[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دستگاهی به اندازه یک دانه برنج درمان سرطان مغز را متحول می‌کند، روزنامه شیراز نوین

یک ایمپلنت به اندازه یک دانه برنج ممکن است انقلابی در درمان سرطان مغز ایجاد کند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از اس‌اف، دستگاهی به کوچکی یک دانه برنج را تصور کنید، اما با این قدرت که شیوه درمان سرطان مغز را تغییر دهد؛ این دقیقاً همان چیزی است که محققان بیمارستان بریگهام و زنان توسعه داده‌اند. این دستگاه کوچک ممکن است به پزشکان در درک و درمان بهتر گلیوماها که تومورهای سرسخت مغز و نخاع هستند، کمک کند.
هر سال حدود ۲۰ هزار نفر در ایالات متحده متوجه ابتلای خود به گلیوما می‌شوند؛ گلیوما یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان مغز است و درمان تومورهای آن نیز بسیار دشوار است. یکی از چالش‌های بزرگ در ایجاد درمان برای گلیوما این است که آزمایش بسیاری از ترکیبات مختلف داروها بر روی یک بیمار دشوار است؛ سرطان‌شناسان تنها می‌توانند بیماران را با یک گزینه درمانی در یک زمان درمان کنند.
دکتر پیرپائولو پروزی(Pierpaolo Peruzzi)، محقق و نویسنده همکار و استادیار دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان بریگهام و زنان، می‌گوید: برای اینکه بیشترین تأثیر را بر نحوه درمان این تومورها داشته باشیم، باید بتوانیم در همان ابتدا بفهمیم که کدام دارو برای هر بیمار بهتر عمل می‌کند.
مشکل این است که ابزارهایی که در حال حاضر برای پاسخ به این سؤال در دسترس هستند به اندازه کافی خوب عمل نمی‌کنند؛ بنابراین با استفاده از دستگاهی که می‌تواند مستقیماً تومور زنده را بررسی کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد به این ایده رسیدیم که برای هر بیمار آزمایشگاه مخصوصی بسازیم.
این دستگاه حدود دو تا سه ساعت در داخل تومور قرار می‌گیرد و تا ۲۰ دارو را آزمایش می‌کند. این به پزشکان نگاهی به نحوه‌ واکنش سرطان به هر درمان را می‌دهد.؛ پس از بیرون آوردن، اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای مطالعه به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود.
پروزی می‌گوید: این نه در آزمایشگاه اتفاق می‌افتد و نه در ظرف آزمایشگاهی؛ این در واقع در بیماران واقعی و در زمان واقعی رخ می‌دهد و به ما یک دیدگاه کاملاً جدید در مورد چگونگی پاسخ این تومورها به درمان می‌دهد.
در یک کارآزمایی بالینی فاز اول، ۶ بیمار این دستگاه را در طول جراحی خود امتحان کردند؛ خبر خوب این بود که هیچ عارضه جانبی وجود نداشت و پزشکان اطلاعات ارزشمند زیادی در مورد نحوه واکنش تومورها به درمان‌های مختلف جمع‌آوری کردند. این اطلاعات می‌تواند به انتخاب گزینه‌های درمانی کمک کند و آنها را برای هر بیمار به طور منحصر به فردی مؤثرتر کند.
محققان سخت در تلاش هستند تا بهترین راه‌ها را برای استفاده از تمام اطلاعاتی که دستگاه جمع‌آوری می‌کند، بیابند. آنها حتی در حال آزمایش یک روش دو مرحله‌ای جدید هستند که در آن بیماران دستگاه را چند روز قبل از جراحی اولیه خود دریافت می‌کنند.
پروزی تأکید می‌کند: ما خوش‌بین هستیم که این یک رویکرد نسل جدید برای پزشکی شخصی‌سازی شده است.
این یافته‌ها در مجله Science Translational Medicine منتشر شده‌ است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی