[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پیشگیری در بن‌بست ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش خانه بهاری، طبق آمار رسمی، سن استفاده از مواد مخدر کاهش یافته است و پیشگیری از این معضل اجتماعی ضرورتی قابل توجه دارد؛ آماری نگران‌کننده از نسل نورسته‌ای که قرار است آتیه کشور را بسازند و لابد آگاه نیستند که آینده‌شان را دود می‌کنند. به گفته کارشناسان، بیشتر بودجه و اعتبارات به سمت سامان‌دهی و ترک معتادان به ویژه معتادان خیابانی جاری می‌شود، اما موضوع پیشگیری از اعتیاد در بن‌بست گرفتار شده است. رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس، رفع معضل اعتیاد را نیازمند تزریق بودجه و اعتبارات قابل‌ملاحظه دانسته و به خبرنگار خانه بهاری گفت: ارگان‌های مربوطه در استان اقداماتی در این خصوص داشته‌اند و برای پیشگیری از معضل اعتیاد طرح‌های متعددی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده اند، اما برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی کافی نیست.
وی با بیان اینکه مصرف ماری‌جوآنا حتی توسط نوجوانان ۱۵ساله نیز گزارش شده است، اضافه کرد: با وجود تبلیغاتی که سودجویان و مروجان اعتیاد در مورد این مواد مخدر دارند، این باور را به وجود آورده‌اند که اعتیاد ندارد.
این کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد تأکید می‌کند که مصرف مواد مخدر در سنین ۱۵ تا ۲۰ سال تأثیرات ماندگارتری دارد و این مهم باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته شود و لازم است والدین در رفتار و تربیت فرزندانشان دقت بیشتری داشته باشند.
محکم با اشاره به اینکه اخیراً مقالاتی در خصوص مضرات ماری‌جوآنا و حشیش منتشر شده است، گفت: بر اساس اسکن مغزی افراد ۱۱ تا ۲۰ساله‌ای که ماری‌جوآنا و حشیش مصرف کرده‌اند، این ماده مخدر حتی با یک بار مصرف مغز را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: این افراد ممکن است در تشخیص رفتارهای درست از نادرست دچار اختلال شوند و در آینده مغز آنها نتواند تحلیل درستی از رفتار خود یا سایران داشته باشد. محکم مقابله با مصرف ماری‌جوآنا و حشیش را نیازمند فعالیت‌های پیشگیرانه دانست و افزود: تاکنون آموزش و پرورش استان فعالیت‌هایی مؤثری را در این زمینه داشته است؛ برای نمونه طرح یاریگران اعتیاد اجرا شده که اقدامی مطلوب به شمار می‌رود، اما کافی نیست و البته همه مدارس را تحت پوشش قرار نداده است.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های پیشگیرانه باید تنوع داشته باشند، ادامه داد: رویکرد نوین که در دنیا برای تأثیرگذاری برنامه‌های پیشگیرانه اعتیاد ارائه می‌شود، بسیار اثرگذار بوده و می‌توان از آنها الگوبرداری کرد.
محکم یکی از مقوله‌های مهم در این راستا را تأمین اعتبارات دانست و افزود: اعتبارات باید افزایش داشته باشد تا بتوان رویکردهای جدید دنیا از جمله آموزش‌های پیشگیرانه را به دانش‌آموزان و خانواده‌ها ارائه کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس رویکردهای جدید مداخله‌ای در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید هم‌زمان روی فرزند و خانواده کار کرد، اضافه کرد: آموزش‌ها باید از مهدکودک آغاز شود و اگرچه پیش از این بهزیستی طرح‌های مطلوبی را در مهدهای کودک اجرا کرد، اما به دلیل محدودیت بودجه و اعتبارات، تعداد زیادی از مهدکودک‌های استان را تحت پوشش قرار نداد.
این مدرس و کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس در خصوص آمار مصرف ماری‌جوآنا توسط دختران در استان، گفت: اگرچه آمار دقیقی در دست نیست، اما میزان مصرف این ماده بین دختران و پسران استان چندان فرقی نمی‌کند و دختران را نیز درگیر کرده است که جای نگرانی دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی