[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

از خواص تخم کفتر تا کوتاه کردن مو برای رشد قد!، روزنامه شیراز نوین

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: خوراندن تخم کبوتر برای باز شدن زبان، کوتاه کردن مو برای رشد قد و استفاده از داروی بزرگسال با هدف اثربخشی بیشتر سه باور غلط و اشتباه است.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امیرحسین حسینی به چند باور غلط و رایج درباره کودکان پاسخ داد:
وی به باوری غلط در بین برخی افراد که داروهای بزرگسالان اثربخشی بیشتری در درمان کودک دارد اشاره کرد و افزود: داروهای مخصوص بزرگسالان معمولاً در فرم‌هایی به شکل قرص یا کپسول تهیه می‌شود که استفاده از آن برای کودک دشوار است؛ ضمن اینکه به هیچ‌عنوان استفاده از این داروها تأثیرگذاری بیشتری در روند بهبود کودک و نوزاد ندارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه هشدار داد: مقدار و شکل دارویی که برای بزرگسال تجویز می‌شود با توجه به متابولیسم بدن آنان توصیه و تجویز می‌شود؛ بنابراین خوراندان خودسرانه داروی بزرگسال به کودک می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت‌های دارویی و عوارض جبران‌ناپذیری شود.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه تقریباً تمام بیماری‌های کودک و نوزاد، داروی مؤثره مختص به خود را دارد، تأکید کرد: فرم‌های تولیدشده دارویی بزرگسالان به هیچ‌عنوان مثل قرص و یا شربت، برای کودک مناسب نیست، ولی به ندرت اگر داروی مناسبی برای برخی بیماری‌های کودکان تولید نشده باشد از داروی بزرگسال با مقدار مشخص و با نظر پزشک تجویز می‌شود.
وی گفت: تکه کردن قرص و یا کپسول در بیشتر موارد باعث می‌شود، خاصیت دارویی آن از بین برود و اثری که مورد نیاز بدن کودک است به او نرسد. دکتر حسینی هرگونه تأثیر اندازه مو بر قد و رشد کودک را بی‌ربط عنوان کرد و افزود: قد کودک کاملاً تحت‌تأثیر ژنتیک پدر، مادر و سایر اعضای خانواده است؛ بنابراین کوتاه کردن مو روی رشد قد کودکتان اثری نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب یا سوتغذیه شدید بر روند رشد کودک اثر دارد نیز عنوان کرد: بیماری‌هایی که به صورت سیستمیک بدن فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و یا اختلالات ژنتیکی که بر هورمون‌های رشد اثر دارد، می‌تواند باعث مشکلاتی بر روند رشد شود، ولی نکته اینجاست کوتاهی یا بلندی موی سر هیچ اثری بر اندازه قد ندارد و این موضوع هم باوری غلط و اشتباه است. این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان دانشگاه در ادامه به سومین باور غلط در روند رشد کودکان اشاره کرد و گفت: برخی افراد به محض اینکه روند صحبت‌کردن یا اصطلاحاً زبان بازکردن کودکشان به تأخیر می‌افتد به او تخم کبوتر یا برخی خوراکی‌های دیگر می‌خورانند! این موضوع هم باوری اشتباه است و صرفاً این اقدام روند درمان و مداخلات گفتاردرمانی را به تأخیر می‌اندازد. وی توضیح داد: در پروسه‌ حرف زدن کودک سه بخش زبان، ماهیچه‌های حلق و طناب‌های صوتی، شنوایی و مسیر شنوایی و سیستم عصبی مرکزی باید با هم هماهنگی داشته باشند تا در زمان مناسب سیستم عصبی کودک کامل و او قادر به صحبت کردن باشد. دکتر حسینی با اشاره به اینکه اگر کودکی در مسیر شنوایی مشکل داشته باشد، ممکن است شنوایی او به تأخیر بیفتد هم تأکید کرد: اگر هماهنگی عضلات و حلق، طناب‌های صوتی و یا مسیرهای عصبی دچار مشکل شود یا کودک مبتلا به فلج مغزی و سایر بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی باشد باید درمان به صورت جدی دنبال شود.
وی ادامه داد: مشکلات در صحبت کردن کودک باید توسط تیم متخصص شنوایی‌سنجی، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و در ادامه حمایت‌های گفتاردرمان انجام شود؛ همچنین مشکلات آناتومیکی مثل شکاف کام هم توسط جراحان پلاستیک، کودکان و یا گوش و حلق و بینی انجام  می‌شود؛ بنابراین تخم کبوتر یا هرخوراکی دیگری به هیچ‌عنوان مشکلات گفتاری کودک را برطرف نخواهد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی