[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قسمت دوازدهم: هراس از اژدهای زرد ، روزنامه شیراز نوین

قسمت دوازدهم:
هراس از اژدهای زرد 
سال 1350 با استعفای پرویز دهداری از هدایت تیم ملی به پایان رسید و فدراسیون فوتبال هم استعفای وی را پذیرفت. در آغاز سال1351 محمد رنجبر، دستیار اول دهداری در تیم ملی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد. از وی خواستند تا هرچه سریع‌تر تمرینات تیم ملی را برای بازی با تیم ملی کره شمالی، حریف دوم تیم ملی ایران در راه رسیدن به المپیک 1972 مونیخ و همچنین حضور در جام ملت‌های اسیا1972 بانکوک شروع کند.
رنجبر در آغاز فروردین 1351 با دعوت از نفرات مد نظر خود تمرینات تیم ملی را شروع کرد؛ در حالی که مدتی از شروع تمرینات تیم ملی سپری شده بود، بنا به خواست مربی تیم برای برگزاری بازی تدارکاتی فدراسیون فوتبال، تیم ناسیونال مونته ویدئو اروگوئه را به ایران دعوت کرد و در روز هفده فروردین 1351، این تیم که قهرمان جام باشگاهای آمریکای جنوبی بود با تمام بازیکنان ارزنده خود  وارد تهران شد.
روز جمعه 18 فروردین 1351 تیم ملی ایران اولین و آخرین بازی تدارکاتی خود را مقابل این تیم برگزار کرد و یک بر صفر شکست خورد. بعد از این بازی، تمرینات مجدداً از سر گرفته شد تا اینکه در تاریخ پنجم اردیبهشت 1351، پرویز دهداری مجدداً مسئولیت سرپرستی تیم ملی ایران را پذیرفته و در کنار تیم ملی قرار گرفت، اما این‌بار در حوزه مسائل فنی مسئولیتی نداشت و امور فنی در اختیار محمد رنجبر بود.
تیم ملی ایران روز جمعه 8 اردیبهشت1351 به سوی پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی پرواز کرد؛ ایران در مسیر حرکت خود، یک شب را در کشور شوروی سپری کرد و عصر روز شنبه 9 اردیبهشت وارد فرودگاه پیونگ یانگ شد و مورد استقبال مقامات فوتبال این کشور قرار گرفت.
 در سفر به کره شمالی این بازیکنان حضور داشتند: ناصر حجازی، بهرام مودت، مصطفی عرب، ابراهیم اشتیانی، جعفر کاشانی، اکبر کارگرجم، مجید حلوایی، رضا وطن‌خواه، مهدی مناجاتی، علی پروین، علی جباری، پرویز قلیچ خانی، کارو حق وردیان، جواد قراب، اصغر شرفی، علی‌رضا حاج قاسم، صفر ایرانپاک، همایون بهزادی، حسین کلانی و غلام‌حسین مظلومی.
تیم ایران تا روز بازی با کره شمالی چندین جلسه تمرینی هم در این کشور برگزار کرد تا آمادگی خود را حفظ کند.
دو تیم ملی فوتبال ایران و کره شمالی در روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1351 در ورزشگاه موران یونگ و در برابر نزدیک به 70 هزار تماشاگر کره‌ای مقابل یکدیگر قرار گرفتند. 
در این روز برای تیم ملی آبی‌پوش ایران این بازیکنان به میدان رفتند: ناصر حجازی، ابراهیم اشتیانی، مجید حلوایی، اکبر کارگرجم، عرب(کاپیتان)، علی جباری، پرویز قلیچ خانی، علی پروین، حسین کلانی(از دقیقه70 صفر ایرانپاک)، غلام‌حسین مظلومی و همایون بهزادی.
تیم ملی کره شمالی میزبان قرمزپوش که مربیگری‌اش برعهده لی تونگ جو بود با این نفرات به مصاف ایران آمد: لی جان میونگ، یانگ جی سونگ، یون چی اونگ، هونگ دی هوا(کاپیتان)، کانگ بونگ چیل، چوی کوانگ تیم، یانگ سونگ کوک، ان سه اوو، ماجونگ اوو، یانگ ونگ کئو و کیم جونگ مین.
تیم ملی ایران در حالی برای اولین بار در تاریخ فوتبال خود برابر کره شمالی ایستاد که هیچ‌گونه شناختی از حریف خود نداشت؛ مربیان ایران تنها می‌دانستند که کره شمالی در دور اول این رقابت‌ها تیم ملی سوریه را حذف کرده است. مردم و مطبوعات ایران از روی نتایج کره شمالی در جام جهانی1966 لندن، این تیم را حریفی قدر و خطرناک می‌دانستند. همین امر هم بر روی تصورات کادر فنی و بازیکنان ایران اثر گذاشته بود و آنها با فوتبالی بسته به مصاف کره شمالی رفتند و اگر درخشش فوق‌العاده ناصرحجازی نبود، تیم ایران با شکستی سنگین پیونگ یانگ را ترک می‌کرد، اما تیم کره شمالی هرچه حمله کرد نتوانست از سد ناصر حجازی، دروازه‌بان آماده ایران بگذرد و در نهایت دیدار رفت دو تیم ایران و کره شمالی از مسابقات مقدماتی المپیک 1972 مونیخ، بدون گل مساوی به پایان رسید؛ نتیجه‌ای که برای تیم ایران، خوب محسوب می‌شد.
بعد از بازی با کره شمالی، تیم ملی ایران به سمت تایلند پرواز کرد و پس از توقفی کوتاه در ژاپن، وارد شهر بانکوک شد تا در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی