[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۶
  • دوره جدید

نمایشگاه‌های بین‌المللی و گردشگری، روزنامه شیراز نوین

سید محی الدین حسینی ارسنجانی- شیراز نوین 
رابطه معناداری بین برپایی نمایشگاه‌های بین المللی و گردشگری وجود دارد. در این زمینه باید گفت وقتی نمایشگاهی در مقیاس فراملی یا بین المللی برگزار می‌گردد از سراسر دنیا برای دیدن این نمایشگاه که ارزش و اعتبار جهانی دارد حضور پیدا می‌کنند. این حضور خود می تواند خیرات و برکات ارزی و درآمدی برای کشور برگزارکننده نمایشگاه بین المللی به دنبال داشته باشد. از آن گذشته نمایشگاه‌های تخصصی که ممکن است بازدیدکنندگان خارجی هم داشته باشد به نفع هر کشوری است. 
این گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند در جذب بازرگانان، گردشگران، فرهنگوران، نویسندگان، سیاسیون، فعالان صنفی و ... مؤثر واقع شوند. نمایشگاه‌های بین‌المللی باید به نحوی در اجرای نمایشگاه عمل کنند که جاذبه حضور خارجیان را فراهم آورد. تهیه مکان مناسب برپایی نمایشگاه و پیش بینی محل اقامت مناسب آنان در مدت زمان حضور در نمایشگاه، حضور مترجمان قابل، سهولت ایاب و ذهاب و پذیرایی درست از تیم‌های کارشناسی بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی باعث تشدید و افزایش حضور گردشگران از هر جنس و هر کشوری خواهد شد و در نتیجه رونق گردشگری پایدار را فراهم خواهد کرد. 
قطعاً جذب گردشگر خارجی برنامه ریزی می‌خواهد. بسیاری از گردشگران با مقاصد و اهداف مختلفی به ایران یا سایر کشورها سفر می‌کنند و اگر نمایشگاه‌های بین المللی مورد علاقه شان در کشورهایی که سفر کرده اند برپا باشد حضور پیدا می‌کنند. لذا ضروری است تا در هر یک از نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت یا مراکز استان‌ها تیم‌های تشریفاتی برای خوشامدگویی و گروه تخصصی برای پیگیری اهداف سفرشان فراهم و دفاتر جذب گردشگر و راهنمای توریسم در نمایشگاه‌های بین المللی مستقر گردند تا خدمات دهی در این خصوص بهتر و بیشتر انجام شود. 
در ایران متأسفانه به این مسئله توجه و عنایت کافی نشده و نمایشگاه‌های بین‌المللی به ویژه در کلان شهرها هنوز از این فرصت و ظرفیت‌ها استفاده کافی نبرده‌اند. نظیر آن نمایشگاه بین المللی شیراز واقع در شهرک گلستان است که هیئت اقتصادی عراقی و افغانستانی جهت حضور در نمایشگاه صنعت چاپ و ماشین آلات وابسته حضور یافته اما از استقبال و بدرقه مسئولان اصلی صنعت و میراث و گردشگری خبری نبود و تنها چند مسئول فرهنگ و ارشاد آنان را همراهی نمودند. بروز چنین رفتارهایی قطعاً ایران را کشور حامی صنعت توریسم و گردشگری معرفی نمی‌کند و ما را در اجرای طرح‌های کلان گردشگری موفق نمی دارد. پس بجاست تا در این زمینه ضمن اتخاذ تدابیری نو، فضا را برای استفاده بهینه از مرمت‌های پیش روی سرمایه گذاری و سرمایه گذاران صنعت گردشگری به هر دلیل و بهانه‌ای باز و هموار نمائیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی