[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خرید گندم بدون خط اعتباری، روزنامه شیراز نوین

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حمل کود از کارخانجات پتروشیمی روزانه با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود و کشاورزان نباید نگران تأمین کود باشند. به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری گفت: جلسه وزارت جهاد کشاورزی متشکل از برخی دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش کشاورزی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت در شورای عالی قیمت‌گذاری برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این جلسه با اندکی تأخیر در هفته گذشته برگزار شد و نتیجه آن به‌زودی ابلاغ می‌شود، در پاسخ به این سؤال که قرار بوده یک هفته بعد اعلام شود و دیروز آخرین مهلت بود، آیا این کار صورت گرفته است یا خیر، توضیح داد: در حال بررسی‌های نهایی هستیم و در اسرع ابلاغ خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مقرر شده بود حدود ۵میلیون تن کود به کشاورزان قبل از شروع سال زراعی جدید داده شود، اما تا کنون یک و نیم میلیون تن داده شده، برای بقیه آن چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: نخست اینکه این آمار ۵میلیون تن نیست، بلکه دومیلیون و ۴۰۰هزار تن کود اوره است و صددرصد آن داخلی است.
نیکبخت اظهار داشت: کار حمل کود از کارخانجات پتروشیمی از مدتی قبل شروع شده و روزانه با حداکثر ظرفیتی که کارخانجات دارند و متناسب با مناطقی که برای کشت آماده می‌شوند، کود تحویل داده می‌شود؛ بنابراین کشاورزان نگران تأمین کود 
نباشند.
وی بیان کرد: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تن کود فسفات و پتاس است که بخش قابل‌توجهی از آن منشأ خارجی دارد که آنها هم تا حدودی تأمین شده و در حال تدارک هستیم و تا پایان سال زراعی در این مقوله هم مشکل خاصی نخواهیم داشت.
خرید گندم از ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن گذشت
وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبات گندم‌کاران که قرار بوده تا پایان شهریور پرداخت شود، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه کشور اعلام کرده که تلاش دارد پرداخت مطالبات گندم‌کاران انجام شود. ضمن اینکه تاکنون بالای ۷۰ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.
نیکبخت افزود: پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۱ بر این بود که تولید گندم به هشت و نیم میلیون تن برسد و دولت ۸.۵میلیون تن را خریداری ‌کند که این رقم از ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن گذشت. این موضوع باعث شد که برای تأمین اعتبار قدری دچار مشکل شویم؛ زیرا سقف بودجه برای تأمین ۸.۵میلیون تومان برنامه‌ریزی شده بود. وی ادامه داد: با وجود اینکه این افزایش خرید و تأمین هزینه آن در بودجه لحاظ نشده بود، اما با دستور رئیس‌جمهور، دولت باید از سایر منابع آن را تأمین کند و امید است در مورد مقرری که سازمان برنامه اعلام کرده، مابقی مطالبات کشاورزان پرداخت شود. وزیر کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای سود این دیرکرد دارید، نیز گفت: ما نوکر کشاورزان هستیم. به امید خدا از شرمندگی آنها در موارد دیگر در خواهیم آمد.
تفاهم‌نامه‌های خارجی که منافع ملی داشته باشد را به قرارداد تبدیل می‌کنیم
نیکبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی نیز گفت: در سفرهای رئیس‌جمهور به اقصی‌نقاط دنیا، تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌شود و قبل از سفر با محوریت وزارت امور خارجه بررسی و کارشناسی‌های لازم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه دفتر بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی موظف شده که همه تفاهم‌نامه‌های دولت سیزدهم و دولت‌های گذشته را در کارگروهی مورد بررسی قرار دهد، اظهار داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که هرجا این تفاهم‌نامه‌ها منفعت ملی را به همراه داشته باشد، به قرارداد تبدیل کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ارتباط با حوزه تجارت و بازرگانی و محصولات مورد نیاز ما همچنین کالاهای مورد نیاز دیگر کشورها نیز بررسی‌ها در حال انجام است.
نیکبخت درباره واردات گوشت و کاهش قیمت این محصول هم توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که برای تأمین نیاز داخل باید از مسیر تولید داخل حرکت کنیم؛ به این معنا که اولویت با حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده داخلی باشد و در مواردی که ظرفیت تولید بالا وجود دارد، واردات انجام نشود.
وی یادآور شد: با نگاه به همه این ملاحظات، اگر در جایی مجبور به واردات شدیم، حتماً برای کنترل و تنظیم بازار این کار را انجام می‌دهیم و البته در این زمینه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت را مدنظر قرار خواهیم داد.
اجرای الگوی کشت به مشوق‌های زیادی نیاز دارد
وزیر جهاد کشاورزی در ارزیابی خود از اجرای الگوی کشت در سالی که گذشت، اظهار کرد: در حال ابلاغ الگوی کشت هستیم که استان‌ها آن را اجرا ‌کنند.
نیکبخت افزود: هر کشاورزی به شکل سنتی الگوی کشت خاص خود را دارد و این کار نسل به نسل به وی منتقل شده است. اگر ما بخواهیم این الگوی کشت را تغییر بدهیم و یک الگوی کشت ملی در سطح کشور اجرا کنیم، نیاز به مشوق‌های فراوانی دارد تا کشاورزان بر اساس سیاستی که تنظیم شده اقدام به کشت کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ منابع حداقلی در این رابطه در نظر گرفته شده است تا با توجه به منابعی که در اختیار داریم، کار را آغاز و اجرایی 
کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی