[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

کاهش سوزش معده و سرفه مزمن با درمان خر و پف، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا به‌نقل از هلث‌دی‌نیوز، متخصصان در یک مطالعه‌ تازه دریافتند که درمان عارضه خُر و پف(آپنه خواب) می‌تواند سوزش سر دل، سرفه مزمن و خس‌خس سینه شبانه را کاهش دهد.
این مطالعه مزایای افزوده دستگاه‌ «سی‌پی‌ای‌پی»(فشار مثبت مداوم راه هوایی) را که برای کمک به مبتلایان به آپنه یا همان وقفه تنفسی خواب(OSA) استفاده می‌شود، بررسی کرده است.
این دستگاه‌ که کاربر هنگام خواب از آن استفاده می‌کند از طریق لوله‌ای متصل به ماسک، هوا را به داخل راه هوایی فوقانی(بینی) می‌فرستد.
مبتلایان به آپنه خواب اغلب با صدای بلند خُر و پف می‌کنند، تنفس آنها هنگام خواب شروع و قطع می‌شود و ممکن است در طول شب هم چند بار از خواب بیدار شوند؛ این امر باعث خستگی می‌شود و خطر ابتلا به فشارخون بالا، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. متخصصان ایسلندی داده‌های مطالعه «کوهورت آپنه خواب ایسلندی» شامل ۸۲۲ بیمار مبتلا به آپنه خواب متوسط تا شدید را بررسی کردند؛ آنها پیش از شروع درمان با سی‌پی‌ای‌پی به پرسش‌نامه‌های خواب پاسخ دادند و 2 سال بعد دوباره معاینه شدند.
متخصصان بیمارستان دانشگاه ملی ایسلند در «ریکیاویک» دریافتند افرادی که به طور منظم از این دستگاه‌ استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که از آن کم استفاده کرده‌اند یا اصلاً استفاده نمی‌کنند، در طول شب حدود ۴۲ درصد کمتر دچار سوزش سر دل می‌شوند.
در عین حال این کاهش ریفلاکس بین افرادی که از دستگاه‌ سی‌پی‌ای‌پی استفاده می‌کردند، خطر سرفه صبحگاهی را بیش از چهار برابر و خطر برونشیت مزمن را نیز تقریباً چهار برابر کاهش داد.
شرکت‌کنندگانی که به طور منظم از دستگاه استفاده می‌کردند نیز کمتر به خس‌خس سینه دچار شدند. داده‌ها نشان می‌دهد که این اثر به جای اینکه به‌ دلیل کاهش ریفلاکس شبانه باشد، نتیجه مستقیم درمان با دستگاه بوده است.
پروفسور «تورارین گیسلاسون» که سرپرستی این مطالعه را به عهده داشت، گفت: مبتلایان به آپنه انسدادی خواب سه برابر بیشتر احتمال دارد که مرتب به سوزش سر دل شبانه دچار شوند و نشانه‌های تنفسی مانند سرفه و خس‌خس سینه نیز در آنها شایع‌تر است.
به گزارش ایندیپندنت، آپنه انسدادی خواب بیماری شایعی است و هرچند راه‌های خوبی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد، اما بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که چنین مشکلی دارند. خُر و پف، بیدار شدن مکرر و خستگی در طول روز از علائم ثابت‌شده آپنه انسدادی خواب است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی