[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بلافاصله پس از نیش زنبور چه کنیم؟، روزنامه شیراز نوین

به گفته کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، نیش زنبور عسل را باید بلافاصله از محل گزش بیرون آورد؛ زیرا این نیش به کیسه حاوی سم زنبور متصل است و تا مدتی پس از گزش، با انقباضات خود، به تزریق سم در بدن فرد ادامه می‌دهد. به گزارش بهداشت نیوز، جواد خالقی، گفت: برای این کار می‌توان از ناخن‌ها، موچین، پنس یا وسایل مشابه استفاده کرد و برای جلوگیری از عفونت باکتریایی پوست، محل گزش را با آب و صابون شُست. این کارشناس، زنبورگزیدگی را از رایج‌ترین گزیدگی‌ها در بین حشرات دانست و گفت: مشاهده سوراخ محل نیش، مشاهده خود نیش در محل گزش؛ وجود خارش، درد، سوزش، قرمزی یا تورم در محل گزش؛ بروز علائم مسمومیت، مانند: کاهش فشار خون و بروز کهیر از علائم و نشانه‌های زنبورگزیدگی است. خالقی، اظهار کرد: کمک‌های اولیه در زنبورگزیدگی بسیاری از گزش‌های ساده در یک بیمار غیرحساس به نیش زنبور، همان مراقبت‌های اولیه در منزل است.
قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست بدن، ممنوع
وی با بیان اینکه کمپرس آب سرد، باعث کاهش درد، تورم و قرمزی محل گزش می‌شود، گفت: در صورت استفاده از یخ، برای جلوگیری از سرمازدگی، نباید یخ را به طور مستقیم روی پوست بدن قرار داد؛ بلکه می‌توان مقداری یخ را در درون پارچه یا کیسه نایلون ریخت و روی محل گزش قرار داد و هر چند دقیقه یک بار آن را جابه‌جا کرد. کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین، بیان کرد که در صورت نیاز می‌توان از یک آنتی‌هیستامین، مانند دیفن هیدرامین برای رفع خارش و از استامینوفن برای کاهش درد استفاده کرد. وی اضافه کرد: قرار دادن خمیر درست شده از جوش شیرین و آب، در محل گزش، ممکن است به کاهش درد کمک کند.
درمان به موقع، مانع واکنش‌های حساسیتی
وی هشدار داد: در صورت مشاهده علائمی ‌که دلالت بر شدید بودن واکنش‌های حساسیتی دارند، مانند کهیر منتشر بدن، تنگی نفس، کاهش فشار خون، خس خس سینه، کبودی لب‌ها، باید فرد آسیب دیده را هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین مرکز درمانی «اورژانس» منتقل کرد.
خالقی با بیان اینکه هیچ پادزهر اختصاصی برای سم زنبور وجود ندارد و درمان نیز به شدت علائم بیمار بستگی دارد، گفت: قسمت اصلی درمان، مقابله با واکنش‌های حساسیتی ناشی از گزش است و اگر درمان به موقع صورت گیرد، در بسیاری از موارد واکنش‌های حساسیتی کنترل خواهند شد
پرهیز از دستکاری کندوی زنبور
به گفته این کارشناس، افرادی که قبلاً به نیش زنبور واکنش شدید حساسیتی نشان داده‌اند، باید از این حشره اجتناب کنند؛ به ویژه به مناطقی که کندوی زنبور وجود دارد، نزدیک نشوند. این کارشناس با اشاره به اینکه بهترین روش‌ها برای جلوگیری از زنبورگزیدگی، ممکن است که مؤثر باشد، گفت: به هیچ عنوان کندوی زنبورها را دستکاری نکنند، زیرا این کار ممکن است باعث تحریک آن‌ها شود. وی با گفتن اینکه هنگام کار با وسایل موتوری، مانند ماشین چمن زنی باید مراقب گزش زنبور بود؛ زیرا این وسایل نیز باعث تحریک حشرات می‌شوند؛ افزود: هنگام گردش در مناطقی از طبیعت که حشرات زیاد وجود دارند، بهتر است از پیراهن‌های آستین بلند و شلوار بلند استفاده کرد.  
خالقی گفت: از مصرف عطرهای بسیار خوشبو و قوی و ریختن مواد غذایی شیرین روی زمین، مانند نوشابه باید اجتناب کرد زیرا تمام این موارد باعث جذب زنبورها می‌شود. وی ادامه داد که در صورت مشاهده زنبور در نزدیکی خود، بهتر است به جای از بین بردن حشره با وسایلی مانند مگس کش، موقت آن منطقه را ترک کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی