[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سامان‌دهی محیط پیرامونی حرم شاهچراغ(ع) ضروری است، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز، حرم حضرت شاهچراغ(ع) با حدود ۱۶میلیون نفر زائر در سال را اصلی‌ترین مرکز گردشگری شیراز دانست و بر لزوم توجه بیشتر به این مکان مقدس و سامان‌دهی محیط پیرامونی این حرم و دیگر حرم‌های مطهر، تأکید کرد.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز شیراز با بیان اینکه کار برای بندگان خداوند نتیجه‌ای ندارد و روز قیامت دستمان خالی می‌شود، گفت: باید تمام امور در راستای رضایت خداوند باشد.
او همچنین با بیان اینکه ضروری است که مطالبات عمومی از تریبون نمازجمعه مطرح شوند، گفت: نتیجه طرح مسائل در خطبه، باید تلاش بیشتر مدیران برای اجرای مطالبه باشد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس به فضای اطراف حرم شاهچراغ(ع) نیز اشاره و عنوان کرد: باید مسلم بدانیم که طبق بررسی‌های انجام‌شده حرم مطهر احمد بن موسی(ع) نقطه و مرکز اصلی گردشگری مذهبی در جنوب ایران است و طی یک سال حدود ۱۶میلیون نفر وارد این حرم مطهر شده‌اند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مراکز مهم گردشگری شیراز بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار گردشگر در سال جذب می‌کنند و ما روزانه از گوشه‌های مختلف ایران، زائر داریم، گفت: در اردبیل برای احمد بن موسی(ع) موقوفه قرار داده شده است.
او ادامه داد: اگر قرار است اماکن دیگری از شیراز به گردشگر نشان داده شود، باید از جلوی حرم و ایستگاه‌هایی که در این موقعیت مکانی تعبیه شده، انجام شود و لذا مدیران این شهر و استان باید اطراف حرم را با این نگاه سامان‌دهی کنند.
امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بارها اعلام شده که باید دسترسی به حرم اجرایی و مسیرهای گردشگری از حرم به دیگر اماکن پیش‌بینی شود، اما بعضی انگار متوجه این قضیه نیستند و تصور می‌کنند که این موضوع تنها یک تعصب است؛ لذا اگر چنین بنایی وجود دارد، باید یک سری مسائل و آسیب‌های اطراف حرم مورد توجه قرار گیرد که از جمله چهره نازیبای اطراف حرم، وجود معتادان متجاهر است. برخی از مسائل دیگر نیز خلاف است و به زبانم نمی‌آید که در خطبه بیان کنم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید اسقاطی و ضایعاتی‌های اطراف حرم جمع‌آوری شود، گفت: ضایعات‌فروشی که نباید در جوار مرکز گردشگری مذهبی مستقر باشد!
او همچنین با بیان اینکه توقع داریم در دوره دوم سفر رئیس‌جمهور به فارس یک تحول جدید رقم بخورد، افزود: هر دستگاهی مهم‌ترین اقدام دستگاه متبوع خود را با هیئت دولت به رایزنی بگذارد و در صورت کوتاهی در این‌باره، انتقاد خواهیم کرد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس اضافه کرد: بنا بوده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، مراکز استان‌ها با مراکز استان هم‌جوار به وسیله بزرگ‌راه و آزادراه به هم متصل شوند که ما هنوز فاصله زیادی با این موضوع داریم. باید در این‌باره به‌صورت ویژه برای رونق اقتصادی توجه شود.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برای اتصال ریلی شیراز به بوشهر پیش‌بینی‌هایی شده، گفت: متأسفانه کم‌لطفی‌هایی در سطوحی انجام شده که توقع است شیراز با دومیلیون جمعیت و فارس با ۵میلیون جمعیت شاهد توسعه پروژه‌های ریلی بیشتری از جمله مسیر ریلی غرب و شرق باشد. او ادامه داد: مسئله مترو شیراز و دسترسی آن به حرم مطهر شاهچراغ(ع) در سفر رئیس‌جمهور نیز مطرح خواهد شد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس به دانشگاه فرهنگیان شیراز نیز اشاره و بیان کرد: در شیراز هم دانشگاه فرهنگیان دختران و هم پسران داریم که نیاز است زیرساخت‌ها و فضای آن همانند سایر دانشگاه‌های دیگر تکمیل و تجهیز شود.
او در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه شیراز بیان کرد: دشمن گاهی شیطنت کرده و مطالبی در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌کند که ممکن است کسانی که تجربه‌ای ندارند، متزلزل شوند؛ اما کسی که در وی باور دینی عمیق و بر پایه اسلام ناب شکل گرفته، غیرممکن است که لغزش پیدا کند.
نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین به ارتباط امامت و ایمان اشاره و بیان کرد: از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت محمد(ص) از اصحاب خود سؤال کردند محکم‌ترین ریسمان ایمان چیست؟ بعضی از اصحاب ادب داشتند و با مراعات آداب پاسخ دادند که خدا و پیغمبر(ص) بهتر می‌دانند، اما برخی در پاسخ نماز، روزه، زکات و... را مطرح کردند. اما خاتم‌الانبیاء(ص) بیان کردند که محکم‌ترین رشته ایمان که منتج به نتیجه و نجات در آخرت می‌شود، دوستی با دوستان خداوند است.
آیت‌الله دژکام تصریح کرد: متأسفانه قدر محرم و صفر را نمی‌دانیم؛ در حالی که صحنه‌ای است که محبت‌ها به دوستان را نشان می‌دهد.
او با بیان اینکه انسان حس می‌کند که با توسل به امام رضا(ع)، محبت و رأفت شامل حالش می‌شود، تأکید کرد: باید از صمیم دل از ولی خدا و امام معصوم اطاعت کنیم و این محکم‌ترین ریسمان الهی است. امام‌جمعه شیراز همچنین با تصریح بر این نکته که محکم‌ترین ریسمان الهی، ریسمان امامت و ولایت است، گفت: محبت دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا محکم‌ترین ریسمان ایمان محسوب می‌شود.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: امام رضا(ع) نیز فرموده است اگر کسی می‌خواهد مؤمن باشد، باید متخلص به سه ویژگی باشد که این سه ویژگی پوشاندن سر و اسرار بندگان، جلوه‌گری سنتی از پیامبر(ص) در فرد تحت عنوان مدارا و صبر است.
امام‌جمعه شیراز بیان کرد: به عنوان مثال، فعالان سیاسی و اجتماعی گاهی می‌خواهند کار خوبی انجام دهند، اما نتیجه‌اش بردن آبروی مؤمنی می‌شود؛ در حالی ‌که انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها، اخلاقیات و معنویات بوده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی