[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

جولان مرگ در خیابان و جاده‌های فارس ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که طی چهار ماه اول امسال، شاهد افزایش تعداد مراجعان و تشکیل پرونده در این اداره کل نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.علیرضا درودچی شنبه ١٨ شهریور در جمع خبرنگاران بیان کرد: طی چهارماهه اول امسال، ٣٨هزار و ٥٠٠ نفر به پزشکی قانونی فارس مراجعه کرده و در بخش معاینات بالینی تشکیل پرونده داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٠ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.
او با بیان اینکه در بازه زمانی یادشده، ۲۰۲۲ جسد بررسی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، یادآور شد: ۶۴۴ پرونده در چهار ماه نخست امسال در کمیسیون‌های پزشکی این اداره کل تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد کاهش داشته است.
درودچی همچنین به آمار تصادفات در این بازه زمانی اشاره و بیان کرد: در حوزه درون‌شهری در چهار ماه اول امسال با ١٣٥ مورد فوتی نسبت به مدت سال گذشته افزایش ۱۰.۷ درصدی متوفیان داشته‌ایم و در حوزه برون‌شهری نیز با ۴۵۲ مورد فوت، افزایش ١٧.٧ درصدی را شاهد بودیم که مجموعاً در هر دو حوزه درون و برون‌شهری، افزایش ۱۶ درصدی متوفیان حوادث ترافیکی در چهارماهه اول امسال داشته‌ایم.
او خاطرنشان کرد: ٣٣ نفر در چهارماهه اول امسال بر اثر غرق‌شدگی و ١١ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در فارس نیز جان خود را از دست داده‌اند.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که از مجموع پرونده‌های تشکیل شده در کمیسیون‌های پزشکی طی چهارماهه اول امسال، ٢٥٨ پرونده معادل ۴۰ درصد با موضوع قصور پزشکی بوده است.
درودچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مبنای کار در پزشکی قانونی، صداقت است، گفت: مجموعه فعالیت‌های پزشکی قانونی در چهار قالب معاینات، تشریح، کمیسیون‌های پزشکی و آزمایشگاهی انجام می‌شود.
او همچنین با بیان اینکه بیش از ٨٠ درصد از بار مراجعات پزشکی قانونی را بخش معاینات و کمیسیون‌های پزشکی تشکیل می‌دهد، افزود: پزشکی قانونی برخلاف تصوری که برای مردم ایجاد شده، تنها سه تا پنج درصد از فعالیتش به امور متوفیان اختصاص دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس ادامه داد: در بخش معاینات به حسب وظیفه ماهوی، آسیب‌ها و صدماتی که افراد در حوادث مختلف دیده‌اند، بررسی می‌شود و با احراز صدمات، ارتباط این صدمات با حادثه ایجادشده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
درودچی با بیان اینکه حدود ١٥٠ فعالیت و کارشناسی برای مراجع قضایی در پزشکی قانونی انجام می‌شود، گفت: یکی از موارد مهمی که گاهی در احراز صدمات ایجاد می‌شود، وجود افراد سودجو است که تلاش می‌کنند سیستم قضایی و پزشکی قانونی، سیستم‌های بیمه‌ای و... به نفع منافع شخصی خود دور بزنند؛ این در حالی است که وظیفه پزشکی قانونی در راستای کشف حقیقت و کمک به استقرار عدالت است.
او اضافه کرد: در سراسر دنیا یک سری شاخص‌ها برای برنامه‌ریزی کلان در دولت‌ها از جمله تولد، طلاق، مرگ و میر و... مورد توجه است. لذا اعلام دلیل فوت برای برنامه‌ریزی در حوزه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی فارس، بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و انواع سرطان‌ها بیشترین علت مرگ و میر در این استان را تشکیل می‌دهند.
درودچی همچنین به فعالیت سه آزمایشگاه سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و بخش ژنتیک در پزشکی قانونی فارس اشاره و خاطرنشان کرد: در آزمایشگاه سم‌شناسی بیشترین فعالیت را در تشخیص سموم و داروها داریم که خوشبختانه با وجود دستگاه‌های به‌روز در استان، کمترین مقادیر دارو و سموم در بافت آزمایشی مشخص می‌شوند.
او همچنین خاطرنشان کرد: بیشترین بار مراجعات در بخش معاینات مربوط به تصادفات و منازعات است.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس خاطرنشان کرد: در موضوع سقط جنین نیز موردی که حائز اهمیت است، این است که اجازه سقط جنین به جنین بیمار داده می‌شود که امکان حیات ندارند.
درودچی با بیان اینکه موارد اعتراض به نظریات پزشکی قانونی در کمیسیون‌های پزشکی مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد، گفت: آمار تصادفات و صدمات ساختگی در استان بسیار کم و کمتر از دو درصد است.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس همچنین با بیان اینکه در ٣١ شهرستان این استان مرکز فعال پزشکی قانونی وجود دارد، به راه‌اندازی سامانه اینترنتی نوبت‌دهی در این اداره‌کل اشاره و عنوان کرد: به کمک این سامانه، از ازدحام جلوگیری شده و شاهد کاهش مدت‌زمان حضور در صف انتظار بوده‌ایم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی