[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پایگاه جدید چین برای تسلط بر فضا، روزنامه شیراز نوین

چین با تأسیس یک پایگاه جدید برای شناسایی اشیای فضایی به دنبال تسلط بر عرصه فضا و آگاه کردن نیروهای خود از موشک‌های بالستیک است.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، چین در حال ایجاد یک پایگاه نظامی جدید برای تقویت آگاهی موقعیتی فضایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین(PLA) است.
این ابتکار توسط نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق چین(PLASSF) رهبری می‌شود. نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش چین که نسبتاً به تازگی به نیروهای نظامی چین اضافه شده است در دسامبر ۲۰۱۵ ایجاد شد و هدف اصلی آن خدمت به مأموریت‌های نظامی و امنیت ملی چین با تخصص در جنگ الکترونیک و همچنین قابلیت‌های سایبری است. این سازمان مدیریت و حفاظت از دارایی‌های فضایی چین مانند ماهواره‌ها را برعهده دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای اداره پایگاه جدید فضایی چین تبدیل می‌کند.
تشخیص و ردیابی اجسام فضایی خارجی
این پایگاه موسوم به «پایگاه ۳۷» مسئول ردیابی، تجزیه، تحلیل و شناسایی اجرام فضایی خارجی خواهد بود؛ چین این پایگاه جدید را با پایگاه‌های دلتا ۲ و دلتا ۴ نیروی فضایی ایالات متحده قابل قیاس می‌داند.
«پایگاه ۳۷» نقشی کلیدی در شناسایی تداخل‌های طبیعی یا مصنوعی ایفا می‌کند که ممکن است بر ماهواره‌های چین که در خدمت ارتش این کشور هستند، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، این پایگاه جدید ظرفیت ارتش چین را برای ردیابی و شناسایی مکان‌ها، مانورها و محیط‌های عملیاتی اشیای فضایی و همچنین هشدار به نیروهای چینی از نزدیک شدن موشک‌های بالستیک افزایش می‌دهد.
با توجه به بررسی گزارش‌های فنی از «پایگاه ۳۷»، اهداف اصلی آن تقویت شناسایی و ردیابی تهدیدات شناخته شده و ایجاد یک سیستم هشدار اولیه واکنش داخلی خواهد بود.
به نظر می‌رسد اولویت‌های بلندمدت این پایگاه شامل توسعه سیستم هشدار زودهنگام موشک‌های زمینی و فضایی و کاهش احتمال مواجهه ماهواره‌های ارتباطی نظامی چین با تداخل طیفی در مدار است.
در بیانیه مطبوعاتی ارتش چین اشاره شده است که این پایگاه جدید می‌تواند به‌عنوان یک نقطه تماس اضافی و احتمالاً مستقیم‌تر با ایالات متحده باشد.
مؤسسه فناوری ردیابی و ارتباطات پکن که مسئولیت این پایگاه را بر عهده دارد، خاطر نشان می‌کند که همکاری در ایمنی فضای بیرونی به‌عنوان یکی از منافع مشترک میان چین با کشورهای غربی تلقی می‌شود.
توسعه این پایگاه می‌تواند نشانه‌ای باشد از این که چین می‌خواهد آن را در اختیار بقیه جهان بگذارد. ارتش چین نیز خاطرنشان کرده است که پیش‌بینی کرده بود روسیه پس از نشست سال ۲۰۱۶ سازمان ملل این کار را انجام دهد.
تقویت مشارکت از سال ۲۰۱۸
دولت‌های چین و روسیه حداقل از سال ۲۰۱۸ برای ردیابی زباله‌های فضایی با یکدیگر همکاری می‌کنند و این نشان می‌دهد که این پایگاه جدید چین احتمالاً مشارکت آنها را تقویت می‌کند.
مطالعه اولیه قابلیت‌های «پایگاه ۳۷» می‌تواند مشارکت میان چین و روسیه را در یکپارچه‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های آگاهی موقعیت فضایی نشان دهد؛ البته به نظر نمی‌رسد که این پایگاه روی هیچ‌یک از ماهواره‌های متحرک مانند SJ-۲۱ که به بازوهای رباتیک مجهز شده‌اند، کار کند. همچنین گزارش شده است که «پایگاه ۳۷» ممکن است از سیستم‌های آگاهی موقعیت فضایی در مدار برای بهبود کاتالوگ اشیای فضایی چینی با مقایسه مکان‌های اشیای کشف‌‌شده با موارد موجود در سایر سوابق عمومی استفاده کند. با این‌حال، پژوهشگران چینی همچنان تأکید می‌کنند که در حال حاضر سیستم‌هایی به‌جز ماهواره‌های آزمایشی کوچک در فضا ندارند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی