[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فراغت به شرط مهارت ، روزنامه شیراز نوین

 
 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اداره آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای فارس گفت: 7هزار دانش‌آموز استان فارسی در قالب 600 دوره آموزشی در «طرح تابستانه مهارت» آموزش دیدند و فناوری اطلاعات، خلاقیت در عکاسی و پرورش گیاهان آپارتمانی از رشته‌هایی بود که بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.
تعطیلات تابستان برای دانش‌آموزان، اوقات فراغتی به شمار می‌رود که با در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌های مستمر و کاربردی آموزشی می‌تواند به عنوان بهترین فرصت برای بهره‌مند شدن آنها از آموزش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
یکی از طرح‌های خوبی که برای بهره‌گیری مطلوب از تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده، «طرح تابستانه مهارت» است که با همکاری آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای محقق شده است؛ این طرح در هدایت شغلی و تحصیلی نوجوانان دانش‌آموز نقش مؤثری دارد و در تابستان 1402 از 15 تیر تا 15 شهریور به اجرا درآمد.
طرح تابستانه مهارت که به صورت رایگان برگزار می‌شود، به واقع فرصتی است تا ‌دانش‌آموزان با بازار کسب و کار آشنا شوند و در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی گام مؤثری به شمار می‌رود.
این طرح، زمینه مناسبی برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل، کمک به هدایت تحصیلی و شغلی، کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب و کار در دانش‌آموزان، استعدادسنجی، رغبت‌سنجی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگی‌های فردی متقاضی و معرفی ظرفیت‌های اشتغال موجود در جامعه ایجاد می‌کند؛ طرحی که موجب شد تا در تابستان امسال، 7هزار دانش‌آموز استان فارسی در آن به کسب مهارت‌هایی 
بپردازند.
برگزاری 600 دوره آموزشی‌ مهارتی برای دانش‌آموزان فارس
محمدکاظم شمس، رئیس اداره آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای فارس در این خصوص اعلام کرده است که 7هزار دانش‌آموز فارسی در طرح تابستانه مهارت در ۲ سطح مهارت‌آموزی و کارآموزی آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.
وی هدف از اجرای طرح تابستانه مهارت را ترسیم مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: ۶۰۰ دوره آموزشی مهارتی در فارس در قالب این طرح از 15 تیر تا 15 شهریور 1402 برگزار شد.
شمس می‌افزاید: دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت بوده و به دانش‌آموزان برای انتخاب مسیر شغلی آینده‌شان کمک می‌کند؛ طرح سه‌ساله است و دانش‌آموزانی که از شرکت در دوره‌های امسال جا ماندند، می‌توانند در سال‌های آینده در دوره‌ها شرکت کنند.
وی اضافه می‌کند: دانش‌آموزانی هم که موفق به شرکت شدند، در سال‌های آینده می‌توانند در دوره‌های تکمیلی یا سایر دوره‌ها شرکت کنند.
شمس همچنین اعلام می‌کند: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس دارای ۳۰۰ کارگاه دولتی و یک‌هزار و ۱۰۰ آموزشگاه خصوصی است و دوره‌های آموزشی تابستانه مهارت در بخش دولتی به صورت کاملاً رایگان و در بخش خصوصی با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه شد.
رئیس اداره آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به رده سنی که می‌توانند در این دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کنند، بیان می‌کند: دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ساله در استان قبل از شرکت در دوره‌های آموزشی تابستانه مهارت، مورد رغبت‌سنجی و استعدادسنجی قرار گرفتند و دوره‌های مهارت‌آموزی در چهار خوشه صنعت، شامل دوره‌های برقکاری، جوشکاری، برق خورشیدی، روباتیک، هوش مصنوعی و کامپیوتر، تعمیر تلفن همراه و سرویس وسایل سرمایشی، خوشه خدمات و مشاغل خدماتی مانند خیاطی، عکاسی، خلاقیت در عکاسی، دکوراسیون داخلی و کمک‌های اولیه، خوشه فرهنگ و هنر مانند انواع صنایع دستی، گوهرتراشی و گوهرشناسی و خوشه کشاورزی و مشاغل سبز از جمله پرورش گیاهان دارویی، آپارتمانی و تراریوم برگزار شد که بیشترین استقبال دانش‌آموزان فارسی از رشته‌های IT، خلاقیت در عکاسی و پرورش گیاهان آپارتمانی و تراریوم بود.
شمس همچنین عنوان کرده است که طرح تابستانه مهارت در پی انعقاد تفاهم هفت‌جانبه آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش، کمیته امداد، تعاون کار و رفاه و اجتماعی، دانشگاه آزاد، بسیج سازندگی و صدا و سیما از امسال اجرا شد و این طرح که ۲ سال آینده هم ادامه دارد، در ۲ گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال برگزار می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی