[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه آبگوشت بُزباش، روزنامه شیراز نوین

آبگوشت بُزباش یکی از انواع آبگوشت‌های خوش‌مزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می‌شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
دنبه: ۵۰ گرم
قلم گوسفند: ۲ عدد
پیاز: ۱ عدد درشت
سبزی خردشده: ۱ پیمانه
لوبیا چشم‌بلبلی: ۱۵۰ گرم
لیمو عمانی: ۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سیب‌زمینی:    ۴ عدد کوچک
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
پودر زیره سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه آبگوشت بُزباش سنتی ابتدا گوشت قلم و دنبه را به خوبی می شوییم، سپس داخل یک قابلمه مناسب بدون روغن و آب کمی تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس پیاز را نصف و به قابلمه اضافه می‌کنیم.
 مرحله دوم
در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل‌سیاه به قابلمه اضافه می‌کنیم و پس از یک دقیقه دیگر تفت دادن به اندازه‌ای آب جوش به قابلمه اضافه می‌کنیم که روی مواد را به طور کامل بگیرد، سپس در قابلمه را می‌گذاریم تا گوشت به آرامی بپزد.
 مرحله سوم
زمانی که گوشت نیم‌پز شد، سبزیجات که شامل جعفری، تره و شنبلیله می‌باشد را به صورت ریز خرد و به قابلمه اضافه می‌کنیم؛ توجه داشته باشید که زیاد بودن شنبلیله باعث می‌شود طعم آبگوشت تلخ شود.
 مرحله چهارم
پس از ۱۰ دقیقه لوبیا چشم بلبلی را که از شب قبل خیسانده‌ایم را به همراه لیموعمانی، زیره سیاه و رب گوجه‌فرنگی به قابلمه اضافه می‌کنیم و در قابلمه را می‌گذاریم تا آبگوشت با حرارت ملایم بپزد و به خوبی جا بیفتد.
 مرحله پنجم
پس از اینکه گوشت پخت، سیب‌زمینی‌ها را پوست می‌گیریم و به قابلمه اضافه می‌کنیم؛ پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها را اضافه کردیم، پیاز و دنبه را از آبگوشت خارج می‌کنیم و در یک کاسه به خوبی می‌کوبیم و مجدداً به قابلمه برمی‌گردانیم.
 مرحله ششم
این کار باعث می‌شود چربی به صورت یک‌دست داخل آب آبگوشت پخش شود و علاوه بر زیبایی ظاهری آبگوشت، باعث می‌شود طعم آن نیز خوش‌مزه‌تر شود. در پایان آبگوشت را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه نان سنگک سرو می‌کنیم.

 نکته کلیدی
آبگوشت بُزباش به صورت سنتی با گوشت بُز تهیه می‌شود که البته دلیل اینکه گوشت بُز به راحتی در دسترس همه نیست، می‌توانیم از گوشت گوسفندی به همراه مقداری دنبه گوسفندی برای تهیه این آبگوشت خوش‌مزه استفاده کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی