[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

باغ‌موزه دفاع مقدس هدف گردشگران است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: این اداره کل در میان معرفی موزه‌ها به گردشگران بر برگزاری تور دفاع مقدس و به ویژه بازدید گردشگران از باغ‌موزه دفاع مقدس در شیراز تأکید ویژه دارد و معتقدیم بازدید از این موزه باید به فضایی برای گردشگران در طول سال در تورهای شیرازگردی تبدیل شود.
موزه‌ها دارای جایگاه خاصی در گردشگری سراسر جهان هستند؛ تا جایی که یک موزه حتی به عنوان یک مقصد سفر برای گردشگر در نظر گرفته می‌شود. در استان فارس نیز در حوزه موزه غنی هستیم و در شهر شیراز موزه‌ای مانند پارس، موزه سنگ و... همگی ظرفیت‌های مطلوبی هستند که در برگزاری تورهای گردشگری می‌توانند با نگاه ویژه به عنوان برنامه بازدید گردشگران در نظر گرفته 
شوند.
هفته گردشگری که از 5 مهر آغاز شده و تا 11 همین ماه ادامه دارد، یک فرصت خوب برای فرهنگ‌سازی برای توجه به موزه‌ها در سراسر سال است؛ در این خصوص و در مورد اهمیت موزه‌ها به سراغ مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس رفته‌ایم و با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
سید مؤید محسن‌نژاد با اشاره به جایگاه موزه‌ها در معرفی آداب، سنن، تاریخ و فرهنگ مناطق مختلف در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: در تورهای تخصصی که توسط دفاتر مسافرتی در استان فارس اجرا می‌شوند، به موزه‌ها توجه ویژه می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه می‌دهد: از پنجم تا یازدهم مهرماه به عنوان هفته گردشگری شناخته می‌شود و این هفته را می‌توان تمرینی برای برگزاری برنامه‌های ویژه گردشگری در طول سال دانست و امسال هفته گردشگری با شعار «سفر به فردای ایران با گردشگری سبز» مشخص شده است. معتقدیم که زیرساخت‌های لازم را برای حضور گردشگر باید در تمام فصول و تمام مناطق فارس شکل گیرد؛ به‌گونه‌ای که در هر زمان و هر مکان استان فارس گردشگر به صورت مداوم حضور داشته باشد. او اضافه می‌کند: برنامه‌های هفته گردشگری برای طول یک هفته در نظر گرفته می‌شود، اما هدف ما این است که اقدامات این هفته برای طول یک سال مورد فرهنگ‌سازی و توسعه قرار بگیرد. محسن‌نژاد با اشاره به تأکید و برنامه‌هایی که برای موزه‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در میان معرفی موزه‌ها به گردشگران، بر برگزاری تور دفاع مقدس و به ویژه بازدید گردشگران از باغ‌موزه دفاع مقدس در شیراز تأکید ویژه دارد و معتقدیم بازدید از این موزه باید به فضایی برای گردشگران در طول سال در تورهای شیرازگردی تبدیل شود؛ زیرا فرهنگ دفاع مقدس یک فرهنگ غنی است که معرفی آن به گردشگران کار ارزشمندی است.
او در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که چند موزه در سراسر استان داریم نیز اعلام می‌کند: 52 موزه در استان داریم که 17 مورد در شیراز است و به زودی (ظرف 3 ماه آینده) یک حمام قدیمی در اشکنان لامرد به موزه تبدیل خواهد شد و ظرف 4 ماه آینده هم در مهدی‌آباد قصردشت شیراز یک موزه رستوران برپا می‌شود.
این مقام مسئول به اهمیت موزه‌های مردم‌شناسی در حوزه گردشگری هم اشاره‌ای داشته و عنوان می‌کند: این موزه‌ها در معرفی فرهنگ غنی مردم نقاط مختلف فارس نقش مؤثری دارند و گردشگران در این موزه‌ها، از وسایل مورد استفاده مردمان یک منطقه تا آیین‌ها، اسناد تاریخی و... آشنا می‌شوند.
او می‌افزاید: در استان موزه‌های تخصصی هم مانند موزه کتابت شهرستان نی‌ریز داریم که ظرفیت مناسبی است و موزه‌های پارس در تخت جمشید، بیشاپور کازرون و... هم موزه‌های تخصصی هستند که در معرفی تاریخ، فرهنگ، روش زندگی و فرهنگ مردم منطقه به عنوان مقاصد گردشگری بسیار اثربخش هستند و حتی یک گردشگر می‌تواند بازدید از این موزه‌ها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند.
وی در این خصوص که بافت تاریخی شیراز نیز به عنوان مأمنی برای برگزاری موزه‌های صنایع تخصصی صنایع‌دستی مورد توجه ویژه قرار دارد، بیان می‌کند: راه‌اندازی موزه تخصصی خاتم و گره‌چینی در شیراز که مخاطبان خاص خود را دارد هم ضمن معرفی بافت تاریخی به گردشگران، فرصتی برای معرفی بهتر صنایع دستی ما را فراهم می‌آورد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی