[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

ناداوری صورت نگرفت، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ورزش سه، راند ششم مبارزه حسن یزدانی و دیوید تیلور یک تفاوت بزرگ با پنج مبارزه قبلی داشت؛ یک صحنه بحث‌برانگیز سرنوشت کشتی را تعیین کرد و چلنج مربی آمریکا بعد از بازبینی به سود دیوید تیلور تمام شد. نتیجه کشتی در حالی که می توانست 6 بر یک به سود یزدانی باشد، 5 بر 3 به سود تیلور تغییر کرد!
پژمان درستکار هم بعد از باخت یزدانی، داوران را به شدت محکوم کرد و حتی از نفوذ آمریکایی‌ها در داوری خبر داد.
سایت اتحادیه جهانی کشتی هم با انتشار صحنه آهسته این حرکت جنجالی حسن یزدانی روی تیلور دلیل تغییر تصمیم هیئت داوری را این‌طور بیان کرد: «پس از بررسی انتقادی از این صحنه، هیئت داوران تصمیم گرفتند که کشتی‌گیر قرمز(حسن یزدانی) با وجود اینکه مجری فن بود، هنگامی که کُنده را کشید در لحظه(مماس شانه‌ها) دست خود را باز کرد، اما کشتی‌گیر آبی(تیلور) در ادامه حرکت را کنترل کرد.»
در ادامه نظرات کارشناسی برخی از داوران سرشناس کشتی کشور را مرور می‌کنیم:
ناصر فروتن، رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون کشتی: «به نظر من رأی هیئت ژوری درست بود؛ تیلور آغازگر حمله بود و تا آخرین لحظه دو خم یزدانی را در اختیار داشت. یزدانی در حالت بحرانی قرار گرفت و ناچارا اقدام به کنده‌کشی کرد که شانه‌هایش به تشک چسبید؛ طبق قانون ۴ امتیاز به اتک(حمله) کننده یعنی تیلور و ۲ امتیاز به یزدانی درست بود».
مهدی آقاولی، داور بین‌المللی کشتی ایران: «به نظرم هیئت ژوری به درستی رای داد؛ باید بدون تعصب نظر دهیم که داوران اشتباه رأی دادند که با چلنج مربی آمریکا هیئت ژوری به درستی رأی داد. دو خم حسن‌ دست تیلور بود، او‌ از ابتدا مجری فن بود و تا آخر هم دستش باز نشد. در ادامه خود تیلور هم در‌ حالت خطر یا به پل رفت و در انتها تیلور به پشت حسن رفت و امتیاز در این‌ حالت به این صورت است که ۴ آبی، ۲ قرمز و ۱ آبی می‌شود که هیئت ژوری به درستی رأی داد».
داوود خوش منظر، داور کشتی ایران: «در صحنه مشکوک کشتی شب گذشته، کشتی‌گیر دوبنده آبی یعنی دیوید تیلور، مهاجم و مجری فن است و از بالا دوبنده قرمز یعنی یزدانی را به پل می‌زند و ۴ امتیاز کسب می‌کند، اما یزدانی از پایین آبی را به پل می‌زند و ۲ امتیاز می‌گیرد. در ادامه تیلور یزدانی را خاک می‌کند که در این حالت ۱ امتیاز به او تعلق می‌گیرد تا در مجموع این فعل‌وانفعال، ۵ امتیاز به دوبنده آبی و ۲ امتیاز به قرمز تعلق بگیرد. 
در تصویر پیوست هم مشخص است که دوبنده آبی مجری فن دوخم است و دستانش باز نمی‌شود».
محمد رحیم پور، داور کشتی ایران: «بررسی و کارشناسی صحنه مشکوک کشتی پهلوان یزدانی و تیلور، نشان می‌دهد که طبق قانون مربوط به حمله و ضدحمله، زمانی که مهاجم یعنی دوبنده آبی دو خم را در اختیار دارد و اجرای فن می‌کند، از ابتدا تا پل رفتن حریف به هیچ عنوان دست‌هایش باز نمی‌شود و جهت اجرای مهاجم تغییر نکرد، یعنی‌ از سرپا قرمز را به پل زد و ۴ امتیاز به آبی تعلق می‌گیرد. 
سپس با توجه به اجرای مدافع در حالت خاک سایه پل رفتن باند آبی، ۲ امتیاز به قرمز تعلق می‌گیرد. در ادامه چون دو کشتی‌گیر به حالت نرمال پ سرپا برنگشتند و دوباره باند قرمز خاک شد، پس ۱ امتیاز به آبی تعلق می‌گیرد؛ در نتیجه ابتدا ۴ امتیاز آبی، سپس ۲ قرمز و نهایتا ۱ آبی.
بدین‌ترتیب تقریباً همه کارشناسان داوری در داخل کشور هم با داورانی که صحنه را بازبینی کرده و 5 امتیاز برای تیلور و 2 امتیاز برای یزدانی در نظر گرفتند، هم‌نظر بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی