[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۹
  • دوره جدید

بالابردن تمرکز در برنامه درگیری ذهنی، روزنامه شیراز نوین

این برنامه، یکی از برنامه‌های آموزشی است که کمک می‌کند دانش‌آموزان از روش‌های بالا بردن تمرکز و توجه خود در جهت به حداقل رساندن عوامل مداخله‌گر و مزاحم و متمرکز شدن کامل روی حل مسئله استفاده کنند. این برنامه از چهار مرحله تشکیل شده است: رشد طرز فکر، تفکر متمرکز، تئوری تچان، شناخت و کنترل عوامل حواس‌پرتی.
اجرای این برنامه به خودی خود نیز چالش‌انگیز است و نیاز دارد دانش‌آموزان از تمام قوای ذهنی خود برای انجام فعالیت‌ها و کسب مهارت در تفکر متمرکز و سطح بالا استفاده کنند. دانش‌آموزان در طی این برنامه می‌آموزند چگونه از قوای ذهنی خود که در نقطه‌ای متمرکز شده برای حل مسائل استفاده بکنند. حتی اگر این دانش‌آموزان موفق به حل مسئله نشوند، می‌آموزند چگونه نقاط ضعف و عوامل شکست خود را بیابند و از کمبودهای خود درس بگیرند. افزایش توانایی دانش‌آموزان در تفکر و یادگیری بر اساس چارچوب شناختی مستحکم به آنها کمک می‌کند. بهتر از دیگران دانش جدید را تفسیر کنند، آن را با دانش قبلی پیوند زنند، بینش جدیدی را بپرورند و راه‌های نوین و خلاقی را برای حل مسائل بیابند. رسیدن به چنین حالتی که در تئوری تچان، تجربه تچان نامیده می‌شود، یعنی لحظه‌ای که انگار زمان متوقف شده و فرد به چیزی به جز رسیدن به هدف خود فکر نمی‌کند و تمام نیرو و توان خود را صرف حل مسئله یا تحقق هدف خود می‌نماید، حالتی است که باید برای افراد تیزهوش به صورت آگاهانه فراهم شود. به عبارت دیگر، تیزهوشان بیش از هرکس دیگری نیاز به چنین لحظاتی دارند که تمام نیروی ذهنی خود را در مسیر تحقق اهداف خود آزاد کنند.
فرانک بهادری، دبیر شاغل در دبیرستان سروش، ناحیه سه شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی