[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تعبیـر آرزوهـای آبـی شیـراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه گزارش
اشاره: کلان‌شهر شیراز در هزاره جدید گام‌های استواری در حوزه جهش عمرانی برداشته است. 
گسترش سرانه فضای سبز، بهره‌برداری از زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی، کلنگ‌زنی زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل، آسفالت کوچه‌های خاکی و معابر فرسوده، فعال‌سازی ظرفیت‌های فراموش‌شده شهری، احداث پیاده‌راه‌های سلامت و بزرگراه‌ها، دمیدن روح سازندگی در ابرپروژه قطار شهری و بسیاری از پروژه‌های ریز و درشت عمرانی در زمره نیازهای اساسی شهر و شهروندان قرار می‌گیرند؛ اما واقعیت ماجرا از این قرار است که تقاطع‌های چندسطحی و زیرگذرها زمینه‌ساز دل‌خوشی مردم نمی‌شوند. 
از دیرهنگام، مردم اصیل شیراز شیفته تفریح و تفرج بوده‌اند و از هر خرده فرصتی برای گذران نیکوی عمر بهره می‌برند؛ این در حالی است که در سنوات و دهه‌های اخیر زیرساخت‌های گردشگری شیراز از قطار رشد و شکوفایی بازمانده و بسیاری از آنها سیر قهقرایی طی کرده‌اند. 
به همین دلیل مدیریت شهری در شورای اسلامی ششم پس از یک سال وقفه، آستین همت برای توسعه زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری بالا زد و اخبار مسرت‌بخشی از ساخت پروژه‌هایی نظیر آکواریوم شهری، باغ پرندگان و تله کابین شنیده می‌شود. 
ارمغان این پروژه‌ها افزایش جذابیت شیراز برای گردشگران و فراهم آوردن زیرساخت‌هایی برای تفریح شهروندان است، اما در نگاهی کلان‌تر، از آنجایی که این‌دست از طرح‌های عمرانی در قالب مشارکتی به بهره‌برداری می‌رسند، می‌توان امیدوار بود که میزان اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی به پایبندی مدیریت شهری شیراز به تعهدات افزایش یافته و کلان‌شهر شیراز در اتوبان توسعه پیشتازی کند.
در همین راستا معاون شهردار شیراز با اعلام خبری مسرت‌بخش، نوید بهره‌برداری از اولین پارک آبی شیراز و بزرگترین، مجهزترین و پرجاذبه‌ترین دهکده آبی ایران را در سال 1404 می‌دهد.
دکتر محمد امین بر این باور است که پروژه‌های تفریحی نقش ارزنده‌ای در ایجاد مقاصد گردشگری جدید و پویایی اقتصاد توریسم ایفا می‌کنند. مشروح این گفت‌وگو را در حالی می‌خوانید که عملیات احداث پارک آبی شیراز با تمامی توان در حال اجراست.
  رونق عملیات عمرانی در پارک آبی شیراز
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از رونق عملیات عمرانی در پارک آبی شیراز خبر داد.
دکتر محمد امین با اشاره به این موضوع که در حوزه زیرساخت‌هایی نظیر پل‌ها و تقاطع‌ها به سطح قابل‌قبولی رسیده‌ایم، اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز دارای رویکرد گردشگری است و پروژه‌های تفریحی - گردشگری نقش ارزنده‌ای در ایجاد جذابیت‌های جدید و پویایی اقتصاد توریسم ایفا می‌کنند.
او در همین رابطه افزود: پارک‌های آبی در بسیاری از مقاصد گردشگری جهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد تفریح، سرگرمی و ورزش برشمرده می‌شود و این در حالی است که شهروندان شیرازی نیز از چنین پروژه‌هایی استقبال همه‌جانبه‌ای به عمل می‌آورند.
وی با آسیب‌شناسی چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارند، خاطر نشان کرد: خلأ پارک آبی در حالی در شیراز محسوس است که این پروژه سال‌ها پیش در شهرهای اصفهان، مشهد، کیش و سایر شهرهای مهم ایران توسط بخش خصوصی افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده بود.
این مقام مسئول با اشاره به چالش‌هایی که در این حوزه به وجود آمده، اظهار داشت: از اواسط دهه نود صنعت تفریحات آبی با سود اندکی روبه‌رو شد و به دنبال افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، توجیه اقتصادی چنین پروژه‌هایی کاهش یافت؛ به همین دلیل بخش خصوصی همانند گذشته به حوزه احداث پارک‌های آبی وارد نشد.
  میزبانی از شهروندان و گردشگران در چهار فصل سال
دکتر امین با اشاره به مشخصاتی از پروژه پارک آبی شیراز که در ابتدای بلوار حسینی‌الهاشمی در حال احداث است، بیان کرد: این پروژه در فضایی به مساحت 5 هکتار در حال احداث است و ارزش ریالی آن بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده که سهم سازه و تجهیزات آن در حدود 2300 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.
معاون شهردار شیراز، زیربنای این پارک آبی را بیش از 62 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این پروژه با ارتفاع سازه 28 متر عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده کشور را به خود اختصاص می‌دهد و برای چهارفصل سال آمادگی میزبانی از شهروندان و گردشگران را دارد.
وی از تجهیز پارک آبی شیراز با بهترین و به‌روزترین امکانات تفریحات آبی خبر داد و گفت: در این مجموعه تعداد 20 تفریح آبی به همراه زیرساخت‌هایی نظیر مرکز خرید، رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ و سایر امکانات حوزه گردشگری و تفریحی طراحی و ایجاد خواهد شد.
  بی‌نظیر در ایران، شاخص در منطقه
امین در بخش دیگری از سخنانش ظرفیت‌های پارک آبی شیراز را در کشور و منطقه بی‌نظیر خواند و اظهار کرد: این پروژه براساس قرارداد مشارکتی منقعد شده که سهم شهرداری شیراز در این قرارداد60 درصد است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با ارائه پیشینه‌ای از احداث پارک آبی شیراز افزود: طرح و جانمایی اولیه این پروژه به سال‌های 93 تا 95 باز می‌گردد و در سال 1399 کلنگ عملیات اجرایی آن بر زمین خورد؛ پس از آن عملیات اجرایی پروژه به دلایلی متوقف شد و دلیل آن مربوط به بازنگری در مفاد قرارداد مشارکتی، لزوم بازبینی طرح‌های مطالعاتی، الزام ایمن‌سازی مسیر در برابر سیلاب و رانش احتمالی زمین و مواردی از این‌دست بود.
او با اشاره به یکی از چالش‌هایی که زمینه‌ساز این توقف شد، اظهار داشت: پارک آبی شیراز در مجاورت رودخانه سیلابی تنگ سرخ واقع شده و طرح مطلعاتی اولیه برای ایمن‌سازی منطقه نیازمند بازنگری‌های اساسی بود؛ به همین دلیل مجموعه مدیریت شهری در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز با توجه به اهمیت گسترش زیرساخت‌های حوزه گردشگری تصمیم به بازبینی قرارداد و فعال‌سازی پروژه گرفت؛ در همین راستا معماری و جانمایی این پروژه با تغییرات اساسی روبه‌رو شد.
وی پیرامون اقداماتی که در حوزه ایمن‌سازی انجام شده، عنوان کرد: به دلیل بافت خاکی مارن که در منطقه حسینی‌الهاشمی وجود دارد، یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور به‌عنوان مشاور پروژه در حوزه مطالعات ژئوتکنیکی و هیدرولوژی دعوت به همکاری شد.
  جهش عمرانی در پروژه‌های تفریحی - گردشگری
معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز در ادامه از رونق عملیات سازندگی در پروژه پارک آبی شیراز در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: جمع‌بندی نهایی قرار داد، عملیات ایمن‌سازی به همراه تغییرات جانمایی و تغییرات طراحی پروژه به پایان رسیده و پیمانکار با حجم گسترده‌ای از ماشین‌آلات مشغول خاکبرداری و پیشبرد پروژه است.
به باور معاون شهردار شیراز، دستاوردهای اجرای این پروژه به مواردی نظیر پاسخ‌گویی به مطالبات تفریحی شهروندان، افزایش جاذبه‌های گردشگری، رونق اقتصادی، رشد سرانه تفریحی شیراز، گسترش نشاط شهروندی، اعتمادافزایی در حوزه پروژه‌های مشارکتی و جذب سرمایه‌گذار و مواردی از این‌دست بازمی‌گردد.
دکتر امین در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد دهکده آبی شیراز تا پایان سال 1404 به بهره‌برداری کامل برسد.

 

فرزین
۱۴۰۲/۰۷/۱۰

انشاالله با همت مجموعه شورای شهر، شهرداری و شهردار محبوب شیراز شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در پایتخت فرهنگی ایران باشیم

ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی