[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نوشیدن قهوه کم خوابی را جبران می کند؟، روزنامه شیراز نوین

اهمیت خواب را نمی‌توان انکار کرد؛ همه افراد پس از یک خواب خوب، احساس بهتری دارند و کمبود خواب می‌تواند اثرات منفی عمیقی بر بدن و مغز داشته باشد. بنابراین برای جایگزینی کمبود خواب چه باید کرد؟ به گزارش بهداشت نیوز، کیمبرلی فن(Kimberly Fenn)، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی میشیگان و پژوهشگر این مطالعه می‌گوید: به‌عنوان یک روانشناس که روش‌هایی را مطالعه می‌ کند که خواب از طریق آنها به حافظه کمک می‌‌کند به این موضوع علاقه دارم که چگونه کمبود خواب به حافظه و شناخت آسیب می‌رساند. پس از تحقیقات اولیه در مورد محرومیت از خواب، من و دانشجویانم در آزمایشگاه خواب و یادگیری دانشگاه ایالتی میشیگان می‌‌خواستیم ببینیم چه مداخلاتی می‌‌تواند اثرات منفی محرومیت از خواب را معکوس کند.
 او در ادامه افزود: ما یک پاسخ ساده پیدا کردیم: هیچ جایگزینی برای خواب وجود ندارد. دکتر فن توضیح می‌دهد: سال‌هاست که دانشمندان می‌‌دانستند که کمبود خواب توانایی حفظ توجه را کاهش می‌‌دهد. هنگامی که از شما خواسته می‌‌شود صفحه کامپیوتر را زیر نظر بگیرید و هر زمان که یک نقطه قرمز ظاهر می ‌شود، یک دکمه را فشار دهید، شرکت‌کنندگانی که کم‌خواب هستند، به احتمال زیاد دچار کمبود توجه می‌‌شوند؛ آنها متوجه یک نقطه قرمز روشن‌ نشده و در عرض نیم ثانیه پاسخ نمی‌دهند. این کمبود توجه به دلیل افزایش فشار برای خواب است و در نقاطی از چرخه شبانه‌روزی ۲۴ ساعته که بدن انتظار دارد بخوابد، شایع‌تر است.
فن می‌افزید: تحقیقاتی که به بررسی تأثیر اشتقاق خواب بر انواع پیچیده‌‌تر تفکر می ‌پردازد، نتایج تا حدودی متفاوتی را نشان داده است؛ بنابراین ما به دنبال این بودیم که مشخص کنیم بیدار نگه داشتن مردم برای یک شب چگونه بر انواع مختلف تفکر تأثیر می‌گذارد. از شرکت‌‌کنندگان خواسته بودیم که قبل از اینکه به‌ طور تصادفی به آنها بگوییم که یا به خانه بروند و بخوابند یا تمام شب را در آزمایشگاه بیدار بمانند، کارهای شناختی مختلفی را در شب انجام دهند؛ شرکت‌کنندگانی که اجازه خواب داشتند صبح برگشته و همه دوباره وظایف شناختی را انجام دادند.به گفته فن، همراه با اختلال در توجه، ما همچنین دریافتیم که کمبود خواب منجر به خطاهای بیشتری در مکان‌یابی می‌شود؛ مکان‌یابی یک توانایی پیچیده است که شامل دنبال کردن یک سری مراحل به ترتیب بدون پرش یا تکرار هیچ یک از آنها است. فن در ادامه توضیح می‌دهد: در مرحله بعد ما تصمیم گرفتیم راه‌های مختلفی را برای جبران کمبود خواب آزمایش کنیم.؛ بسیاری از مردم به دنبال یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی انرژی‌زا هستند؛ یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی نمونه‌گیری‌شده روزانه نوعی کافئین مصرف می‌‌کنند. ما می‌‌خواستیم ببینیم آیا کافئین به حفظ توجه و جلوگیری از اشتباهات مکان‌‌یابی بعد از محرومیت از خواب کمک می‌کند یا خیر؟ او می‌گوید: جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که کافئین توانایی توجه را در شرکت‌کنندگانی که از خواب محروم بودند به خوبی بهبود می ‌بخشد به طوری که عملکرد آنها مشابه افرادی می‌شود که تمام شب را می‌‌خوابیدند. دادن کافئین به افرادی که یک شب کامل می‌خوابند نیز عملکرد آنها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین کافئین نه فقط به کسانی که نمی‌خوابند، بلکه به همه کمک کرد تا توجه خود را حفظ کنند. کیمبرلی فن در پایان گفت: با این‌حال، ما متوجه شدیم که کافئین باعث کاهش خطاهای مکان‌یابی در گروه کم‌خواب و یا گروهی که خوابیده بودند، نمی‌شود؛ این امر بدان معناست که اگر کم‌خواب هستید، کافئین ممکن است به شما کمک کند بیدار بمانید و بازی رایانه‌ای کنید، اما احتمالاً به شما در امتحان جبر کمک نمی‌کند. لازم به ذکر است در حالی که کافئین ممکن است به شما کمک کند بیدار بمانید و احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، احتمالاً در کارهایی که نیاز به تفکر پیچیده دارند، کمکی نخواهد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی