[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کمیته آموزش مطالب ۵۰ سال پیش را آموزش می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش تسنیم، کارشناس برجسته فوتبال کشورمان، کمیته آموزش فدراسیون فوتبال را مقصر اصلی شکست‌های گاه و بیگاه تیم امید ایران در راه صعود به المپیک می‌داند. جلال چراغپور  درباره ناکامی تیم فوتبال امید ایران در راهیابی به مسابقات زیر 23 سال قهرمانی آسیا اظهار داشت: جریان در تیم امید، فنی نیست و دلایل زیادی برای ناکامی این تیم وجود دارد. حدود 20 مربی داخلی و خارجی از نسل‌های مختلف سرمربی تیم امید بودند و هیچ‌کدام موفق نشدند. مربیان روسی و رومانیایی یا بهترین مربی چند سال ایران یعنی حسن حبیبی هدایت تیم امید را برعهده داشتند، اما تیم به المپیک نرسیده است.
وی با بیان اینکه مربیان نسل جدید مانند استیلی، مجیدی و افاضلی هم بر نیمکت تیم امید نشستند و موفق نشدند، خاطر نشان کرد: این‌گونه نیست که صعود به المپیک، معادله پیچیده ارشمیدس باشد که کسی نتواند آن را حل کند؛ آنچه که تیم امید را آزار می‌دهد، این است که هیچ‌وقت «تیم» نمی‌شود، بلکه بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و به آن می‌گویند تیم فوتبال. یک مجموعه‌ای ایجاد می‌شود که یک «نظر» بالای سر آن می‌آید.
کارشناس فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: گاهی به نظر آن مربی، یک بازیکن در اندازه تیم امید است و 23 بازیکن با این شکل دور هم جمع می‌شوند؛ این بازیکنان در چند بازی دوستانه به میدان می‌روند و خیال می‌کنند تیم شده‌اند، اما تیم نیستند؛ چون «پلی» می‌کنند، نه «گیم». بازیکنان هر کاری بلد هستند در زمین انجام می‌دهند و این‌گونه نیست که همه در خدمت یک ساز و کار باشند؛ آنها در زمین «پلی» می‌کنند و می‌بازند.
چراغپور با بیان اینکه بازیکنان امید باید در 18 سالگی عملکرد قابل‌قبولی در سطح آسیا داشته باشند هم گفت: آنها از لحاظ انفرادی کیفیت خوبی دارند، اما تیم نمی‌شوند. آیا سرمربی باید این بازیکنان را «تیم» کند یا ساختاری برای رده امید تشکیل شود؟ بازیکنان ما عملکرد قابل‌قبولی در رده امید ندارند و چند سال بعد اسم و رسم‌دار می‌شوند، چون آموزش آنها ضعیف است.
وی با اشاره به اهمیت آموزش در فوتبال بیان کرد: آموزش از سن بازیکن عقب می‌ماند و موارد لازم برای آموزش در 13 سالگی را به بازیکن 17 ساله آموزش می‌دهیم؛ بعد هم این بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و می‌بازند. اگر تیم ایران گیر ژاپن می‌افتاد، اشکال واقعی فوتبال ما برملا می‌شد. مربیان ما باید به جوانان آموزش بدهند و کمیته آموزش فدراسیون،‌ وظیفه پرورش مربیان را برعهده دارد؛ این کمیته مطالب غیرمفید، تکراری و متعلق به 50 سال پیش را آموزش می‌دهد.
کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه مدرسان باید زبان تخصصی فوتبال را بلد باشند، اظهار داشت: ببینید فوتبال دنیا چگونه است؛ بعد مطالب کلاس‌های مربیگری را ببینید. این حفره کجا باید پُر شود؟
مدرسان ما بالای 67 سال سن دارند؛ باید انقلابی در حوزه آموزش مربیان اتفاق بیفتد و همه مدرسان ما باید نو شوند. 
کسانی که از تیم امید اشکال فنی می‌گیرند، مسئله را اشتباه می‌بینند. 
شما به‌عنوان خبرنگار، جزوات آموزش کلاس‌های مربیگری A تا D فدراسیون را بخوانید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی