[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تکواندو دیگر یک ورزش کم‌خرج نیست!، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
تکواندو یکی از رشته‌های محبوب در ایران و به خصوص در استان فارس است؛ رشته‌ای که ایران در آن یکی از قدرت‌ها محسوب می‌شود، اما اخیراً دچار حواشی زیادی شده و به خصوص با شیوع کرونا، دچار افت فاحشی شد.
تجهیزات استاندارد برای برگزاری یک مسابقه رسمی تکواندو بسیار گران است و همین مسئله مشکلاتی را برای انجام رقابت‌های این رشته در کشورمان به وجود آورده است.
غلام‌رضا شاعف، یکی از مربیان و پیشکسوتان خوش‌نام تکواندو در استان فارس است؛ او البته اصالت خوزستانی دارد اما سال‌هاست که در شیراز فعالیت می‌کند و شاگردان زیادی را تربیت کرده است. 
او در خصوص چگونگی ورودش به عرصه تکواندو گفت: از سال 62 و در خوزستان این رشته را شروع کردم؛ مبارزات تکواندو را که در کودکی می دیدم، علاقه عجیبی به آن پیدا کردم و به طرف این ورزش کشیده شدم. در تمام این سال‌ها به‌جز تکواندو در هیچ رشته دیگری فعالیت نکردم؛ سال‌های متمادی کنار تیم‌های استان فارس حضور داشتم و حالا هم عضو کمیته فنی استان فارس هستم و امیدوارم بتوانم خدمتی به جامعه ورزش فارس بکنم.
شاعف در خصوص ارزنده‌ترین افتخارات خود در این رشته اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین افتخارات من در تکواندو، سال‌هایی رقم خورد که با بسیج ورزشکاران استان همکاری داشتم؛ تیم‌های استان همواره روی سکوی قهرمانی حضور داشتند و بهترین افتخارمان هم  این بود که من به‌عنوان سرمربی به مسابقات فرانسه اعزام شدم؛ آنجا بچه‌ها خیلی خوب نتیجه گرفتند؛ بچه‌هایی که آنجا برای مسابقه رفته بودند، حالا بهترین مربیان استان هستند و در عرصه مربیگری به جامعه ورزش فارس خدمت می‌کنند.
این مربی قدیمی تکواندو فارس درباره تفاوت‌های این رشته در گذشته و حال، گفت: زمانی که ما تکواندو را شروع کردیم، اصلاً به این صورتی که الآن شما ملاحظه می‌کنید، نبود؛ ما روی زمین کار می‌کردیم و این وسایلی که حالا به تن بچه‌ها می‌بینید، اصلاً استفاده نمی‌شد؛ درگیری‌های مبارزات هم نسبت به الآن خیلی بیشتر بود، اما حالا چون علمی شده و رو به پیشرفت رفته، درگیری‌ها هم کمتر از قبل شده است.
او در ادامه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته همیشه به بچه ها می‌گفتیم که فلسفه تکواندو، یادگیری چگونه از خود دفاع کردن است، اما حالا وضعیت تغییر کرده و می ‌وییم تکواندو، یادگیری چگونه پول خرج کردن است! البته به نسبت برخی رشته‌ها، تکواندو هنوز هم ورزش آن‌چنان پرخرجی نیست، ولی کم‌خرج هم نیست.
شاعف در خصوص وضعیت تکواندو فارس گفت: زمانی تکواندو فارس خیلی عالی بود، اما اخیراً دچار افت شد. با توجه به اینکه هیئت فارس، دو سال بدون رئیس و سرپرست اداره شد، کمی دچار نزول شد، اما حالا کم‌کم دارد رو به رشد حرکت می‌کند. مشکلات خاصی درون هیئت وجود داشت و دچار رکود بدی شده بود، اما با آمدن دوباره آقای باوقار، تکواندو استان دوباره جان گرفته و می‌خواهد رو به جلو حرکت کند؛ امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا بتوانیم شاهد بازگشت به روزهای اوجمان باشیم.
به گزارش شیرازنوین، استان فارس قرار است در بهمن‌ماه میزبان مسابقات بین‌المللی جام فجر باشد؛ این در حالی است که هنوز وضعیت تجهیزات شیراز مناسب نیست و اگر شرایط به این شکل پیش برود، ممکن است مجبور به انصراف از این میزبانی شود!

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی