[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

ربات تقلیدگر از نقاشان زبردست دنیا، روزنامه شیراز نوین

یک ربات جدید مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند آثار هنری و نقاشی‌های هنرمندان را با اختلاف اندک نسبت به نسخه اصلی بازتولید کند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، ربات‌ها یا سیستم‌های خودکاری که برای تولید انواع مختلف خلاقیت‌های هنری ساخته و برنامه‌ریزی می‌شوند، «ربات‌های هنری» نامیده می‌شوند؛ این ربات‌ها که در اشکال مختلف و دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند، با استفاده از ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار به خلق آثار هنری می‌پردازند.
در میان این ماشین‌ها، ربات‌های هنری خاصی وجود دارند که به صراحت برای تولید هنرهای بصری از جمله طراحی و نقاشی، مهندسی شده‌اند. این ربات‌ها توانایی استفاده از جوهر یا رنگ را برای ایجاد تصویر روی بوم دارند و مواد را با ابزارهایی مانند قلم و قلم‌موهای رنگی به کار می‌برند.
بهتر و سریع‌تر
اکنون یک استارت‌آپ جدید کانادایی دقیقاً چنین رباتی را اختراع کرده است که از هوش مصنوعی برای بازتولید آثار هنرمندان استفاده می‌کند؛ این شرکت اکریلیک ربوتیکس(Acrylic Robotics) نام دارد و زاییده تفکرات بنیان‌گذار خود، کلوئی رایان(Chloe Ryan) است.
رایان می‌گوید ایده این اختراع جدید ناشی از تمایل به ساخت ماشینی است که بتواند به او کمک کند سریع‌تر و بهتر نقاشی کند.
وی گفت: من متوجه شدم اگر بتوانم چنین رباتی را برای خودم بسازم، باید آن را برای همه هنرمندان در دسترس قرار دهم؛ این همان زمانی بود که همه‌چیز در من تغییر کرد و فکر کردم که می‌توانم از این ایده یک شرکت واقعی بسازم.
از فناوری‌های یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی توسط ربات‌های هنری مجهز به هوش مصنوعی برای تولید شاهکارهای هنری استفاده می‌شود. این ربات‌ها قادر به شناسایی الگوها، کسب دانش از کار خود و تولید آثار هنری هستند که بسیار شبیه به آثار هنری انسانی هستند.
در مورد ربات ابداعی کلوئی رایان از این شبکه‌ها برای بازسازی نسخه‌های تقریباً دقیق و مشابه با آثار هنری موجود استفاده می‌شود.
این ربات جدید دارای یک سیستم دیجیتالی است که به نقاشان اجازه می‌دهد هر ضربه قلم‌مویی را که می‌زند، پیگیری کند. گفتنی است که این ربات برای همه افراد با لپ‌تاپ یا تبلت صرف نظر از مکان حضور آنها قابل دسترسی است.
این ربات، آثار هنری را با تفاوت‌های کوچک از نسخه‌های اصلی تقلید و خلق می‌کند؛ رایان ادعا می‌کند که این کار به جذابیت آن می‌افزاید.
درجه معینی از نقص
رایان عنوان می‌کند: وقتی برای اولین بار شرکت خود را راه‌اندازی کردم، تصور می‌کردم که باید ۹۹.۹ درصد کمال داشته باشیم؛ وگرنه هنرمندان از ما متنفر خواهند شد. بسیاری از تحقیقاتی که ما انجام دادیم، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نشان می‌دهد که هنرمندان می‌خواهند درجه خاصی از نقص وجود داشته باشد.
رایان همچنین اضافه کرد که اگرچه هر قطعه‌ تقلیدی توسط این ربات نباید کاملاً متفاوت از اثر اصلی به نظر برسد، اما اگر این‌طور باشد، مشتریان بالقوه مایلند خیلی بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری کنند، زیرا نسبت به چیزی که تولید انبوه شده است، احساس اصالت بیشتری می‌دهد.
رایان می‌گوید همیشه به دلیل نحوه عملکرد رنگ‌ها و قلم‌موها، بی‌نظمی‌های جزئی وجود خواهد داشت، اما این عیوب خیلی واضح یا زیاد نیستند.
وی افزود: ما تضمین کیفیت داریم و همچنین گاهی اوقات برخی از آثار ربات را حذف می‌کنیم؛ چراکه هدف این است که همه آثار آن کاملاً یکسان باشند.
همین‌طور که پیشرفت‌های جدید در رباتیک و هوش مصنوعی تکامل می‌یابد، ربات‌های هنری تلاقی جالبی از فناوری و خلاقیت را نشان می‌دهند؛ آنها سؤالات مهمی در مورد تعریف هنر، کارکرد هنرمند و امکانات خلاقیت ماشینی مطرح می‌کنند.
اکنون کار رایان با تولید هنری که تا حدی بازآفرینی یک قطعه‌ی از قبل موجود و تا حدی خلاقیتی جدید و بدیع است، به این پرسش‌ها می‌افزاید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی