[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۲۹
  • دوره جدید

انجمن اولیاومربیان واهداف فراموش شده، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

به دلیل وجود مشکلات متعدد آموزشی و تربیتی، پیوندبین اولیا و مربیان بیش از هر زمان دیگری لازم است و تنها این دو نهاد هستند که می توانند با حرکت مکمل و روشن در تربیت بهتر فرزندان این مرز و بوم نقش ایفا کنندپس از گذشت دهها سال از تاسیس انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که این انجمن‌ها از اهداف اولیه خود به کلی دور شده و هم‌ اکنون در مدارس صرفاً به ابزار و واسطه ای برای دریافت پول از والدین یاانجام اموری غیراز رسالت های فرهنگی وآموزشی تبدیل شده اند. آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمن‌ها را در همه آموزشگاهها همراه با شرح وظایفشان تصویب کرد.در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید.در مرامنامه اولیه این انجمن آمده است: " انجمن ملی اولیا و مربیان ایران سازمانی است غیرانتفاعی و غیردولتی، این موسسه با همکاری و پشتیبانی کسانی که به تربیت عمومی نونهالان و نوجوانان علاقه دارند، تشکیل می شوند و هدفهای معین و مشخصی را بر محور سیاستهای کلی آموزش و پرورش کشور و با معیارهای فدراسیون بین المللی اولیا و مربیان برای نیل به هدفهای خود تعقیب می کند."انجمن اولیا و مربیان دارای بیش از 16 هدف مشخص است که از آنها می توان به تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت، هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه ومدرسه، جلب همکاری اولیای دانش آموزان جهت مشارکت و کمک و ارتقای کیفیت فعالیتهای مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیرمدرسه،همکاری ومشا رکت بامدیر مدرسه دراجرای فعالیتهای پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزی و بازدید از مراکز علمی اشاره کرد.همچنین تهیه برنامه ی بهداشتی و پزشکی با مشاوره ی افراد آگاه و کمک به مراقبان بهداشت ونظارت بر اجرای آن در مدرسه،  خدمات فوق برنامه، اتخاذ تصمیم نسبت به سرویس رفت وبرگشت، مشاوره و برنامه ریزی در جهت تحقق هر چه بهتر اهداف انجمن، همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاسهای فوق برنامه از دیگر اهداف این انجمن است.تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان، صاحبان ِحَرف، افراد خیر ومؤسسات خیریه در تأمین امکانات مورد نیاز، نظارت بر چگونگی اخذ کمکهای مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و نظارت بر نحوه هزینه وجوه حاصل از کمکهای مردمی نیز از اهداف نهایی این انجمن به شمار می رود.اما امروز و پس از گذشت این همه سال از تاسیس این انجمن، کارکرد و اهداف اصلی آن به حاشیه رفته و هسته مرکزی آن در حال تغییر است.هم اکنون فعالیت انجمن اولیا و مربیان در برگزاری کلاسهای آموزشی برای والدین، تهیه نشریه پیوند و ارائه خدمات مشاوره ای به والدین آن هم به شکل محدود و تنها در مناطق شهری خلاصه شده و به جز این برنامه های معمول که از گذشته نیز وجود داشته طرحهای دیگری را دنبال نمی کند.انجمن اولیا و مربیان در مدارس اهرمی برای دریافت پول از والدین دانش آموزان شده و به دلیل اینکه طی این سالها وزارت آموزش و پرورش به مدیران اجازه دریافت هرگونه وجه نقد از والدین را نداده این اعضای انجمن هستند که این نقش ممنوعه را بازی می کننددر واقع طی سالهای گذشته، انجمن اولیا و مربیان در مدارس اهرمی برای دریافت پول از والدین دانش آموزان شده و به دلیل اینکه طی این سالها وزارت آموزش و پرورش به مدیران اجازه دریافت هرگونه وجه نقد از والدین را نداده این اعضای انجمن هستند که این نقش ممنوعه را بازی می کنند. اگرچه انجمن اولیا و مربیان طی سالهای گذشته با تدوین طرحی در ساماندهی کردن تخصص و مهارتهای والدین دانش آموزان و ایجاد اتاق فکر سعی داشته که رویکرد مالی خود به اعضای انجمن را به همفکری و همیاری تغییر دهد و مُهر بدنامی " پولی بودن "را از پیشانی خود پاک کند، اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.
متاسفانه امروز مدیران مدارس خواهان جذب وجه نقد از اعضای این انجمن هستند و کمتر از تواناییهای علمی و تخصصی آنها استفاده می شود. طی سالهای گذشته نقش انجمن اولیا و مربیان در مدارس تغییر کرده و کاملا ظاهری و سطحی شده است و بسیاری از اعضای انجمن پیش از اینکه از خانواده ها و دانش آموزان حمایت کنند از مدیر مدرسه پشتیبانی می کنند و به نوعی بلندگوی مالی آنها در میان والدین دانش آموزان هستند. متاسفانه این فرهنگ غلطی است که در مدارس ماتفکرمشارکتی فقط در حوز ه مالی ایجاد شده، لذااجرایی شدن طرح ساماندهی تخصص و مهارت والدین در مدارس یک ضرورت است.به راستی وزارت آموزش و پرورش چگونه می تواند بستر تغییر نگاه  مالی به انجمن اولیا و مربیان  را آماده کند در حالی که مدیران در پرداخت هزینه های اولیه خود در مضیقه هستند؟
باید بپذیریم که این مشکل در مدارس ما وجود دارد و مدیران به جای دریافت پاکت حاوی پول از والدین باید خواسته های اساسی خود را مطرح کنند.البته از سوی دیگر باید جانب انصاف رارعایت کرد، وقتی که ازسوی دولت سرانه ای برای مدارس اختصاص داده نمیشود و مدیران در پرداخت هزینه های اولیه خود همچون پول آب و گاز و برق یا خرید گچ و تخته پاک کن در مضیقه هستند. متاسفانه همفکری با والدین مورد غفلت واقع شده است.این موضوع واقعیتی است که متاسفانه وجود دارد و ما به امید آن روزی هستیم که در مدارس اتاق فکری برای انجمن اولیا و مربیان راه اندازی شود و مشارکتها به سمت معنوی و تخصصی حرکت کند.ایجاد اتاق فکر در مدارس یکی از طرحها و برنامه های " ابوالفضل خادمیان " قائم مقام پیشین انجمن اولیا و مربیان بود که طبق آن اتاقی در مدرسه ایجاد می شود که والدین می توانستند با حضور در آن طی ساعات فعالیت مدارس از نزدیک با مشکلات و مسائل مدرسه آشنا شوند و با همفکری مدیر و معلمان مدرسه در رفع آن تلاش کنند.این طرح که قطعاً می توانست در پیوند عمیق تر بین والدین و معلمان نقش بزرگی را ایفا کند هیچگاه اجرا نشد و در فایل کاری برنامه ریزان انجمن باقی ماند.مراکز مشاوره یکی از زیرمجموعه های انجمن اولیا و مربیان است که به گفته رئیس گروه برنامه ریزی راهنمایی و مشاوره خانواده انجمن اولیا و مربیان تعدادناچیز این مراکز دربین ۷۵۰ منطقه آموزشی جوابگوی نیازها ومراجعین نیست.شاید علت اجرا نشدن طرح اتاق فکر انجمن اولیا ومدارس نبود امکانات و فضای کافی در اغلب مدارس برای ایجاد این اتاق است وباید به هر طریق ممکن  بدنبال این بودکه طی سالهای آینده این مشکل  برطرف و حتما این اتاقها را در مدارس ایجاد شود.همچنین انجمن اولیا و مربیان دارای مجلات و نشریه های تخصصی است که از لحاظ کیفی طی سالهای گذشته تغییرات خوبی داشته است. با نگاهی به این نشریات طی سالهای گذشته می توان این نکته را به راحتی مشاهده کرد که محتوای اصلی آن با مسائل و مشکلات دانش آموزان و دغدغه های والدین حرکت کرده است.مراکز مشاوره یکی دیگر از زیرمجموعه های انجمن اولیا و مربیان است که   بیشترین آنها در شهرهای بزرگ و پرجمعیت هستند.
امااین مراکز طی سالهای گذشته به دلیل کمبود منابع مالی وعدم برخی حمایتها از سوی مدیران نتوانسته اند افزایش کمی وکیفیت لازم راپیدا کنند و تنها به عده کمی از دانش آموزان خدمات مشاوره‌ای ارائه می شود.کارشناسان آموزشی معتقدند که انجمن اولیا و مربیان می تواند کمک شایانی را در تمام مسائل ومشکلات مدرسه اعم از آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و پرورشی و حتی مالی به مدیر و معلمان مدرسه داشته باشد که تنها راه آن تغییر این ذهنیت است که "انجمن اولیا و مربیان مساوی است با اسکناسهای رنگین".طی سالهای اخیر به دلیل وجود مشکلات متعدد آموزشی و تربیتی در جامعه و ورود رسانه ها در این عرصه، پیوند اولیا و مربیان بیش از هر زمان دیگری لازم است و تنها این دو نهاد هستند که می توانند با حرکت مکمل و روشن در تربیت بهتر فرزندان این مرز و بوم نقش ایفا کنند و تاثیرات منفی رسانه‌ها را کمرنگ سازند.این نهاد می تواند در مواقع بحرانی آموزش و پرورش،نقش موثری را ایفا کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی