[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعویض طلایی اینزاگی، پرسپولیسی شد!، روزنامه شیراز نوین

فیلیپه کایسدو در 35 سالگی قرار است سومین تجربه آسیایی خود را در ایران و در تیم فوتبال پرسپولیس پشت سر بگذارد. به گزارش فوتبال 360، پس از کش ‌و قوس‌های فراوان پرسپولیس با یک مهاجم خارجی به توافق رسید و فیلیپه کایسدو، مهاجم کهنه‌کار و شناخته‌شده اکوادوری که سابقه بازی در لیگ‌های معتبری چون ایتالیا، انگلیس و اسپانیا را دارد، قرار است به زودی لباس سرخ‌پوشان تهرانی را بر تن کند و مشکلات فاز تهاجمی این تیم را به حداقل برساند. در این گزارش با این بازیکن 35 ساله بیش‌تر آشنا خواهیم شد:
*از آغاز با بارسلونا تا پیوستن به منچسترسیتی در اوج جوانی
پرسپولیس، سیزدهمین تیم این مهاجم تنومند خواهد بود؛ او کار خود را در اکوادور و در آکادمی تیم‌های بارسلونا و روکافوئرته آغاز کرد و نهایتاً در سال 2006 و در شرایطی که هنوز 18 ساله نشده بود با وجود پیشنهاد بوکاجونیورز آرژانتین به بازل سوئیس پیوست تا خیلی زود به رؤیای بازی در اروپا جامه عمل بپوشاند. عملکرد خوب در این تیم سوئیسی باعث شد تا مورد توجه تیم‌های مطرحی چون یوونتوس، اورتون و میلان قرار بگیرد، اما فیلیپه راهی شهر منچستر شد تا با هفت میلیون یورو به عضویت آبی‌آسمانی‌ها دربیاید. 
*کوچ آدریانوی اکوادور به خاطر توس، آدبایور و سانتاکروس
فرم بازی کایسدو و فیزیک او باعث شد تا او را با آدریانوی برزیلی مقایسه کنند؛ با وجود رضایت نسبی هواداران سیتی از مهاجم اکوادوری خود، او بیش از یک سال در انگلیس دوام نیاورد. کایسدو طی 35 بازی 7 گل به‌ ثمر رساند که 4 گل در لیگ برتر بود؛ او اکثراً به‌عنوان بازیکن تعویضی روانه میدان شد و در جام یوفا هم جزو مهره‌های ارزشمند سیتیزن‌ها بود. شدت گرفتن هزینه‌های باشگاه و استخدام مهاجم‌هایی چون روکه سانتاکروس، کارلوس توس و امانوئل آدبایور باعث شد تا فیلیپه به تیم‌های دیگر قرض داده شود.
*از نجات لوانته تا گلزنی برابر بارسلونا
اسپورتینگ لیسبون، مالاگا و لوانته اسپانیا سه تیمی بودند که کایسدو حدفاصل سال‌های 2009 تا 2011 برای آنها به صورت قرضی به میدان رفت. هرچه ‌قدر دوران حضور در پرتغال فاجعه‌بار بود، او در اسپانیا و خصوصاً در لباس تیم لوانته خوش درخشید. او با گل‌های خود موفق شد این تیم را در لالیگا نگه دار؛ یکی از این گل‌ها در جریان تساوی سرنوشت‌ساز برابر بارسا به ارمغام آمد که مهاجم اکوادوری از اشتباه جرارد پیکه نهایت استفاده را برد و دروازه بلوگرانا را باز کرد.
*حضور در ورزشگاه آزادی و ارسال پاس گل مقابل استقلال
با وجود علاقه لوانته به دائمی کردن قرارداد کایسدو، این بازیکن تصمیم گرفت با دریافت دستمزدی بیشتر در انتقالی جنجالی راهی لوکوموتیو مسکو شود. نمایش فیلیپه در روسیه قابل قبول بود و او پس از حدود 2 سال تصمیم گرفت باز هم برای گرفتن پول بیشتر به آسیا بیاید و به عضویت الجزیره امارات دربیاید. دوران حضور در حاشیه خلیج‌فارس بسیار کوتاه بود. کایسدو تنها 9 بار در لیگ برای این تیم به میدان رفت و دست بر قضا 4 گل هم به‌ثمر رساند، اما با حضور میرکو ووچینیچ، قرارداد فیلیپه با این تیم اماراتی فسخ شد؛ او در همین ایام و در جریان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا سفری به ایران داشت و در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال به میدان رفت. دیداری که با نتیجه مساوی 2-2 به اتمام رسید و کایسدو پاس گل اول تیمش را ارسال کرد؛ او در این تورنمنت یک‌بار دروازه الریان قطر را گشود.
*این‌بار اسپانیا، کایسدو را نجات داد
بازگشت به اسپانیا بازهم برای کایسدو خوش‌یمن بود؛ او 3 سال برای اسپانیول بازی کرد و عملکرد نسبتاً خوبی داشت؛ 103 بازی، 24 گل و 4 پاس گل برای این مهاجم اکوادوری به‌ثبت رسید. تنها نکته تاریک در این 3 فصل این بود که فیلیپه 8 بار دچار مصدومیت‌های مختلف شد و دیدارهای قابل‌توجهی را از دست داد. با این‌حال در سال 2017 شاهد حضور او در فوتبال ایتالیا بودیم.
*فیلیپه، بهترین تعویض طلایی لاتزیو
کایسدو زیر نظر سیمونه اینزاگی تبدیل به تعویض طلایی شد؛ بهترین گلزن سری‌آ در اوقات اضافه. او 6 بار موفق به انجام این کار شد و قربانی اصلی‌اش یوونتوس بود. کایسدو در طول دوران بازیگری‌اش بیشترین حضور را در ترکیب بیانکوچلستی داشت و در 139 مسابقه برای این تیم، 33 گل زد و 15 پاس گل داد. فیلیپه با لباس لاتزیو فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را هم پیدا کرد و یک ‌بار دروازه زنیت روسیه را باز کرد. فتح 2 سوپرکاپ ایتالیا و یک جام حذفی، روزهای درخشان این مهاجم 183 سانتی‌متری را در پایتخت ایتالیا تکمیل کرد.
*لطف بزرگ اینزاگی به کایسدو
در فصل 2022-2021 شاهد انتقال کایسدو به تیم جنوا بودیم؛ یک جا‌به‌جایی شکست‌خورده که به نتیجه نرسید و طرفین خیلی زود درباره‌اش به توافق رسیدند. کایسدو اکثراً مصدوم بود و در 10 بازی یک گل به تورینو زد. البته که او 3 پاس گل را هم در این مدت به‌ثبت رساند. در ادامه سیمونه اینزاگی بازهم به مهاجم باتجربه اعتماد کرد؛ کایسدو راهی اینترمیلان شد تا نقش یک مهاجم تعویضی را در بازی‌های گره‌خورده ایفا کند. باز هم مصدومیت دست از سر این بازیکن برنداشت؛ فیلیپه سه بار مقابل تیم‌های جنوا، فیورنتینا و سامپدوریا به میدان رفت که مجموع دقایق حضورش در زمین 21 دقیقه بود و همراه با گل یا پاس گل نشد. البته که در این ایام یک قهرمانی دیگر در جام حذفی هم به ویترین افتخارات کایسدو اضافه شد که باز هم آن را مدیون سیمونه اینزاگی بود.
*امارات، عربستان و حالا ایران
پس از هشت سال شاهد بازگشت کایسدو به فوتبال آسیا بودیم و این ‌بار او به عضویت تیم ابها از عربستان درآمد؛ تیمی کم‌نام ‌و نشان در لیگ حرفه‌ای که مهاجم اکوادوری و سابق اینترمیلان برایشان در 24 بازی 3 گل به‌ثمر رساند. و حالا نوبت به پرسپولیس رسیده است؛ سومین مقصد آسیایی فیلیپه کایسدو. بازیکنی که دیگر جوان نیست و به تازگی 35 ساله شده است؛ بازیکنی که 138 بازی در لالیگا، 117 بازی در سری‌آ و 27 بازی در لیگ برتر انگلیس انجام داده و در این سه لیگ معتبر 69 گل به‌ثمر رسانده است. کایسدو در 12 تیم مختلف و در هشت کشور گوناگون فعالیت داشته و 300 بازی را به‌عنوان مهاجم نوک در زمین بوده است؛ وینگر راست، وینگر چپ، مهاجم سایه و هافبک چپ دیگر پست‌هایی بوده‌اند که کایسدو به مدت خیلی کوتاه در آن مناطق بازی کرده است.
*برزیل، پرتغال و آرژانتین قربانیان کایسدو در لباس اکوادور
پیش از پایان این گزارش نگاهی به فعالیت او در عرصه ملی بیندازیم؛ او طی 12 سال، 68 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و 22 گل به‌ ثمر رساند. حضور در کوپاآمریکاهای سال‌های 2007 و 2011 و همچنین بازی در جام جهانی 2014 را باید به کارنامه کایسدو اضافه کنیم؛ او ششمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی کشورش به ‌حساب می‌آید و سابقه گلزنی برابر تیم‌های برزیل، پرتغال و آرژانتین را دارد. دبل برابر سلسائو در کوپاآمریکای 2011 اوج کار او بود؛ شبی که به‌جز کایسدو، پاتو و نیمار هم عالی کار کردند و برزیل با نتیجه 4 بر 2 پیروز شد. فیلیپه در جریان دیداری دوستانه مقابل پرتغال موفق شد گل سوم و پیروزی‌بخش تیمش را وارد دروازه سلسائوی اروپا کند؛ در ادامه و در مقدماتی جام جهانی 2018 شاهد گلزنی او برابر آرژانتین بودیم؛ اکوادور در آن بازی خارج از خانه با 2 گل به پیروزی رسید و زننده گل دوم، بازیکن جدید پرسپولیس بود.
*اگر بازهم مصدوم نشود، کمک می‌کند!
باید دید کایسدوی پا ‌به ‌سن گذاشته از لحاظ فیزیکی در چه شرایطی است؛ آیا باز هم قرار است مصدومیت‌های عضلانی به سراغش بیایند یا خیر. اگر این بازیکن مشکلی از این بابت نداشته باشد و در شرایط بازی باشد، می‌تواند با قدرت تمام‌کنندگی خود، شرایط سرخ‌پوشان در فاز تهاجمی را تغییر دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی