[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

طراحی شناور برای کشف اقیانوس، زیر یخ‌ قمرهای زحل و مشتری، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران آلمانی، نوعی شناور کوچک طراحی کرده‌اند که شاید روزی بتواند در اقیانوس‌های زیر قمرهای سیارات زحل و مشتری به اکتشاف بپردازد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از نیو اطلس، اگرچه قمر «انسلادوس»(Enceladus) سیاره زحل و قمر «اروپا»(Europa) سیاره مشتری هر دو دارای سطوح پوشیده از یخ هستند، اما اعتقاد بر این است که امکان دارد زیر یخ‌های آنها اقیانوس‌هایی وجود داشته باشد. پروژه «TRIPLE-nanoAUV 2» با هدف قرار دادن یک شناور بدون سرنشین در اقیانوس‌ها برای جست‌وجوی حیات انجام می‌شود؛ این تلاش مشترک توسط مرکز علوم محیط زیست دریایی «MARUM» در «دانشگاه برمن»(University of Bremen) آلمان هدایت می‌شود.
این وسیله نقلیه زیرآبی با بال‌های تاشده به عقب، حدود ۵۰ سانتی‌متر طول و ۱۰ سانتی‌متر عرض خواهد داشت و با این پیکربندی کوچک، مسیر خود را در میان یخ به سمت پایین طی خواهد کرد و سپس به سوی یک پایگاه خواهد رفت.
هنگامی که TRIPLE-nanoAUV 2 از یخ عبور کرد، به طور مستقل به کاوش در اطراف اقیانوس ادامه می‌دهد و داده‌ها را با چندین دوربین‌ و حسگر ثبت می‌کند؛ این وسیله نقلیه در فواصل زمانی معین، به سوی پایگاه بازمی‌گردد تا باتری‌های خود را شارژ ‌کند و داده‌های ثبت‌شده خود را برای انتقال دادن به زمین به فرودگر می‌فرستد. در بهار سال ۲۰۲۶، سیستم کامل TRIPLE-nanoAUV 2 در جنوبگان در نزدیکی «ایستگاه نیومایر ۳»(Neumayer III Station) آزمایش می‌شود؛ این وسیله نقلیه باید راه خود را در میان ۴۰۰۰ متر یخ باز کند تا دریاچه‌هایی را که گمان می‌رود در زیر آن وجود دارند، کشف کند. پروفسور «رالف باخمایر»(Ralf Bachmayer) سرپرست این پروژه گفت: چنین وسایل نقلیه‌ای می‌توانند درک کلی بهتری را از اکوسیستم‌های دریایی ارائه کنند. سیستم خودران جدید یک سیستم منحصر به ‌فرد است و احتمالاً در آینده می‌تواند امکان مطالعه کردن اقیانوسی از آب مایع را در زیر سطوح یخی قمر اروپا و قمر انسلادوس فراهم کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی