[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۳۱
  • دوره جدید

نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رژیمی، افزایش وزن و دیابت را در پی دارند، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- احسان فرازمند

farazmand68@yahoo.com

بر اساس یک تحقیق جدید، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی می‌تواند سبب افزایش وزن و عاملی برای تحریک ابتلا به بیماری دیابت باشد، چرا که مغز در شمارش کالری‌های مصرفی اشتباه کرده و سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد.
محققان دانشگاه یل در آمریکا کشف کرده‌اند اگر بین شیرینی غذاها و کالری آنها ناهماهنگی وجود داشته باشد، بدن سوزاندن انرژی غذاها را متوقف می سازد.
به طور طبیعی، شیرینی نشانی از انرژی است و هرچه شیرینی بیشتر باشد، کالری بیشتری در دسترس است، بنابراین مغز چنان تکامل یافته که این دو را همراه هم ببیند. زمانی که یکی از این دو غایب است، مغز سردرگم شده و فکر می‌کند کالری کمتری برای سوزاندن در اختیار دارد.
دانشمندان اعلام کرده‌اند که این یافته‌ها می‌تواند مطالعات پیشین را توضیح دهد که طی آن، شیرین کننده‌های مصنوعی سبب افزایش قند خون شده بود.
نویسنده ارشد این مقاله پروفسور روانشناس، دانا اسمال از دانشگاه یل می گوید: «یک کالری، یک کالری نیست.»
«این فرضیه که کالری بیشتر سبب می‌شود تا مغز واکنش سوخت و ساز بیشتر را ایجاد کند، اشتباه است. کالری فقط نیمی از معادله است و نیم دیگر آن درک ما از طعم شیرین غذا است.»
«بدن ما چنان تکامل یافته تا انرژی در دسترس را به شکلی بهینه مصرف کند. جهان مدرن غذاهایی را به عنوان منبع انرژی معرفی کرده که بدن ما تاکنون ندیده است.»
«زمانی که میزان شیرینی و انرژی موجود در غذا همخوانی نداشته باشد، انرژی کمتری مصرف شده و سوخت و ساز ضعیف‌تر است یا سیگنال‌های غلطی به مغز ارسال می‌شود. هرکدام از این اثرات می‌‌تواند سلامت سوخت و ساز بدن را تحت تأثیر قرار دهد.»
در این مطالعه جدید، دانشمندان مغز 15نفر را در زمان آشامیدن نوشیدنی‌های رژیمی اسکن کردند و این تصاویر را با تصاویر حاصل از نوشیدنی‌های معمولی مقایسه کردند. همچنین میزان انرژی که در بدن مصرف می‌شود را نیز اندازه‌گیری کردند. 
آنها دریافتند زمانی که بین شیرینی و کالری مطابقت وجود ندارد، چنان که در مورد نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رژیمی چنین است، کالری‌های دریافتی سبب تحریک سوخت و ساز بدن نمی‌شوند. همچنین مصرف این کالری‌ها در مغز به ثبت نمی‌رسد و در نتیجه فرد غذای بیشتری میل می کند.
دامنیک دایر، روانشناس از دانشگاه کاردیف می‌گوید: «آنچه این مقاله به آن اشاره دارد، این است که عدم تطابق کالری و شیرینی، یا سوخت و ساز کالری‌ها تداخل می‌‌یابد به طوری که روی افزایش وزن، دیابت بیماری‌های قلبی و... تأثیری منفی می‌گذارد، اما رابطه بین کالری‌های مصرف نشده و سلامت متابولیک (مربوط به سوخت و ساز) بدن به کار بیشتر در آینده نیاز دارد.»
«مهم‌ترین تأثیر، سرنوشت کالری‌هایی است که در زمان این عدم تطابق مصرف می شوند.»
«سوخت و ساز این کالری‌ها در زمان هضم به درستی صورت نمی‌گیرد، پس کار روی آنها بعداً انجام شده یا ذخیره می‌شوند که در هر دو صورت افزایش وزن و تداخل با سوخت و ساز بدن را در پی دارد.»
با این حال سایر کارشناسان به دیده شک به این یافته‌ها نگریسته و به مردم توصیه می‌کنند در صورت نگرانی از نوشیدنی‌های رژیمی، آب را جایگزین آن کنند.
نوید ستار استاد دانشگاه گلاسگو می‌گوید: مدرک قدرتمندی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدنی‌های رژیمی نامناسب‌اند، اگرچه شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدنی‌هایی که با شکر شیرین می‌شوند، با افزایش خطر دیابت در ارتباط هستند. 
«در کل توصیه من به مردم این است که نوشیدنی‌های حاوی شکر باید با آب جایگزین شوند؛ اما اگر این کار برای شما میسر نیست، نوشیدنی‌های رژیمی گزینه مناسب‌تری هستند، چراکه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند.»

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی