[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

واکسن کووید به شکل قرص، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا و به‌نقل از مدیکال، محققان قرصی طراحی کردند که قبل از اینکه ویروس کووید-۱۹ بدن را آلوده کند، آن را از بین می‌برد.
آیا می‌توانیم واکسن کووید-۱۹ را با قرص عوض کنیم؟ به نظر می‌رسد زمان زیادی با این مورد فاصله نداریم، زیرا محققان ژاپنی ادعا کردند که روش‌های جدیدی را برای تجویز خوراکی واکسن‌ها با تاثیر سریع بر کووید-۱۹ ایجاد کرده‌اند.
براساس نتایج تحقیق کنونی، دانشمندان آزمایشگاه هوش و فناوری ژاپن واکسن کووید به شکل قرص را روی میمون‌ها آزمایش کردند تا اثربخشی آن را بیابند. این قرص‌ها در تولید آنتی‌بادی علیه کووید-۱۹ اثربخشی، بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل‌توجهی نشان دادند.
این قرص که به صورت زیرزبانی طراحی شده است، بسیار شبیه تزریق واکسن عمل خواهد کرد، زیرا حاوی بخش غیرفعال ویروس است، اما برخلاف واکسن، این قرص ویروس غیرفعال‌شده را در مخاط آزاد می‌کند و به ایجاد واکنش سریع‌تر در مقابله با ویروس واقعی قبل از اینکه بدن را آلوده کند، کمک می‌کند.
محققان در بیانیه‌ای خبری گفتند که بهترین راه برای خنثی کردن ویروس‌ها، قبل از ورود آنها به داخل سلول‌های انسانی است، آنها فقط روی سطح خارجی سلول‌های اپیتلیال قرار می‌گیرند که مخاط را در ریه‌ها، بینی و دهان تولید می‌کنند. دسته خاصی از آنتی‌بادی‌ها، به نام ایمونوگلوبولین A در مخاط فعالیت می‌کنند و می‌توانند ویروس‌ها را نابود کنند؛ با این‌حال تولید ایمونوگلوبولین‌ها و آنتی‌بادی‌های خاص برای یک ویروس خاص باید ابتدا با واکسیناسیون القا شود.
از آنجایی که ویروس کرونا در درجه اول سلول‌های نایژه را دقیقاً مانند ویروس آنفلوآنزا تحت تأثیر قرار می‌دهد، هدف محققان این بود که تولید ایمونوگلوبولین A ویژه آنتی‌ژن ویروس را در پوشش مخاطی به‌جای جریان خون تحریک کنند.
دانشمندان قبلاً واکسن‌های بینی یا خوراکی ساخته بودند و مشخص شده است که آنها در القای ایمونوگلوبولین A مؤثرتر از واکسن‌های زیر پوستی هستند با این‌حال، این واکسن‌ها عوارض جانبی مانند سردرد و تب داشتند و بر روی سیستم عصبی مرکزی یا ریه‌ها تأثیر گذاشتند.
محققان امیدوارند پس از تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی، داروی جدید بتواند به‌عنوان یک استراتژی پیشگیرانه مؤثر در برابر ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده(FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) واکسن‌های به‌روزشده کووید-۱۹ فایزر و مدرنا را تأیید کردند و انتظار می‌رود این واکسن‌ها برای استفاده عموم در دسترس باشند.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به همه افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه کرد که واکسن تقویت‌کننده کووید به‌روز‌شده را دریافت کنند. با افزایش موارد ابتلا به کووید مقامات بهداشتی امیدوارند واکسن‌های به‌روزشده‌ که با زیرسویه‌های امیکرون منتشرشده در سرتاسر این کشور پخش می‌کنند، به تقویت ایمنی افراد کمک کند.
نتایج این تحقیق در نشریه Biology Methods and Protocol منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی