[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

برخی زمینه‌های کاری انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

ازجمله زمینه‌های کاری انجمن‌های اولیا و مربیان مربیان در مدارس، انتخاب تعدادی از اولیا به عنوان مشاور معلمان است.شاید برخی از معلمان تصور کنند معلمی کار حرفه‌ای است، پس نمی‌توان از اولیا به عنوان مشاوران خود استفاده کرد؛ ولی از آن جایی که اصولاً مشورت کردن استفاده از عقل دیگران است و قطعاً در بین اولیا افراد خوش فکر فراوان وجود دارند که در شغل‌های دیگر مشغول به کار هستند و زمینه فراوان برای هم فکری با معلمان دارند، در این شرایط، ارتباط معلمان با اولیا یک شکل واقعی به خود می‌گیرد و از این طریق معلمان با دیدگاه اولیا و دانش‌آموزانشان از نزدیک و به طور دقیق‌تر آشنا می‌شوند. در این فرصت معلمان که هدایت‌گر جامعه هستند، دیدگاه خودشان را با اولیا در میان گذاشته و اگر مشکلاتی با ضعف‌های فکری و فرهنگی در امور مدارس یا امور جامعه اطراف خود وجود دارد، با آنها در میان گذاشته و به کمک یکدیگر برای حل این مشکلات راه‌حل‌های عملی پیشنهاد می‌نمایند. در آموزش درست اینگونه نخواهد بود که به ازای هر چهار مادر تنها یک پدر در جلسات شرکت کند. زمینه کاری دیگری که می‌‌توان برشمرد این است که تعداد زیادی از اولیا هنرهای ویژه‌ای دارند. در مقابل، مدارس این امکان را ندارند که از هر هنرمندی دعوت به عمل آورند. با باز شدن این راه، به راحتی اولیا نیز هنرهای خودشان را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و خودشان نیز در این ابعاد رشد بیشتری می‌نمایند. بنابراین، از اولیا در اداره و اجرای امور فوق برنامه از قبیل نمایش، اردو، مقاله‌نویسی و بازدیدها تحت نظارت معلمان استفاده می‌شود. در این صورت، مدرسه به عنوان پایگاه قوی برای ارتباط افراد یک محله شناخته می‌شود. این ارتباط در دنیای امروز یک ضرورت اجتماعی به حساب می‌آید. در این صورت است که اولیای دانش‌آموزان نیز یک وابستگی نسبت به هم و نسبت به مدرسه حس می‌نمایند و برای رشد آگاهی‌های خود و ارتقای سطح همکاری در انجمن اولیا و مربیان به مطالعه بیشتری می‌پردازند. در چنین شرایطی است که اگر مجلاتی در اختیار آنها گذاشته شود، قطعاً آن را به طور دقیق مطالعه می‌کنند یا هر مدرسه‌ای با توجه به نیاز دانش‌آموزان و اهالی محل اقدام به انتشار مطالب مورد نیاز خود می‌کند. کلاس‌های آموزش خانواده با توجه به نیاز آنها طراحی می‌شود و با توجه به دست اندرکار بودن اولیا و پویا بودن انجمن اولیا و مربیان، چنین کلاس‌هایی مثمرثمر خواهد بود. در این شرایط، می‌توان امید داشت ضمن این که تمام اولیا برای باروری انجمن تلاش می‌کنند، از کارهایی که به موازات یکدیگر و گاهی به طور متداخل انجام می‌شود می‌توان جلوگیری کرد. اولیا از لحاظ روحی آرامش داشته و از وضعیت تحصیلی آینده فرزندانشان مطمئن هستند. متأسفانه درصد زیادی از مدارس به شکل‌های مختلف از اولیای دانش‌آموزان مبالغی تحت عناوین مختلف دریافت می‌کنند که این مسئله باعث گردیده شأن معلمان جامعه خدشه‌دار گردد و عده‌ای تصور کنند چون حقوق معلمان مکفی نیست، مقداری از آن را نیز به معلمان می‌دهند. بنابراین در نظام آموزشی درست، حقوق و مزایای معلمی مکفی است؛ به گونه‌ای که یک معلم از سطح زندگی متوسط به بالا برخوردار خواهد بود و برای جلوگیری از خدشه وارد شدن بر شأن معلمان و مدیران و همچنین فرصت انجام وظایف اصلی در نظام آموزشی مطلوب، کمک‌های مردمی برای حل بعضی از مشکلات از طریق انجمن اولیا و مربیان یا هیئت امنای مدارس دنبال می‌گردد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی