه آهن و نبود آزادراه است. رستم زاده میزان بهره از توان بخش خصوصی در حوزه راه و خطوط ریلی در فارس را بسیار کم دانست و گفت:این استان با توجه به ظرفیت استفاده از سرمایه گذاری فارسی‌های مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخش خصوصی قوی بومی که دارد می‌تواند در حوزه توسعه راه و ریل حداکثر استفاده را ببرد و دولت نیز در سال‌های اخیر این فرصت را به وجود آورده ولی تاکنون در فارس از این ظرفیت در این حوزه استفاده نشده است.
وی ادامه داد:فارس به لحاظ موقعیت در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر خطوط ریلی در این استان کیفیت و سرعت مناسبی داشته باشد، قطعا به توسعه صنعت و گردشگری کمک شایانی خواهد کرد و توریست‌ها نیز به دلیل امنیت سفر از این روش استقبال خواهند کرد.
وی به چند تصادف منجر به فوت گردشگران خارجی طی یک ساله اخیر در فارس اشاره کرد و گفت:مرگ این توریست‌ها در این استان که به دلیل کمبود خطوط ریلی و جاده استاندارد رخ داده، قطعا بر صنعت گردشگری فارس تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی در پایان صحبت خود تاکید کرد:با ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود فضای کسب و کار می‌توان شرایطی به وجود آورد که از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه فارس استفاده کرد.
ارتقای کیفیت خطوط فعلی در دستور کار است
مدیرکل راه آهن فارس در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت:توسعه ریلی استان در دو بخش ارتقای بهره وری از خطوط فعلی و پیگیری از مراجع ذی‌صلاح جهت بیان اهمیت خطوط ریلی در دست احداث یا مطالعه می‌باشد.
غلام حسین ولدی افزود:در بخش توسعه خطوط ریلی موجود افزایش کیفیت خدمات شامل کاهش زمان سفر، افزایش یک رام قطار مسافربری در مسیر شیراز - مشهد (همه روزه حرکت)، پیگیری اتصال مراکز صنعتی و معادن موجود به خطوط ریلی، پیگیری راه اندازی قطارهای حومه شهر شیراز، کمک به تاسیس شرکت‌های حمل و نقل ریلی، جذب و حمل بارهای صادراتی استان با ارائه تخفیف به خصوص در مسیر کشورهای آسیای میانه، ترکیه و روسیه و توسعه بخش حمل بار قطارهای داخلی از اهم برنامه‌های اولویت دار است.
وی ادامه داد:امیدوارم در سایه ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی پیگیری و محقق شود. در این فرآیند خطوط آتی ریلی استان، اتصال مرکز استان به بنادر جنوبی کشور نظیر بندر بوشهر، بندر عباس و بندر امام(ره) از اهمیت بسزایی در توسعه صنعت فارس برخوردار بوده و به عنوان بستر توسعه همه جانبه مد نظر است.
مدیرکل راه آهن فارس در ادامه خاطرنشان کرد:در این راستا اطلاعات فنی اقتصادی محورهای شیراز - گلگهر، شیراز - بوشهر - عسلویه، اقلید - یزد، شیراز - بندرعباس و اقلید - یاسوج و مطالعات شیراز - اهواز در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار خواهد گرفت و در مسیر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی با ادارات و نهادهای مرتبط همسو خواهیم بود و با ارائه بسته‌های سرمایه گذاری و حمایتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جذب سرمایه به منظور توسعه شبکه ریلی استان در دستور کار قرار خواهد گرفت. او در ادامه به مطالعات انجام شده و وجود ۱۴مرکز صنعتی و معدنی استان که در مجاورت راه آهن قرار دارند، اشاره کرد و افزود:با اتصال خط فرعی و احداث خطوط اصلی، ۱۲میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی فارس قابل حمل خواهد بود که در صورت احداث طرح‌های ریلی استان و اتصال به بنادر جنوبی کشور راه آهن استان نقش برجسته‌ای در تحقق برنامه توسعه ۱۴۰۴ کشور خواهد داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی