[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برای رفع استرس چه نخوریم؟، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد مواد قندی مثل انواع کیک و شیرینی می‌تواند با افزایش سطح قند خون در بدن با علائمی نظیر خستگی و بی‌حالی همراه بوده و استرس را نیز افزایش دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، سمیرا مرادی اظهار کرد: کلیه مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین D و E، اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی نظیر زینک می‌توانند در کاهش استرس مؤثر باشند.
وی ادامه داد: تغذیه نامناسب و کمبود منابع آنتی‌اکسیدانی در بدن موجب اختلال در خلق و خو شده و زمینه افسردگی و اضطراب را فراهم می‌کند که برای تسکین اضطراب منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب مانند سالمون، تخم‌مرغ، تخم کدو تنبل، شکلات تلخ، زردچوبه، ماست و مواد غذایی پروبیوتیک، سیب‌زمینی شیرین، کنگر فرنگی، جعفری، سیر، تخم آفتابگردان، کلم بروکلی، نخود، پسته، سبزیجات خام، شیر، مرکبات و بلوبری را بیش از پیش در رژیم غذایی خود قرار دهید.
این متخصص تغذیه بیان کرد: از دیگر مواد غذایی مؤثر در کنترل استرس می‌توان به مارچوبه، اسفناج، انواع توت، زنجبیل، گردو، آووکادو و همچنین مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های گروه ب هستند اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه برای درمان استرس از برخی از دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد تصریح کرد: نوشیدن شیر داغ باعث آرامش و خواب راحت می‌شود، جالب است بدانید شیر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که برای کاهش استرس ضروری است و باعث آرامش روانی و خواب آلودگی می‌شود.
مرادی با اشاره به اینکه دمنوش گل گاو زبان تأثیر زیادی در کنترل استرس و اضطراب و همچنین ایجاد آرامش اعصاب دارد، افزود: چای سبز نیز حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که بر اختلالات خلقی تأثیری شگفت‌انگیز داشته و با اثرات ضداضطراب و آرامش‌بخشی که دارد تولید سروتونین و دوپامین را در بدن افزایش می‌دهد.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه خواص آرام‌بخش طبیعی چای اسطوخودوس و ترکیبات فعال آن، برای افرادی که از استرس و اضطراب مزمن رنج می‌برند، بسیار مفید است، بیان کرد: اسطوخودوس، همچنین انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک می‌کند که باعث حذف هورمون‌های اضافی استرس از بدن شده و مصرف آن برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است.
وی ادامه داد: ریشه گیاه سنبل‌طیب در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به‌عنوان آرامش اعصاب، کنترل استرس و اضطراب، خواب‌آور، ضدتشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضددل‌پیچه استفاده می‌شود.
مرادی با بیان اینکه نوع تغذیه در حالات روانی و خلقی هر فرد می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: همان‌طور که مواد غذایی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به درمان استرس کمک کنند، برخی از مواد غذایی نیز خود عاملی برای افزایش تحریک‌پذیری خلقی و بروز استرس هستند؛ در مصرف کلیه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نسکافه دقت کنید، زیرا افراط در نوشیدن هر یک از آنها می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و اضطراب ایجاد کند.
این متخصص تغذیه افزود: همچنین مصرف زیاد مواد قندی مثل انواع کیک و شیرینی نیز می‌تواند با افزایش سطح قند خون در بدن با علائمی نظیر خستگی و بی‌حالی همراه بوده و استرس را نیز افزایش دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی