[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

یبوست از نشانه‌های زوال عقل است، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه اولیه نشان می‌دهد که یبوست مزمن نه تنها ممکن است نشانه‌ای از سلامت روده باشد، بلکه یک علامت هشدار بالقوه برای زوال عقل است.
به گزارش صد آنلاین، محققان دریافتند که در بین بیش از 110 هزار بزرگسال میان‌سال و مسن در ایالات متحده، افرادی که به طور مزمن یبوست داشتند(کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارند)؛ نشانه‌هایی از «پیر شدن» مغز وجود دارد.
این افراد در مقایسه با همتایان خود که اجابت مزاج منظم داشتند، معمولاً در تست‌های حافظه و تفکر عملکرد بدتری داشتند؛ معادل سه سال بیشتر پیرتر و 73 درصد بیشتر احتمال داشت که بگویند مهارت‌های شناختی‌شان در حال کاهش است.
این یافته‌ها مقدماتی در نظر گرفته می‌شوند و ثابت نمی‌کنند که یبوست به خودی خود، به نوعی باعث می‌شود که زوال عقل سریع‌تر پیش رود.کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها به شواهدی می‌افزاید که سلامت روده را با سلامت مغز مرتبط می‌کند.
محققان نظریه‌پردازی می‌کنند که یک احتمال این است که یبوست و شناخت از طریق میکروبیوم روده مرتبط هستند؛ این مجموعه وسیعی از باکتری‌هاست که به طور طبیعی در روده‌ها ساکن هستند و نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن دارند.
میزان زیادی از تحقیقات در سال‌های اخیر به بررسی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری‌های مختلف پرداخت؛ از جمله بیماری‌هایی مثل آلزایمر و سؤال این است که آیا پروفایل‌های میکروبیوم خاص روده(فراوانی باکتری‌های «بد» خاص یا کمبود برخی از «خوب»ها) ممکن است به این شرایط سلامتی کمک کند.
برای مثال، یک مطالعه اخیر نشان داد که افرادی که نشانگرهای اولیه آلزایمر(تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز) داشتند، میکروبیوم‌های روده نیز داشتند که متفاوت از سایر افراد مسن به نظر می‌رسید.
در تئوری، یبوست می‌تواند نشانه‌ای از میکروبیوم روده باشد که با شناخت ضعیف‌تر مرتبط است.
کلر سکستون، مدیر ارشد برنامه‌های علمی و اطلاع‌رسانی انجمن آلزایمر، گفت: در حال حاضر مشخص نیست که آیا خود یبوست یا علت اصلی یبوست(خواه اختلال در میکروبیوم روده یا تغییر در رژیم غذایی باشد) این ارتباط را ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل اگر افراد مبتلا به یبوست مزمن هستند باید با پزشک خود در مورد نحوه برخورد با آن صحبت کنند.
وانگ، یکی دیگر از محققان این پژوهش از دانشکده پزشکی هاروارد هم گفت: این نتایج بر اهمیت بحث پزشکان درباره سلامت روده به ویژه یبوست، با بیماران مسن‌ترشان تأکید می‌کند. افراد می توانند با خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات و ورزش منظم از یبوست پیشگیری کنند و سلامت روده خود را بهبود بخشند.تحقیقات دیگر همان عادات سبک زندگی را با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و زوال عقل مرتبط کرده است.
تیم وانگ یافته‌های خود را براساس داده‌های سه مطالعه بزرگ استوار کرد که بیش از صد هزار متخصص پزشکی ایالات متحده را برای دهه‌ها ردیابی کرده است؛ در سال‌های 2012-2013، شرکت‌کنندگان در مورد عادات روده خود گزارش دادند و بین سال‌های 2014 تا 2017 عملکرد شناختی خود را ارزیابی کردند.
محققان دریافتند به طور متوسط، این نمرات عینی در بین افرادی که یبوست مزمن را گزارش کرده بودند(کمتر از هر سه روز یکبار اجابت مزاج داشتند) در مقایسه با افرادی که مانند دفع منظمی داشته‌اند(یک دفع در روز) کمتر بود.
به طور مشابه، افراد مبتلا به یبوست به توانایی‌های ذهنی شناختی خود امتیاز کمتری دادند.
در مرحله بعد، محققان به بررسی میکروب‌های روده پرداختند؛ آنها دریافتند که افراد مبتلا به یبوست و ضعف شناختی باکتری‌های روده کمی دارند که بوتیرات(اسید چرب مهمی که به کنترل التهاب کمک می‌کند) تولید می‌کنند؛ باکتری‌های روده زمانی که فیبر را تجزیه می‌کنند بوتیرات را خارج می‌کنند. 
افراد میان‌سال و مسن با «عملکرد ضعیف شناخت مغزی» سطوح پایین برخی از باکتری‌های خوب روده دارند؛ در همین حال، افراد مسن‌تر با تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز(اما بدون علائم زوال عقل) سطح برخی از باکتری‌های خوب را کاهش دادند.
انجمن آلزایمر در حال اجرای یک کارآزمایی بالینی است که اثرات رژیم غذایی سالم(غذاهای گیاهی و فیبر زیاد)، ورزش و سایر اقدامات سبک زندگی را در کاهش زوال شناختی افراد مسن آزمایش می‌کند که این شامل بررسی عمیق‌تری در پرسش روده-مغز خواهد بود؛ یعنی بررسی اینکه آیا تغییرات سبک زندگی باعث تغییر باکتری‌های روده افراد می‌شود و آیا این تغییرات با سلامت شناختی آنها مرتبط است یا خیر؟

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی