[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

طرز تهیه کال کباب، روزنامه شیراز نوین

کال کباب یکی از انواع غذاهای معروف و بسیار خوش‌مزه شمالی است که با بادمجان تهیه می‌شود. طعم این غذا به دلیل دودی بودن بادمجان شباهت‌هایی به میرزا قاسمی دارد؛ برای مشاهده آموزش آشپزی شمالی و مرحله به مرحله طرز تهیه کال کباب در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان: ۶ عدد متوسط
گردو: ۱۰۰ گرم
سیر: ۶ حبه
آبغوره: ۴ قاشق غذاخوری
نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
چوچاق‌(اختیاری): ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله ۱: کباب کردن بادمجان
ابتدا بادمجان را با پوست روی منقل ذغال یا حرارت شعله گاز قرار می‌دهیم تا کبابی شوند. اگر دوست ندارید بادمجان‌ها مانند میرزا قاسمی طعم دودی داشته باشند، حتماً بادمجان‌ها را در فر کباب کنید، زیرا با این کار بادمجان‌ها طعم دودی نمی‌گیرند.
 نکته ۱: روش‌های متنوع کباب کردن بادمجان
برای کباب کردن بادمجان‌ها می‌توانیم از اجاق گاز هم استفاده کنیم و نکته دیگر اینکه در زمان کباب کردن حتماً باید پوست بادمجان‌ها روی آنها باشد، وگرنه طعم دودی نمی‌گیرند.
 مرحله ۲: جداکردن پوست بادمجان
پس از اینکه بادمجان‌ها را کباب کردیم، صبر می‌کنیم تا کمی خنک شوند، سپس آنها را به آرامی پوست می‌گیریم و داخل یک قابلمه جادار و مناسب می‌ریزیم. در ادامه سیرها را پوست می‌گیریم و به بادمجان اضافه می‌کنیم.
 نکته ۲: ترفندی برای جداکردن پوست بادمجان
اگر بادمجان کباب‌شده را زمانی که داغ است درون یک ظرف بریزیم و روی آن را بپوشانیم، بعد از چند دقیقه به راحتی می‎توانیم پوست آن را جدا کنیم.
 مرحله ۳: خرد کردن سبزیجات
در این مرحله سبزیجات معطر را به صورت ساطوری خرد می‌کنیم و به همراه مقداری نمک و فلفل‌سیاه به قابلمه اضافه می‌کنیم؛ در آخر گردوهای آسیاب‌شده را به همراه آبغوره به قابلمه اضافه و تمام مواد را میکس می‌کنیم.
 مرحله ۴: میکس کردن مواد
برای میکس کردن مواد می‌توانیم از گوشت‌کوب برقی استفاده کنیم یا اینکه تمام مواد را داخل میکسر یا مخلوط‌کن بریزیم تا کاملاً یک‌دست و شبیه پوره شوند. در صورت تمایل می‌توانیم مقداری آب‌انار ترش هم به کال کباب اضافه کنیم.
 مرحله ۵: تزیین و سرو کال کباب
در آخر کال کباب را داخل ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به سلیقه خود با موادی مثل گلپر، با انار دان‌شده، مغز گردو و آب‌انار تزیین می‌کنیم. این غذای خوش‌مزه را به همراه نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌کنیم.

جایگزین‌های آب‌انار در کال کباب گیلانی
اگر در خانه آب‌انار تازه ندارید، نگران نباشید؛ یکی از بهترین جایگزین‌ها برای آب انار، آبغوره تازه است، اما مهم است که بدانید استفاده از آب‌لیمو در تهیه این غذا توصیه نمی‌شود، زیرا باعث بدطعم شدن کال کباب می‌شود.
گردو در کال کباب: خردشده یا پودر؟
یکی از مواد اصلی در تهیه کال کباب گردو است؛ اگر از حس کردن مغز گردو در زیر دندان‌هایتان لذت می‌برید، می‌توانید گردو را به صورت خردشده به غذا اضافه کنید؛ این کار تأثیر منفی بر کیفیت نهایی غذا ندارد و حتی می‌تواند لذت بردن از غذا را افزایش دهد.
خلاصه دستور کال کباب
در تهیه کال کباب، ابتدا بادمجان‌ها روی منقل یا شعله گاز کباب می‌شوند، ولی اگر تمایل به طعم دودی ندارید، می‌توانید از فر استفاده کنید. پس از خنک شدن، پوست بادمجان‌ها جدا و به همراه سیر خردشده در ظرفی بریزید. سبزیجات خردشده، نمک، فلفل و گردوی آسیاب‌شده نیز اضافه شوند. می‌توانید از گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن برای میکس کردن مواد استفاده کنید. در نهایت، غذا با موادی مثل گلپر و مغز گردو تزیین می‌شود. اگر آب‌انار ندارید، جایگزین مناسب آن آبغوره است، ولی از اضافه کردن آب‌لیمو جداً خودداری کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی