[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پرچم‌داری فارس در حماسه دفاع مقدس، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
amirabadi_shznvn@yahoo.com


////اشاره:
تاریخ دیرینه فارس از سلحشوری، رشادت و حماسه مستور است. نیم‌نگاهی به فرازهای سده معاصر داشته باشیم. در دهه‌های چهل و پنجاه خورشیدی اهالی ولایت‌مدار و آزاده استان فارس در برابر جریان‌های ظلم و جور رشادتمندانه قیام کردند و در جنگ تحمیلی کارنامه درخشانی از مجاهدت‌های مردمان فارس بر جای مانده و پس از آن در سنگر جان‌فشانی برای ایران اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند. خیل عظیمی از مدافعان حرم، شهدای سلامت و امنیت برخواسته از خاک پاک وادی سومین حرم اهل بیت(ع) هستند و تاریخ انقلاب وام‌دار امیران، سرداران و سربازان این خطه است. به بهانه هفته دفاع مقدس، گروه گزارش شیرازنوین پای صحبت شماری از مسئولانی نشسته که کارنامه پرباری در جنگ تحمیلی داشته و همچنان در جبهه جنگ ترکیبی به خنثی‌سازی توطئه‌ها مشغول‌اند.
 ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس برای دانش‌آموزان
جانشین سپاه فجر فارس بر این باور است که عظمت و بزرگی امروز ملت ایران از برکت دفاع مقدس است. هاشم جمالی با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس از اصحاب رسانه خواست تا به رسالت گرانقدر خود در حوزه جهاد تبیین عمل کرده و اظهار داشت: دفاع مقدس دستاوردهای بی‌شماری برای ملت بزرگ ایران داشته است. وی از برگزاری بیش از ۴هزار و ۵۰۰ برنامه در هفته دفاع مقدس در شهرستان‌های فارس خبر داد و افزود: مجموعه سپاه فجر با برنامه‌های متنوعی این ایام را گرامی داشته و آن را با محوریت جوانان و دانش‌آموزان پیش می‌برد. او با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی یک گنج تمام‌نشدنی است و قدرت نظامی امروز کشور ما دستاورد حاصل از دفاع مقدس است و اگر جنگ تحمیلی نبود، شاید به این درجه از قدرت بازدارندگی و امنیت نظامی نمی‌رسیدیم. جمالی، خودکفایی، توکل و خودباوری را یکی از دیگر از دستاورد‌های مهم دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس و پس از آن به خودباوری رسیدیم تا بدون وابستگی به شرق و غرب و با کوشش و پشتکار به علم و تکنولوژی دست پیدا کنیم.جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس به تشریح برنامه‌های این نهاد در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: تجلیل از ایثارگران، خانواده معزز شهدا و جانبازان در این هفته به شکل گسترده انجام می‌شود. در همین زمینه ببش از یکصدهزار نفر رزمنده دفاع مقدس در استان فارس مورد تجلیل قرار می‌گیرد و با تجدید میثاق آرمان‌های امام و استماع سخنرانی رهبر معظم انقلاب به صورت ویدئوکنفرانس هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود. جمالی با اشاره به اینکه ستاد دفاع مقدس در سپاه فجر فارس از مردادماه پیش کار خودش را آغاز کرده است، گفت: بیش از ۴هزار و ۵۰۰ عنوان برنامه در سراسر استان توسط رده‌های سپاه و بسیج برگزار می‌شود تا با حضور آحاد مردم شاهد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشیم.
جانشین سپاه فجر فارس با بیان اینکه ۴۵۰ برنامه شاخص و محوری در صدر برنامه‌های اجرایی هفته دفاع مقدس قرار دارد، گفت: شبیه‌سازی و نمایش عملیات کربلای ۴ و ۵، برگزاری چهاردهمین برنامه ستاره‌های شهر، پویش کتاب‌خوانی «من خواهر بارانم»، برگزاری پیاده‌روی خانوادگی، زنگ ایثار و شهادت در مدارس، برپایی مسابقات ورزشی، پویش کتاب‌خوانی، اجرای اردو‌های جهادی، خدمت‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار، توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند، نشست‌های روشنگری و جهاد تبیین با موضوعات دفاع مقدس، همایش تجلیل از زنان تأثیرگذار در دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های رده‌های سپاه و بسیج در استان فارس عنوان کرد.
 تولید آثار ماندگار حول محور دفاع مقدس
بازنشر حماسه‌های دفاع مقدس یکی از رسالت‌های اصلی دوران معاصر برشمرده می‌شود که باید نسبت آن اهتمام ویژه داشت. رئیس انجمن راویان فجر فارس در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین گفت: بر اساس آمار به طور میانگین 6 درصد از مردم در جنگ تحمیلی شرکت جستند که در این میان سهم استان فارس 8 درصد است. سیدرضا متولی با ابراز امیدواری برای فعال کردن کمیته‌هایی برای تولید مفاهیم فاخر اظهار داشت: تولید آثار ماندگار برای ارجاع در تحقیقات از اصلی‌ترین فعالیت این کمیته‌ها برشمرده می‌شود.وی در بخش دیگری از سخنانش از تولید آثار مستند از زندگی‌نامه شهدای انقلاب خبر داد و با اشاره به خاطراتی از جنگ تحمیلی گفت: پس از مرگ محمدرضا شاه دشمنان به حربه نظامی روی آوردند و با تحریک و حمایت صدام‌، جنگ آغاز شد. او با اشاره به این موضوع که صدام همیشه در این فکر بود که آبراه مرزی با ایران را به نفع عراق تغییر دهد، افزود: تجاوز ناجوانمردانه رژیم بعث و صدام با بمباران شهر‌های مرزی و فرودگاه‌ها در 31 شهریور 1359 آغاز شد. رئیس انجمن راویان فجر فارس با تأکید بر اینکه فارس یکی از استان‌‌های پیشرو در دفاع از خاک ایران اسلامی بود، تصریح کرد: فارس تا پایان جنگ به عنوان پشتیبانی‌کننده صحنه‌های اصلی جنگ عمل کرد و افتخارات بزرگی را رقم زد. او با ارائه آمار و ارقامی پیرامون رشادت‌های اهالی فارس گفت: 6 درصد از مردم در دوران دفاع مقدس به صورت مستقیم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حاضر شدند و این در حالی است که سهم استان فارس معادل 8 درصد است.
 استان پهناور فارس میزبان ویژه‌برنامه‌های دفاع مقدس
برپایی باشکوه هفته دفاع مقدس در جای‌جای استان نقش ارزنده‌ای در احیا و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت دارد. از این رو مدیرکل بنیاد حفظ آثار فارس گفت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس در بیش از پنج‌هزار نقطه استان اجرا می‌شود. سردار سعید کوشکی جهرمی در پاسخ به شیرازنوین بیان کرد: در سال جاری رویکردهای اصلی هفته دفاع مقدس مبتنی بر تجلیل از همسران ایثارگران، تقدر از زنان فعال ترویج سبک زندگی شهدا و برگزاری جشنواره‌های مردمی است. او با تأکید بر اهمیت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: اصحاب رسانه قوی‌ترین عنصر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و در کنار آنها بسیاری از یادواره‌های شهدا را جوانان برگزار می‌کنند که نشان از جذابیت این کار بین این اقشار است.مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با تأکید بر اینکه ترویج سبک زندگی شهدا، کاری تربیتی است که باید در محیط‌های فرهنگی تبلیغ شود، عنوان کرد: دفاع مقدس متعلق به همه ملت است و هرکسی بخواهد در خصوص دفاع مقدس خط‌کشی سیاسی ایجاد کند، به این دفاع ظلم کرده است.
 کارنامه درخشان فارس در ایثار و شهادت
استان پهناور فارس بیش از 15هزار شهید به شجره طیبه انقلاب اسلامی تقدیم کرده است و این کارنامه درخشان ریشه در ولایت‌مداری مردم استان دارد. در همین زمینه رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس از برگزاری دومین کنگره امیران، سرداران و ۱۵هزار شهید استان فارس خبر داد.
سید مرتضی آل علی در پاسخ به شیرازنوین گفت: هم‌زمان با دومین سالروز شهادت شهدای حمله تروریستی شاهچراغ(ع) دومین کنگره امیران، سرداران و ۱۵هزار شهید استان فارس در شهر شیراز برگزار می‌شود. وی افزود: با همکاری صدا و سیما مرکز فارس، برنامه تلویزیونی فاخر «راوی شو» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و هنری دفاع مقدس در کل کشور برای کشف استعداد‌های هنری برگزار می‌شود.او با بیان اینکه در هفته دفاع مقدس ۱هزار و ۲۳۷ گلزار شهدا در استان غبارروبی خواهد شد، تأکید کرد: «راهی که باید رفت» عنوان کتابی است که بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره‌های شهدا استان‌ها پس از استخراج و کار پژوهشی تدوین شده که محور و پایه تمامی فعالیت‌های کنگره شهدای استان فارس قرار خواهد گرفت.رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس با بیان اینکه ۲۱ کمیته تخصصی دومین کنگره شهدای فارس از آغاز هفته دفاع مقدس امسال کار خود را آغاز می‌کنند، گفت: فضاسازی شهر‌ها و میادین اصلی استان فارس با تصاویر شهدا یکی از دستور کار‌های این کنگره بوده که به‌روزرسانی تابلو‌های شهدا در تمامی شهرستان‌ها در حال انجام است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی